|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Det finns prejudikat kring en hastighetsöverträdelse på E4:an. HD slog fast att 254km/h (hastighetsgräns 110km/h) ej kunde betecknas som "grov vårdlöshet i trafik". Hastighetsöverträdelsen skedde dock på sådan tid av dygnet att det inte fanns någon övrig trafik att ta hänsyn till. | |
|
Under 5 år och 9 månader som jag haft körkortet har jag aldrig behövt visa upp det för nån beng! Bara blåst en gång. Kör ca 2000-3000 mil om året! Det är lite märkligt. Nån som klår det? |
|
| Bara visat kortet en gång på 12år och det då jag åkte fast för fortkörning. | |
| Ja själv har jag ju faktist tappat räkningen på hur många på snart två år =) Kommer i håg när jag precis hade fått plaskortet och inte den där papperslappen då hade jag haft körkoret i två veckor så vart jag stoppad =) Fast de var ju vanlig kontroll för alkohol och sånt =) hehe sen frågade han om vi skulle ner och ragga pojkar på stan till mig och min kompis ja visst sa vi...hehe jag då lär ni skynda er tyckte han =) En rikigt trevlig polis var de =) Men min farbror som är över 50 har aldrig blivit stopad någon gång i hela sitt liv enligt han själv =) Men de vore ju rätt häftigt om de nu skulle vara så .... | |
|
blivit stoppad 3 ggr på 3 år första gången olaglig skylt ! böter 400 kr nästa gång möte jag polisen då jag körde de vände körde efter !!! ingea böter bara kolla foronet en gång blev jag toppad bara för att de ville dela ut "reklam" om vilt olyckor det tycker jag är lite över gränsen vad man kan bli stoppad för !!!... Ja jag känner en inga namn ... som görde 180 kh/h på 30 väg genomfartsväg desutom !!!! Mvh/ Daniel Länk (såld) |
|
|
finns ju väldigt bra anledningar till att inte köra över trettio på en trettioväg.. själv har jag blivit av med lappen två gånger.. (rödljus och fortkörning) men eftersom att jag omöjligen skulle klara mig utan min bil så trotsade jag lagen och körde ändå.. skulle man bli stoppad under denna tiden så blir tiden dubbelt så lång hävdade dom.. självklart så körde jag mer än försigtigt under den tiden.. _________________ who dares wins... |
|
| Är det inte så att man får ta om körkortet om indragningsperioden är längre än 12 mån? | |
karlerik |
Det finns spec.jurister some e duuktiga på att formulera en liten inte direkt överklagan men formulär som bifogas till Tingrättens jurister. Här i Sthlm tar de2000:- men han grejade 6mån till 3mån.för mig ..men det kan bero på att jag kör taxi o detta är min huvudsakliga försörjning..men det kan vara värt att prova. Roger I haninge |
karlerik |
Jag skrev fel!! I mitt fall blev det fr.6 mån till 2!!Mån. Det är i första hand Länsstyrelsens jurister som avgör,sen går det till Tingsrätten,han tog hand om alt o jag beh.bara vänta,jobbigt det åxo,,,men nu håller jag igen på gasen...kör ialla fall 30-50 mil per dag så man e illa utsatt. för häruppe e de flitiga... Roger |
|
Sedan finns det ju poliser som uppmuntrar förare till hastighetsöverträdelser... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Vad gäller vid omkörning? om jag kommer ikapp en bil som ligger i 80 (på 90 väg) o kör om den, får jag då överträda hastighetsbegränsningen? Eller riskerar jag att bli av med lappen? Man tycker ju att en omkörning ska va klar så fort som möjligt, eller ska jag ligga i 90 blås en km innan jag är förbi? Fri fart! Men håll topphastighetsbegränsningen! |
|
|
Ur juridisk synvinkel spelar det ingen roll om du kör om en bil eller inte! Du får inte överträda gällande hastighetsbegränsning i något fall. Att rätt många poliser troligen skulle "titta mellan fingrarna" i ett sådant fall, är något helt annat! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Conny Sonnysson |
