|
|
|
|---|---|
|
I stort sätt alla nya bilar testas enligt Euro NCAP:s metoder för att få en inblick i hur säker en bil är och där når E36:an inga lysande resultat. Citat: "The 3-series' cabin became structurally unstable during the frontal impact and the driver ran a risk of life-threatening chest injury." Länk Om man däremot ser på den lista som Folksam publicerade nyligen så ser man att E36:an är 15% säkrare än medelbilen. Folksam sammanställer som ni kanske vet resultat av verkliga olyckor i trafiken. Länk För mig känns det som att Euro NCAP är teoretisk krocksäkerhet och Folksams studier praktisk krocksäkerhet och kommer jag att krocka så gör jag det i praktiken och inte i Euro NCAP:s testlaboratorium. Vad tycker och tror ni? | |
| Praktisk krocksäkerhet är väll viktigare än teoretisk? Tycker iaf jag | |
|
Och e30 är inte speciellt trevlig o smälla i bottenbetyg.Nu blir det väl mera tjat från frun om en 328T. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Teoretiskt är en sak men vad som händer i praktiken är en helt annan. |
|
|
Hade varit intressant att veta hur säker medelbilen är då... Praktiken är intressantare än teorin. |
|
Marcel |
Enligt Aftonbladet (dagens) så var BMW 3-Serien 91-97, 15% över det normala i säkerhets test. Så de är det och lita på. |
|
Men enligt Aftonbladet (dagens) så är 83-91 40% sämmre än andra bilar, jag har en 87a, aj aj aj =) I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
Det känns som att bara man utrustar bilen med en massa balonger och annat lull-lull så får man toppbetyg hos NCAP. Att det sedan inte spelar så stor roll om man sitter i en liten folie-bil som Nissan Micra.. Personligen känner jag mig bra mycket säkrare i en hederlig gammal 240 utan krockkuddar än i en modern småbil oberoende hur många stjärnor den fått. Har man rejält med plåt runt sig så sitter man nog ganska säkert. Fast vad vet jag. Vad gäller 3-serien så måste det väl vara rätt stor skillnad på om man har krockkuddar eller ej. Dom gör ju trots allt ändå nytta. |
|
|
Dessutom är det nog en del skillnad mellan olika årsmodeller av E36! Mn förstärkte golvet mm efter några års produktion pga att tidiga E36 hade kollapsat för mycket i olika krocktester.... Mvh |
|
|
tja tja Min polare (hade) en 325 coupe som en pundare snodde när nycklarna satt i och motorn va på. Polisen fick upp jakten på 325an på en motorväg. Efter en tids bil jakt så sladdade pundaren av vägen i 210 blås han for rätt in i skogen och bilen blev det inte mycket kvar av men killen i bilen fick bara näs blod ängla vakt kanske... eller kanske bra bil att krocka med OBS bilen hade inte krockkudde |
|
|
Skulle nog tro änglavakt! Kraschar man ut i skogen i 200 blås, spelar det inte så stor roll vilken bil man sitter i! Mvh |
|
|
Det verkar som om vissa har problem att förstå begreppen teori och praktik.... Euro NCAP krocktestar ju faktiskt bilarna på riktigt. Även om det är i en studio med krockdockor så är detta inga teoretiska test. Dom är praktiska. Men deras tester ger ändå bara en fingervisning om hur säker en bil är. Ute i värkligheten så får ju bilarna vara med om så mycket mer än dom krockar dom utsätts för hos Euro NCAP. Det skulle ju vara omöjligt att genomföra sådanna omfattande studier innan bilarna släpps ut på vägarna. Biltillverkarna däremot använder sig säkert av en hel del matematiska modeller för att uppnå säkerhet mm. Håll med om att Euro NCAP generellt sätt ger en bra bild av hur säker en bil är? Att det sedan blir fel i statistiken kan ju faktiskt bero på mycket annat. Tänk till exempel om jag kör in i ett träd i 200 blås med en Lamborgini Diablo och klarar mig mirakulöst nog undan med en vrickad tand.... Tänk vilken bra statistik Diablon skulle få i Folksams undersökning då jag antagligen är den enda som kört in i ett träd i Sverige med en Diablo. Sådanna statistikfel borde dock ej inträffa på e36 då det finns ett antal i omlopp... Min skrothög: Länk |
|
|
Bilmodeller där det inte finns tillräckligt underlag är inte med. 1 olycka räcker tex inte. Det som är lite felvisande med Euro NCAP är att det finns ju specar på hur testerna skall göras och det går att konstruera säkerheten efter de förutsättningarna. Sen att den i praktiken inte är bra i några andra vinklar syns inte i Euro NCAPs tester men syns bra i statistiken. Dvs Euro NCAP testen är bra och en bra måttstock på nya bilar men inte heltäckande, fullt resultat får man efter några års användande och ett gäng olyckor där man ser hur skyddet fungerar i verkligheten. Folksams statistik visar hur resúltatet blev, NCAP är en bra "gissning". |
|
| prova så får du se :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.