AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.296

Säkerhet BMW jmf andra märken

Sida 1 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Idag släppte Folksam statistiken för 2003. Rankingen av säkerheten i bilarna. Faktiskt lite förvånad över att 3-serien E36 fortfarande klassas som 15% säkrare än medelbilen då många här har skrivit ner säkerheten.
Länk: Länk
Attans, min bil är osäker!
Mattan
Läste nånstans(har glömt var) att Bmw 3-serie -97,borde då vara en e-36, var bland de sämsta man kunde sitta i om olyckan va framme.

Mattan
Läste nånstans(har glömt var) att Bmw 3-serie -97,borde då vara en e-36, var bland de sämsta man kunde sitta i om olyckan va framme.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det verkar ju inte stämma eftersom det här är folksams statistik.
Har lite svårt att tro på det också, sitter ju hellre i min bil än i tex.c citroen AX eller Nissan micra...
Mattan
Blev också förvånad. Den låg klart under genomsnittet i sin klass.

M_Razani
det stod inget om E46, vet någon hur den låg till på tabellen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilar mellan olika klasser jämförs inte i statistiken!

Det innebär alltså INTE automatiskt att en bil med bra betyg i småbilsklassen är säkrare än en bil i storbilsklassen som är sämre än medel....

E46 är nog lite för ny för att finnas med i krockstatistiken!
Däremot har den fått rätt bra betyg i olika krocktester (dock inte lika bra som nya Volvo och SAAB).

Mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Aningen luddig stats men jag sitter ju hellre i min än en 82:ans Vw Polo eller i en Micra från 83.t ex. Micran har dom ju t o m avrått folk från att köpa p g a krocksäkerheten! Minst sagt luddig statistik! Däremot råder det ju ingen tvekan om att de bilar som har fått grönt är bra mycket säkrare än min!!

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Så här skriver de angående olika storhetsklasser:

När du jämför en stor och en liten bil, som hos EuroNCAP fått lika antal stjärnor, kommer den lilla bilen i en verklig olycka klara sig sämre än den stora. Det skiljer knappt en stjärna per klass, du måste alltså addera ytterligare en stjärna för att få en lika säker bil i en mindre klass. En 3-stjärnig bil i klassen "Stora bilar" kan jämföras med en 4-stjärnig bil i klassen "Mellanstora bilar".

Magnus
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Det står ju att "Alla bilar i tabellen kan jämföras med varandra"

Men jag förstår inte riktigt hur tex gamla konstruktioner som tex Saab 9000 från -84 eller Volvo 740 är säkrare än tex BMW E39 VW Passat (97-03)...

Lite skumt!!

i 3-serie forumet

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nisse, såg det nu!
Annars brukar man inte ha samma utgångspunkt i de olika klasserna för betyg.....

Mvh
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Är verkligen BMW E30 så farlig lika farlig som en Micra från 80-talet?
är verkligen SAAB 9000 -85 lika säker som en Audi A6 -03???
Jag tror inte ett dugg på den statstiken!

Lars
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Kom på en sak till....
Det vore intressant att veta hur många olyckor med varje bilmodell som ingår si statistiken...
säg att det var 3 olyckor med BMW e30 varav två allvarliga och det var 25000 olyckor med volvo 740 där 20000 var mindre allvarliga och 5000 allvarliga...
Lars
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
haha jag hittar inte E21 på listan...den klassades så säker att den hamnade utanför skalan på den högra sidan :-)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är även sällan man ser 7serien testas, är den mycket säkrare än 5serien från samma årsmdell osv???? eller hur är det, jag har aldrig sett något test överhuvudtaget förresten när jag tänker efter..är de för dyra att krocktesta kanske?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
M_Razani:
Visst har EuroNCAP smällt E46.
Länk

och en liten actionrulle (QuickTime):
Länk

Mvh
Patrik

Speddy
730i V8 -92
Folksams studie är på verkliga olyckor och inte på krock test. Det vissar att många bilar kan vara säkra fast de får dåliga krocktest värden och tvärt om. Men den kan nog vara lite missvisande också då hastighet och typ av olika beroende på modell kan skilja. (Nissan 200 mot Hundayi Atos ex)

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Man kan ju även tänka sig att en del E30:s krockas väldigt hårt och våldsamt och däremd missgynnas i statistiken.
Bara en teori av många...

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Precis som Speddy skriver, det här baseras på skador i verkliga livet och inte på krocktesterna, tex anklagas ju Renault för att konstruera säkerheten just för testerna, verklighetens olyckor sker ju på alla möjliga sätt.
Bilar som har för liten statistik är inte med.
Jag litar mer på statistiken än på krocktesterna eftersom detta är i verkligheten inte på en testanläggning.
Mattan: jag har kollat den tråden och det var därför jag la upp denna tråd, då den tråden går efter Euroncap´s testresultat.
Men det är klart bilen är ju inte jämförbar med nyare modeller men i förhållande till vad man hade haft annars så är den nog helt ok.
Stavros har också en poäng, det är nog ett par procent högre krockvåld i vissa modeller av bmw bilarna än vad det är i 740 volvosarna. Men inte bara i E30..... samma gäller nog E36 också
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.