AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.023

Däckdimension till 8,5x18 10x18?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena.
Är det någon som vet vad lämplig däck bredd är på ett par 18tums fälgar 8,5 fram och 10 bak? eller vilka intervall man kan använda?

Fick för mig att det skulle vara 235 fram och 265 bak, men så var jag på BMW i dag och såg att de monterat 255or på 8,5 fälgar utan att det såg så svullet ut! Så nu vet jag varken ut eller in. Jag vill inte ha för feta däck på fälgarna, det ser fult ut, men inte heller extremt Tyskt stuk med feta fälgar och smala däck så att däcksidorna lutar 45 grader innåt.

Någon som vet??? inte gissar!

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ju en ren smaksak, men ditt eget förslag på dimensioner passar alldeles utmärkt. Då kan du med fördel ha 5% högre profil på framdäcken, så blir det lika "fett" runt om...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag har 225or fram på 10" breda fälgar, skyddskanten sticker precis utanför och däcksidan lutar svagt innåt, blev grymt snyggt tycker jag.

OBS! På bilderna här på BMW Power har jag 215 däck, nya bilder kommer.

Kolla noga rullomkretsen på respektive däck innan du bestämmer dig, ASC'n är känslig, jag hade problem med 215/45 18 fram och 255/35 18 bak, med 225/40 18 fram fungerar bilen igen.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Jag kör med 8,5 fram och 9,5 på mina 18" och jag använder 235 fram och 265 bak. Ser mycket bra ut och fyller ut perfekt bak.

Fram skulle jag dock köra 8" med 225 då det är väldigt begränsat med utrymme fram på Coupé-karossen. 235 tar i väldigt mkt om du ska sänka den lite sen.

Maila mig om du vill ha bilder Richard

/Per
mi
22
mikael4444
Z3 M Roadster -98
Köpte precis nya 18"fälgar med bredd fram 8" 225mm och bak 10" 265mm,
Fick rekommenderat 265mm minsta till 10".
Vi provade först med 255or i bak eftersom han var osäker på om 265or skulle få plats i hjulhuset på bilen, men det fanns gott om plats dessutom såg inte 255or bra ut på fälgen.
Fälgkanten stack utanför däcket (tyskstuk)

Fredrik M är du säker på att du verkligen har 10" fälg med 225or i fram, detta låter väldigt underligt och sticker inte fälgen utanför skärmkanten?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Till Fredrik M
Jag tror inte det finns någon ASC på M coupen = inga hängslen ingen livrem bara diffad bakaxel = skoj.

Jag har tyvärr inga bilder på bilen med fälgarna, men vill ni kika på hur det kommer att se ut så gå in på följande adress: Länk
Gå in på galeri, bmw, z3. Den blå M coupen överst (med vinga fram och bak) har lika dana fälgar som jag köpt, dock har jag silverfärgade centrum. Sen är mina lite smalare men med lika breda fälgkanter.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
225mm däck på 10" fälg låter knepigt. En 10" fälg är ju 254mm bred, så 255mm däck är det minsta som ser hyfsat ut, men redan där blir det lite "tyskstuk". Vill man ha mer "rak" däcksida blir 265mm alldeles perfekt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Z3
76
Z3-MANNEN
Z3 M Roadster -97
Estorilblau
Faan va snyggt, en jävla massa putsande bara.

mikael4444: Visst sticker fälgarna utanför skärmkanterna på min bil, skall det vara tyskstuk så skall det. =) Nya bilder finns i galleriet.

z3mpower: Snyggt, lite mycket sänkning bara, annars helrätt.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Liten fundran vad gäller Z3:an på Länk verkar vara endast för styling, tror inte detta fungerar i praktiken. 18/10 med 265/35 såg lika dant ut på min E-39 och där tog det i vid last. Välj med omsorg, "tyskstuket" får mig att kräkas. Bli inte ledsen alla Ni som gillar det det är bara min uppfattning.

Vänligen Tommy, snart 18/9.5 med 255:or

NoFear
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Fredrik M - Din bil är skit snygg, djupa fälgar är helrätt.
Du ska inte komma på BMW Z-träffen den 10 Maj på Mantorp? så kunde jag få kika närmare på din bil.

