|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Vill veta om det bara är castrol som gäller för en M3à? har en 94-a.. jag hittar mobil1 oljorna i lågpris varuhus och kan se att en 4 liters helsyntetisk kan man få för halva priset av castroils.. några kommentarer på detta? =) | |
|
Prova "Sök inlägg". /T.P. Länk |
|
|
Om det är den Mobil1 som är BMW-longlifegodkänd, är den ett lika bra alternativ som Castrololjan! Länk Däremot finns det vissa Mobil1-oljor som är av en äldre kvalitetsklass och den är inte lika bra. Mvh |
|
|
Mobil1 5W-50 har ja använt i alla mian bilar... inkluderar en M3 E30... mkt fin olja som passar liak bra som castrol TWS... eller ja om man kolalr på specen 5w-50 mot 10w-60 så kanske castrolen är mer lämpad för bankörning osv men mobil1 är mer "lättrinnande" innan den blir varm vilket väl måste ses som en fördel vid daglig bruks användning...!? eller hur Johan B!? /Jonas |
|
| Ok tack det värmer för att 4 liter Mobil1 5w-50 kostar på ett ställe i Borås 249 och Castrol kostar 713 kr... lite skillnad.. det får bli Mobil1 verkar det som...=) | |
|
Jonas, rätt att 5W50-oljan är mer lättflytande när motorn är kall! TWS är en rätt extrem racingolja som egentligen inte behövs i så många motorer. För de flesta bilägarna är nog en 5W50-olja ett bättre alternativ än TWS. Fast det är nog rätt många som tycker det är ballt att kunna säga att de minsann har värsta racingoljan i motorn när de står utanför korvmojjen! ;o)) Baloo, kolla på specarna för oljan så att den uppfyller API SJ eller SL, samt ACEA A3, då är det "rätt" Mobil1-olja (det finns flera typer under namnet "Mobil1"!). Mvh |
|
| Vad menas med longlife oil... varken castrol TWS eller Mobil1 Rally har ju det.. däremot special oil står det JA på båda.. | |
|
Longlife innebär att oljan är godkänd av BMW för användning i de förlängda serviceintervall som är på ca 2500mil (from E46). Longlife finns i två klasser, -98 och -01 (årtalen). Specialoil, innebär att oljan är godkänd av BMW för användning i vissa motorer. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När det gäller S54 och S62 /// Motorerna så är det endast Castrol TWS 10W-60 som är BMW godkända för dessa motorer. Castrol TWS hette först Castrol RS men när en ny RS olja skulle utvecklas så byttes det till TWS. Den nya RS oljan är dyrare än TWS men inte ännu BMW godkänd (2002) ///MVH Hasso Länk |
| Menar du att jag inte ska köra med Mobil1 Rally i min M3 E36? eller är det bara bmw fakta..?? =) | |
|
Baloo, Du har inte S54 eller S62. Det är dessa motorer som Bmw rekommenderar TWS-oljan till, som Hasso påtalade. Mobil 1 5w50 funkar utmärkt i din kärra, den är godkänd och rekommenderad av Bmw själva. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är ju lite svårt att veta vilken bil och årsmodell som du har när du inte uppger detta i din användar info. Eftersom du kikat på TWS och den är avsedd till M3 o M5 med S54 och S62 så uppgav jag det.Nu finns det lite olika viskositeter av Mobil 1 så välj en som är BMW longifegodkänd . ///MVH Hasso Länk |
|
Ok Hasso =) jag har kollat på exel filen som finns här på bmwpower och jag menar den som heter Mobil1 Rally 5W50.. den är ju inte longlife godkänd enligt den listan men jag tänker ju byta olja efter 6-700 mil hade jag tänkt.. 2 ggr per sesong och jag kör ej på vintern.. kör bara normal körning och tokvarvar ej bilen hela tiden... hoppas att det är den ni menar när ni säger att den funkar utmärkt till min kärra.. en M3 3.0.. finns på ett lågprisvaruhus här i borås för 249 kr för en 4 lit dunk..=) ganska mycket billigare än castrol TWS för 713 kr 4 lit.. här är min bil förresten =) Länk |
|
|
Att den inte är longlifegodkänd spelar ingen roll. Din motor/bil är inte avsedd att gå med långa bytesintervaller. Håll dig alltid max till det intervall som serviceboken säger, eller en gång per år. Olja o filter var 600 mil är inte heller fel, bättre ofta än sällan. Mobil 1 5w50 är dock "Bmw Special Oil list"-godkänd. |
|
Mobil 1 rally 5W-50 är godkänt av BMW i kategorin specialolja vilket innebär att den är godkänt att använda men inte i longlife, sammanhang som Anders säger. Men med det priset så är det inga problam att byta ofta vilket är den bästa investering som finns för en frisk motor. (Ger 130/lit för TWS) :)) Så köp lungt du denna olja. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack helgen är räddad =)) Nu skuttar jag till "Ekohallen" och köper olja... trevlig helg på er..=) |
|
|
Hejsan Ge-Kås i Ullared säljer även Mobil1 Rally 5W-50 billigt.. tror det är 269:-/4l Jag handlade åtta dunkar sist jag va där=) kör det både på M3:an och min 318iS /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 Länk |
|
| Har fyllt på med Mobil1 Rally 5w50 nu och köpte BMW orginal oljefilter så det känns bra nu.. notan gick på hela 603kr...=) och har du lite olja kvar i en av dunkarna.. sparade ungefär 1000 kr på att ta Mobil1 istället för Castrol TWS... | |
|
Även om jag körde en e46'a med Castrol TWS 10W-60 skulle jag inte vänta 2500 mil med att byta olja. /Wille |
|
|
Och vad menar du med det? ingen här har väl sagt nåt om att vänta så länge eller? eller menar du longlife eller? |
|
|
Ja, Castrol TWS 10W-60 är en longlife olja. Om du ser Johan B's inlägg så står där helt riktigt att serviceintervallen är ca. 2500 på e46 men jag är av uppfattningen att motorer mår bra av täta, regelbunda oljebyten. /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.