AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
507

har någon gjort spridar-...?

MV
-...renovering? Pratade med en motor-tuning firma idag.
Skulle kosta 300/ spridare lös eller 500/ spridare monterad.
Spridarna monteras i en speciell maskin som "spolar" med högt tryck i 90 minuter. sedan ingår också nya oringar.
Bilen ska bli starkare, snålare, gå jämnare en märkbar skillnad alltså. Det var ju hans ord nu undrar jag om några opartiska människor har erfarenheter i ämnet och dela med sig..

Tack så länge
dalldall
fick gjort det på min 528 82 för många år sen på ford!!dom tog 4eller 600kr.blev inte ett skit bättre,kanske för att ford gjorde det?!har man en gammal bil är det bättre att köpa ett gäng spridare på skroten om man misstänker att dom är kass,kostar ca 50 kr st eller nåt.

Mattan
Lägg dom i bromsvätska ett dygn. Blås rent och montera nya o-ringar. Det billigaste alternativet. Många bilverkstäder gör så.

3Mat
Har ingen erfarenhet av sån renovering men misstänker du att spridarna har satt igen kan du ju testa att slå i lite diesel i tanken, typ 1 liter på en full tank så brukar det bli bättre.
Billigt och ofarligt..
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
man renoverar inte sridarna utan kollar flödet i dom...rengördom och kollar flödet på ntt...samnt att som tidigare nämnt bytar o-ringar...."Spridarna monteras i en speciell maskin som "spolar" med högt tryck i 90 minuter. sedan ingår också nya oringar" är helkt korrekt...bilen går bättre om man har avikelser på flödet innan och efter rengöringen.
Men priset är lite skrämmande jag gav 1200:- för 6st spridare, vitt sist jag fick det gjort.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Gjorde rent spridarna till min M5 -95 hos TS-motor i Åstorp när jag monterade UNICHIP. Kostade 1000 kr inkl. demontering och montering. Har också gjort det på en lokal BOSCH-verkstad till min 635. Kostade 2000-2300 kr. Men då fick jag också diagram på flödet före och efter mm. Det är onödigt dyrt med tanke på vad jag vet nu!

Vad man gör är att ultraljudstvätta dom vilket innebär att man slår sönder skiten och avlagringarna med högfrekventa vibrationer. Mycket effektivt!

M5:ans spridare visade sig vara bra redan före rengöringen!
Till 635:an hade jag köpt spridarna på skroten och dom var verkligen i behov av rengöring! Skulle tro att skiten gror in och fastnar bättre när dom ligger still länge och inte används!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.