Det låter som jag har problem, fram har jag ju 8,5 tum breda fälgar, som har extra bred fälgkant = behöver 8-10mm spacer för att passa, hoppas 225or nu kommer att fungera. (Det verkar ju fungera på bilen på AH-designs sida, han har ju lika mycket fäljkant, jag har pratat med dem så jag vet. Dock viste de inte hur väl eller dåligt det passade, eller om han vikt ut skärmkanten något).
Hur som helst om jag nu har 225or fram kan man ha 265or bak eller fungerar inte det? Jag hade tänkt mig 40 profil fram och 35 bak, fungerar det eller??? Jag vet inte hur man räknar på däck. Lite tyskstuk är OK men däck sidor som lutar mer än 30 grader är för mycket tycker jag samt försämrar de vägegenskaperna. Men hellre tyskstuk en för breda däck!

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Inga problem med 265 bak om du har rätt ET på fälgen.
Fram finns risk att du får lite problem om du ska ha så mkt spacers.
Svårt att valsa skärmarna fram på Z3 med iom att den är delad i 3 delar. Fronten som är plast blir ju värre att få snyggt breddad utan att göra om den helt.

Valsar du lite bak kan du ha 285 utan större problem.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Dim. på fälgarna är som följande:
Fram: 8,5Jx18H2, ET45, fäljkant 2,25"
Bak: 10Jx18H2, ET13, fäljkant 4,25"
På kvittot står det att jag behöver spacer för att "clear" bromsarna. När jag pratade med dem sa de att jag troligen behöver spacer på 8-10mm fram.

Nu har ni alla data som jag har på dessa fälgar, kanske någon kan räkna ut vad jag behöver för spacer samt vilka däckdim. som passar.

Vad är normalt ET på fälgarna till en Z3 M coupe? Jag vet bara att original sitter det 7,5x17 och 9x17 med 225/45ZR17 och 245/40ZR17.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

"z3mpower" En fråga från en som inte begriper hur kan man sätta på ett däck, då skärmkant täcker en 1/4 del av hjulet/däcket och tro att det skall fungera vid kurvtagning och belastning, att det kan fungera bak då hjulen inte vrides kan jag förstå, och utan att att svärmor åker med, men inte fram. Bilden på Z 3:an på "ah:s " sajt talar ju mot sig, kan förstå om bilen står stilla uppställd för att se "vacker " ut, men inte i praktiken.
Bättre fråga än var dum resten av sitt liv. :-D

Vänligen Tommy

NoFear
Z3MPower. Tack för det. =)
Tyvärr är jag upptagen på annat håll den 10 Maj. :(

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Till Fredrik M
Synd, du bor inte i Stockholm så vi kanske kunde ses i alla fall?

Till Tommysbmw
Bra fråga, jag tyckte bilen på AHs sida är urläcker och köpte mig en bil som den och sen ett par lika dana fälgar. Dock varnade företaget där jag köpte fälgarna mig för att inta ta fullt så breda fälgar, så jag gick ner lite i dim. Jag hatar dock när fälgcentrum sticker ut ur fälgen så jag drog till med breda fälgkanter, faktist lika breda som på AHs sida. Jag kanse inte blir snabbast på bana osv. men jag tycker att det är snyggt. OK sticker fälgen ut för mycket är det inte snyggt, men hellre att de sticker ut lite än när man tex sätter vinterdäck på en M coupe och man får kika in i hjulhusen för att hitta fälgarna.

Hur som helst så behöver jag hjälp med att hitta lämplig dim på däcken för att det ska kunna passa så bra som möjligt nu.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Att du ska köra med 225 fram har vi ju redan kommit fram till. Jag kör med 235 fram på 8,5"x18" på mina gatfälgar och det är för brett för att det ska funka bra. Det skrapar i och tar i när man svänger etc. 8" breda med 225 är det ultimata på Z3 men nu har ju både du och jag 8,5" och då har man ju inte mkt att välja på förutom att just kränga på 225.

Bak kan du ha allt mellan 255 till 285. 265 kommer gå helt fritt men med 275-285 kommer du få valsa in kantern lite.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Då får det väl bli 225/40x18 och 265/35x18 då. Eller ska man gå ner på 265/30 nu när man går upp i bredd???

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
265/30 kommer bli för låg profil bak. Det kommer se dumt ut gentemot däcken fram.
265 fyller ut perfekt bak kan jag lova!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.