AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.518

Rostskyddsbehandling, är det värt pengarna?

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hejsan!

Hade in bilen på rostskyddskontroll idag. Såg verkligen bra ut sade killen, men han föreslog att jag skulle göra en underredsbehandling samt hjulhusbehandling. Allt som allt 2300 kr. Kanske inte hela världen, men är det värt det?

Någon som har åsikter?

MVH
Tobias
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror nog på hur länge du tänkt behålla bilen!

Mvh
Tobias Vikberg:

Sen får du räkna med en årlig kontroll/ny behandlings kostnad varje år på ca:2000-3000.

Så om du ska behålla bilen mkt länge så kan det ev vara värt det

Tror faktiskt att Bmws egna rostskyddsbehandling ska fungar bra....
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Rekommenderar verkligen en sådan behandling, inte minst för att den sänker ljudnivån i bilen rätt ordentligt. Sen om du gör det själv eller lämnar bort det avgör du själv.
St
21
Stadler
318iA CAB -95
Varför årlig kontroll?
Stadler:

De som har lagt på rostskyddsbehandlingen måste varje år in på en kontroll besiktning och uppdatering av skydd . I annat fall håller inte de garanti villkåren som man får.
Det är ju alltid en bra sak att ha som säljargument senare när du skall sälja den!

Step on it!
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Tobias
Vart lämnade du in den?

mvh
Larsa
jag skulle definitivt satsat på det! bra att utföra extra rostskyddsbehandling medans bilen är rätt så ny, så håller rosten sig borta längre, vilket är bra! bilen lär ju vara fräschare undertill efter årens lopp också om du nu årligen uppdaterar skyddet...

jag skulle lätt gjort det om jag hade haft råd..

BMW, Bayerische Motoren Werke
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
HEj Larsa!

Jag lämnade in bilen på ett ställe här i Katrineholm, där jag jobbar. Svensk bilvård, eller liknande hette det.

Finns inte så många i Katrineholm, men enligt broschyren skulle de finnas som en kedja runt om i landet.

MVH
Tobias
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Mr Shhh ,, är du säker att det sänker ljudnivån i Coupen också ? skulle va skönt att bli av med väg ljudet som kommer in i Coupen från 18"

Keep Your Distance This is a BMW ;)
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Brukar sänka ljud nivån i cupen....inte så väldans mycket men man brukar bli av med resonans ljud då plåten blir täckt med en glibbig massa vilket gör att den inte "vibrerar" så mycket. Främst är det ljud från däck och hjulupphängningar som filtreras bort. Tyvär så kan man ju inte göra så mycket åt ljudet som kommer in genom rutorna.

Jag gjör alltid rostskydds behandling på mina bilar, de rostar ju mindre och jag sover mycket bättre... :)

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det där med sänkt ljudnivå är jag skeptisk till, visserligen beror detta på medlet i fråga och går kanske att mäta upp i db..men knappast hörbar skillnad. Har själv lämnat in 535an för behandling där "allt" gjordes och det kostade 3600kr...det ser bra ut undertill och skyddar säkert mot rost odyl mkt bra men jag är tvärsäker på att ljudnivån inte har gått ner någonting och går säkerligen inte ens att mäta någon skillnad. JAg är själv superpedant och hör alla missljud man kan höra, och min hörsel är sågottsom perfekt. Nu är det säkert så att man förväntar sig att bilen verkligen skall bli tystare eftersom det kostar en slant också och då vill man verkligen få valuta för pengarna, precis som med "trimprylar" som system och sportluftfilter. Eller så är det så enkelt att bilen är så himla tyst från början att den knappt går att få tystare, för ruskigt tyst är den..har behandlat lister för bättre täthet..skall ta och mäta ljudnivån med en db-mätare tror jag,vore intressant.
Deliq
Vet inte om ljudet blir lägre i absoluta mått, mätt med dB-mätare, men... frekvenserna blir lägre och därmed upplevs bilen som tystare.
Har märkt det på e28, e30 touring och e34 sedan och kommer att behandla e46 touringen åxå så småningom, först och främst för rostskyddets skull.
Att ljudnivån upplevs som lägre är ju bara en bonus :)

M V H // Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
FRIFART: Hur har du gjort behandlingen av listerna för ökad täthet?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Behandlingen av listerna innebär helt enkelt att jag köpt silicon på tub som jag smetar på frekvent..dvs såfort listerna känns det minsta torra....även bakluckelisten för det kommer in mer ljud där än vad man kan tro..på E21 blev det sjukligt stor skillnad.
Jag har även gått igenom listerna och kontrollerat att de sitter fast ordentligt och på dem som visar sig ha släppt lite så lägger jag på lite lim och pressar fast dem ordentligt, förarlisten har separerat och spruckit upp, men det löstes med superlim på skarvarna sedan sitter det mkt fint ihop igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.