|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ok. Jag har pic5, komp. 8,8. Garret T04. Dubbla Saab 9000 intercoolers. Vad tror du man kan ladda? Hur långt hänger bränslet med? | |
|
Dubbla 9000 IC. låter bra, du får nog kall och fin luft. Jag använde Volvo 240/740 IC och laddade 0,9 bar. Då var luften lite över 60 grader efter IC. Hur soppan kommer räcka för dig vet jag inte. Men låt säga om den räcker så borde det gå att ladda lite mer än vad jag gjorde iaf. i och med kallare luft till motorn. Jag vet inte exAKT vad pic5 är för någe..... styr den både soppa och tändning eller är det bara ett tillskottssprut? Kan du inte backa tändningen så blir det nog marigt att ladda på någe... Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Pic 5 är en lite box som styr en(eller kan man kanske ha 2?) extra spridare. Beroende på hur stor extra spridare du har tror jag att du kanske kommer att kunna ladda 0.6-0.8 bar. | |
| Pic 5 är en box som man kan styra 1 spridare med. Har en 410cc spridare till den, men det går ju att sätta större. Kan kanske bli svårt att få portionerat bränslet då eller? Pic 5 kan inte styra tändningen. Vad rekomenderar ni för att få backat tändningen? | |
| Som vanligt finns det inga genvägar till HÅLLBAR prestanda. Köp ett riktigt styrsystem, det blir billigare i längden än att blåsa hål i kolvar och topppackningar osv. Om du detta till trots är fast besluten att det ska vara billigt så kan du köpa en MSD multistep retard box att backa tändningen med. | |
|
Bäckis: Hur går det med 525 turbon? Är otroligt nyfiken på SMT sprutet. Det kanske kan vara ett komplement eftersom det kostar såpass lite och kan backa tändningen... Vad det verkar på deras hemsida så kan det ju göla allt som ett vanligt sprut kan... /Johan Länk Länk |
|
|
Går inte Pic5 på en tryckbrytare ? Dvs att den levererar samma bränslemängd oavsett laddtryck ? Ingen höjdare att feta för 1 bar när man bara har 0,3. Stort svart rökmoln. Jag har kört med liknande system, men då bara med 0,5 i laddtryck. När sprutet gick igång på femte växlen och fullt laddtryck inte kom direkt så känner man sig som en gammal diesel-merca... Map-sensor e trevligare. SMT-prylarna verkar vettigare, men tänk på vad Bäckis skriver. Det är alltid en risk att mixtra själv med diverse boxar. |
|
|
Johnny: Jo, klart att risker finns med att mixtra lite, men annars lär man sig ju inget. Mina polare åker pro-sprak och jag tycker att det är stenålder om man jämför med vad som finns idag. Visst kan man åka mycket effekt även med pro-sprak men om jag kan få min motor att gå fint och stabilt med ett SMT som jag mappat själv skulle jag känna mig nöjd... kostar ju trots allt en 4:e del av ett nytt prospark... /Johan Länk Länk |
|
|
Johankilh: Visst är det så att haltech och liknande känns stenålder idag. Det trista tycker jag är att alla insprut måste mappas. Där går ju en massa pengar, men visst det är nog enda sättet att få det helt optimalt. Fast jag skulle nog vilja påstå att det krävs väldigt mycket av mappningen för att den ska slå en originalmappning när det gäller ekonomi och miljö. Därför är jag positiv till extrainsprut och andra extraboxar som justerar signaler istället för att bara byta ut allt. Tar man det lugnt och har lite tur så går det nog att få det att funka hyfsat. Däremot så är det nog inget för race-människorna eftersom det är mer pyssel och fler boxar som kan krångla osv. Att tro att det ska funka med 2 bar laddtryck och på första repan är nog att lura sig själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.