redbull 72 och Johan B: Åkte bil med en vän som gjorde en omkörning när bilen framför körde halvt ut i vägrenen och blev bötfälld för 115 km/h på 90-väg. Omkörning eller inte spelade ingen roll enligt den polisen. Vid ett annat liknande tillfälle men med en annan vän så utspelade sig ungefär samma scenario fast det var inte en bil utan tre som låg och tryckte halvt ut i vägrenen och han blev mätt till 128 km/h på 90-väg. Förlorade körkortet i två eller tre månader, kommer inte riktigt ihåg. |
|
Grundregeln är väl att omkörning skall ske så att säkerhetsrisker inte uppstår. Om detta innefattar att man överträder hastighetsgränsen så skall väl inte det göra något... Så jag förstått det i alla fall. Hörde även en polis säga till farsan när han blev stoppad en gång att hastighetsöverträdelser kan accepteras om de tjänar till att öka säkerheten, att "följa trafikrytmen" så att säga. Exempelvis är en som ligger i 40 km/h på en 50-väg farligare än alla andra på vägen, som kanske ligger i 60 km/h. Säkerhetsaspekten är väl den gällande grundregeln i alla situationer. Säkerheten först, paragraferna sedan. Kan ha fel i allt detta, skulle gärna bli rättad om så är fallet. Man vill ju inte utsätta vare sig andra eller körkortet för onödig fara. =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
En historia gick på körskolan när jag gick där att någon där på skolan åkte dit för fortkörning sträckan innan omkörningen började. Alltså att han tog fart innan själva omörningen. Man åker säkert dit om man åker för fort efter omkörning också. Tror dock inte man åker dit just när man är jämnsides. |
|
|
Alecci, om du överskrider gällande hastighetsbegränsning har du juridiskt brutiti mot lagen! Sedan kan enskilld polis strunta i att rapportera "brottet" med hänsyn till rådande omständigheter. Men det kan vara svårt att veta i förväg om polisen "släpper" din fortkörning eller inte.... Du kan ALLTID åka dit om du kör för fort! Mvh |
|
|
Tack alla för era svar! Skall i fortsättningen ej överträda hastighetsbegränsningarna vid ev omkörning... skall ligga i fel körbana på exakt den hastighet som gäller... mötande bilar får väl köra av vägen... NOT! Fri fart! Men håll topphastighetsbegränsningen! |
|
Espen |
Hejsan, jag är nog en av dom få här som faktiskt ÄR av med kk just nu. Jag får tillbaka det den 26 maj =) Åkte fast för 32 (!!!!!!!!!!!!!) för fort på 90 väg, håll dessutom trafiktempot då de 4-5 framförvarande fordonen körde precis lika fort! Tilläggas bör ju att jag körde en Adena Pickos buss. Polisen valde ut och tog mig! 1800:- i böter och två månadersspärr tid, trots att jag behöver kk i bägge mina jobb (inköpsansvarig på en lokalkrog här i stan, och personalchef på Adena Pickos i Halmstad). Jag orkade inte överklaga och bråka trots att jag anser att det surt! Klockan var 5 i sthlm en fredag, trafikintensiteten var väldigt hög, vem kollar på hastigheten? (Dålig ursäkt=)) Polisen som stoppade mig var ju trevlig men jag vet inte om jag kan tycka att han var trevlig då han lät alla bilarna framför "komma undan" och beslöt sig för att ta mig! Men men, jag frågade honom om vägen till min destination och sen så körde jag vidare! Jag måste att jag fortfarnade kör när det krisar! Det går ju inte så många bussar när jag jobbar på helgerna då jag slutar vid 4 på natten, och taxi betalar man ju fan inte då kan man ju skita i att jobba! Ville bara skriva av mig lite! -Eppe- Born 2xlr8 |
Espen |
Oj vad många stavfel! Det är väl för att jag blir upprörd när jag tänker på det! Hoppas att det är läsbart iaf! =) -Eppe- Born 2xlr8 |
Mr Apex |
Espen Vet du om att försäkringen inte gäller när du kör utan körkort? Vad händer om du krockar? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.