|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Tillägg: Sorry, trodde du hade kört 152. Nu ser det mörkare ut om man ska tro det jag skrev. Länk Om det var 90-väg: 6 månader,Böter?, ärendet till åklagare (51 över). Om det var 110-väg: 4 månader, 2000 SEK, ingen åklagare (41-50 över). Uppgifter från trafikjuristen.se |
|
| blir du av med det över 12 månader måste du göra om teorin, uppkörning osv. annars får du tillbaks kortet efter indragstiden | |
|
Jag var med när en polare blev av med sitt kort. 160 på 110-väg blev av med kortet i 3 mån och böter men inget mer. Min bil: Länk |
|
cdabox |
TG_rossi: Allt beror på polisen som stannar dig, men det skall lämnas till åklagare. Så han kan skatta sig lycklig, sen kanske de bantade hastigheten ? |
|
Cdabox, läs vad trafikjuristen skriver. Länk Om det var 90-väg: 6 månader,Böter?, ärendet till åklagare (51 över). Om det var 110-väg: 4 månader, 2000 SEK, ingen åklagare (41-50 över). Alltså var det ingen snäll Polis, han gjorde bara vad han skulle. |
|
cdabox |
aaah....Ich bin stupid =) jag kan inte läsa helt enkelt, ber om ursäkt. Men så vid 51 över på 110 väg ska det gå till åklagare... Är det inte så oxo att polisen inte får jaga i över 160 eller är det 180 ? (sen om det gör så är en annan femma) |
|
Hmmm Låter ju som en väldigt konstig paragraf att Polisen får släppa på gasen när en misstänkt kommer över en viss hastighet. Sen att dom kanske inte jagar som dårar i ett trafikerat bostadsområde där andra människor kan komma till skada hör väl mer till varje polismans omdöme. Tror jag alltså, men jag har inte alltid rätt så... :) |
|
cdabox |
det var inget påstående, det var en fråga från min sida =) |
|
Ën kompis till mig körde 125 på 90 väg och han vart va med körkortet i 3 månader och fick 1600 i böter.. Beror helt på vad länstyrelsen känner för att sätta =( Först sa dom två månader sen ändrade dom beslutet till tre månader och han vart av med sitt mc kort oxå ...Och han har haft körtkort över 3 år MVh Teres |
|
Marcel |
Det var en kille som riskerade få fängelse då han körde i 230 på en (90) raksträcka. Enligt hans advokat så hade han nya däck, det var raksträcka dessutom bra väder, då slapp han fängelse, men blev av med körkortet i några? månader och böter. |
|
Det var väl för ca 2år sen en kille blev stoppad på motrovägen mellan Gränna och Jönköping i 256km/h. Och då kunde de inte mer än ge böter och ta kortet. Det gick inte att åtala för vårdslöshet i trafik. Det var väldigt lite trafik och vägen där är i gott skick. Så det skall mycket till att bli åtalad för vårdslöshet på motorväg. |
|
|
Om man blir av med körkortet så blir man av med bonusen på försäkringsbolaget. Tänk på det annars kan det bli dyrt. |
|
|
Nja, bonusen försvinner inte, men man anses ha tagit körkortet den dagen man får tillbaka det! Allt detta beror på att vägverket inte har ändrat i sina datasystem, trots att de skulle ha gjort det enligt EU-direktiv.... :o/ De skyller hela tiden på tidsbrist.... Mvh |
|
|
Det där med att Polisen inte får jaga över en viss hastighet stämmer, men gränsen går vid 200Km/h. Då anses det vara för farligt och enbart vara en fara för övriga trafikanter. Det samma gäller på MC, du kan även slänga av dig hjälmen om du kör MC och Polisen får ej jaga dig längre. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Kan bara tillägga att uppgifterna kommer från en Polis jag pratade med i Lidköping. Den pratstunden kostade mig 1200:- så förstår ju varför jag pratade med "Farbror blå".... Tyckte dock jag fick en hel del vettiga svar ifrån den här polisen som faktiskt var mycket trevlig och enbart gjorde sitt jobb som alla andra. Kör man för fort får man skylla sig själv. ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Hej! Jag lider med er alla som losat lappen. Det var en bekand som hann ha lappen i knappt 1 år sedan körde han 53 km/h på 30 väg utan bälte och med en packe p-böter totalt kostade de honom lappen och 3000 spänn. Snuten prutade på bältet men lappen som var viktigast rök efter 48 timmar. Gisa om han körde laglydigt de 48 timmarna han hade lappen NOT.... Dessutom var lappen hans levebröd eftersom han körde budbil. Jag har en annan bekant han hade lappen några månader losade med 70 km/h på mätaren på 30 väg men en bmw m3:a. Han fick ner domen till en månad från 3 månader, då är det bara att ta om teorin och uppkörningen. Han skiter i att lappen är borta en månad han kör glatt vidare som inget har hänt. Har en tredje bekant han har försökt ta lappen flera gånger men har losat på teorin, nu kör han i alla fall, och dem som kör utan körkort och ej bryr sig om det dem är svåra att göra någonting åt. Enligt mig så prioriterar snuten fel, dessa ovannämda personer körde visserligen för fort, men jag har åkt med dem och tycker att dem kört bra. Jag har en kompis som tog lappen på en intensivkurs för 10 papp, han är bra på att hitta inne i stan, men man sitter som en J**LA nickedocka när han accar och bromsar. Dessutom har han vart sekunder från att krocka en handfullgånger under ca: 1 månad. Han är usel på att planera sin körning. Skall jag vara ärlig så är han mer trafikfara enligt mig, än dem som trycker lite hårt på gasen ibland!!!! Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
| jag protade me några poliser igår o de sa eftersåm jag erkände på plats att det kan dröja ännu längre kan de stämma,kan man ringa nån stans och erkänna finns det nån som har gått genom detta själv?? | |
| jag menar jag erkände inte när de tog mig... | |
m-king |
du behöver inte oroa dig så mycke,,du får tilbaka den om 3-5 mån. |
| det är klart jag oroar mig hela sommaren är åt helvete alla dagar jag spanderade i garaget på bilen ja men vad ska man göra det ät ju mitt fel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.