|
|
|
|---|---|
|
Jag har en bmw 325 im -89a som läcker från toppen tror jag eftersom det är olja i vattnet som åker runt i motorn. Kan motorn skära om man kör runt med det eller vad är det annars som kan hända? tack för alla svar är det jobbigt och byta topppackning? | |
|
Är du säker på att det är olja? Är det inte bara skitigt vatten? Bubblar det i expansionskärlet om du har locket öppet och motorn är igång? Luktar det avgaser av vattnet? Om det gör det så är detta ett tecken på att luft från cylindrarna letar sig ut i kylsystemet. Försvinner det mycket olja? I värsta fall så har du ju även vatten i oljan och det är ju inte direkt bra för smörjegenskaperna.... Sen kan ju även oljan täppa igen kylkanalerna och det är ju inte så bra det heller.... Om du värkligen får olja i vattnet så skulle jag rekomendera ett ingrepp... Komptesta cylindrarna så får du ju ett hum om hur pass bra packningen är iaf runt cylindrarna. Sen om packningen är dålig runt en oljekanal syns ju inte i ett komptest, men det är nog ganska ovanligt att packningen blir dålig på ett sådant ställe före den blir dålig runt cylindrarna. Min skrothög: Länk |
|
|
Det värsta som kan hända är ungefär som du säger, den skär. och det kommer den att göra om du kör med vattenblandad olja, ganska snart också. Jobigt att byta? tja det ligger väl utanför Timellskalan iaf. Vet man vad man gör så är det inte svårt men man ska ha koll på åtdragningsmoment och montering/demonteringsordningen. Sen är det inte säkert att det är packningen som har stuckit det kan vara en spricka i toppen och då måste du byta den. |
|
| Ahh, såg nu att det var olja i vattnet och inte tvärt om, tja gunneriusson har rätt. | |
| Men om du köper sån där oljetillsats på tv-shop så kan du köra i hela 5min längre än du egentligen skulle kunna. | |
Rico80 |
byta packning är inte överdrivet svårt tar iofs några timmar om man nu inte är van!!! börja men att plocka bort grenrör och insug o alla slangar sokm sitter på toppen lyft sen ventil kåpan skruva bort dom 12 bultar som håller toppen byt packningen men var försiktig så du inte får ner skit i nån cylinder!! kolla så toppen är plan med en stålskala eller liknande dom brukar kunna ge sig på mitten!!! dit med toppen igen dra dit den med dom NYA bultarna du har köpt men torx inte sexkant huvud!!! dra med 30nm från mitten o utåt i sax mönster åt båda hållsamtidigt så det inte drar snett när du sen har dragit 30nm ska du ha en gradskiva o dra 90grader på vraje bult sen 90 grader till sen e det klart!!! *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Fröken Petig korrigerar: nm = NANOMETER Nm = NEWTONMETER Ska nog vara det sista va..? :) |
|
svintoleffe |
Man behöver inte ta bort insuget det är bara bökigt. När jag böt topp på min ,det har jag gjort ett par gånger nu. Då tog jag bort grenröret men lätt insuget sitta kvar. Det är mycket lättare tro mig. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.