AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
773

Går det att blanda motorolja?

Jag vet inte vilken typ av olja jag har i min 325 -90. Vad ska jag fylla på med - mineral eller halvsyntetisk - spelar det någon roll?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljor går bra att blanda, annars skulle de inte få säljas!
Det går bra att blanda mineralolja med syntetolja, då får du en delsyntetisk olja i motorn (som du iofs också kan köpa).....

Däremot bör man helst använda olja av samma typ och med samma kvalitetsklassningar (API och ACEA) eftersom oljor med samma klassning har ungefär samma additivbalans.

Additiven kan (en liten risk!) tappa lite av sin effekt om balansen störs för mycket. Dvs olja får lite sämre egenskaper än innan.
Däremot kommer motorn inte att skära ihop av detta!

Det är även bättre att fylla på olja av "för bra" kvalitet än olja av "för låg" kvalitet.

Dvs vet du inte vilken typ av olja du har i bilen och måste fylla på lite olja, ta hellre en bra syntetolja än en billig mineralolja.

Vet du inte när oljan byttes sist och vilken sort det är, kan det vara läge att göra ett olje och oljefilterbyte rätt snart!

Använd då en olja av god kvalitet.
Om du efter några hundra mil upptäcker att den nya olja har blivit väldigt svart, beror det på att gammal smuts har lösts upp i motorn av den nya oljan (dvs dålig oljekvalitet/långa serviceintervall tidigare). I såfall bör man göra ett nytt oljebyte igen och på nytt fylla på bra olja. Därefter skall det inte vara några problem längre!

Mvh

Tack så mycket för hjälpen. Jag har tänkt att göra två snabba oljebyten för att tvätta motorn - men inte just nu! Jag provar med lite syntetolja!!! Mvh Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.