AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.294

uppförande på bmwpower

Sida 2 av 3
nofx16: Skrev du "sär skrivningar" med vilje? :)

/T.P.
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
T.P.:

Låt oss hoppas det. :)
För er som inte förstår vad vi menar med det så finns det kalasförklaringar på: Länk

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
what:

hohoho... :)

/Mvh Göran
Knappast nödvändigt att hålla med än en gång men jag har faktiskt också reagerat när folk inte kan hålla sig till svenska skriftspråket. Man behöver inte vara pedant men det är irriterande när man måste läsa en mening 2-3 gånger innan man förstår den rätt. Speciellt vanligt är att man utelämnar punkter och kommatecken. Detta är inte bara på forumet utan också i t.ex. läsargalleriet.

Men vi fortsätter att hålla ut...
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
att reta sig på felstavningar,särskrivning och utelämnade kommatecken osv...hm...jag tycker det låter som ett äkta I-landsproblem... ;) (ja,jag har snott uttrycket från Hipp-Hipp!)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag tycker detta är ett otroligt trevligt och utmärkt forum jämfört med många andra forum jag varit inne på. Har fått vägledande hjälp med allt jag frågat om här inne!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
T.P.,

Jo det gjorde jag givet vis. Annars vore det ett ganska klart fall av att kasta sten i glas hus. ;-DDD

//Kalle
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
nofx16 vår lilla skämtare.... eller ska jag säga skämt are?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Att folk skriver att de har "bytat" saker är nog det jag retar mig mest på....
nofx16: Givet vis :)

/T.P.
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Hubbe325: Vill du förklara närmare? Är inte med riktigt hur du menar?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Gemini__
Hubbe325: Har åxå reflekterat över att rel. många skriver "bytat". Funderat t.o.m. ett tag på om "de" gör det med ren vilja, alltså förvränger ordet bara för att det kanske skall låta lite tuffare(?). Men så är nog inte fallet, tyvärr. ;-)

Sen att många skriver "lungt" istället för "lugnt", det kanske är förståeligt.

Tycker det är bra klass på detta forum överlag, språkmässigt sätt.

Jaja, ha´re gött!

Mvh:
Tompa
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Magnus18,

Istället för "bytat" bör man skriva "bytt". Eller kastar jag sten i glas hus nu igen? :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
nofx16: Jaha, det är så ni menar. Båda är ju korrekt Svenska så det är väl inget att hänga upp sig på? Eller är det jag ska kastar tegelsten i glashus nu!?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
SAOL säger: "byt·a -te -t, prov. äv. böt, bytit v." det verkar inte som om "bytat" är godkänt. Jag var själv osäker på hur det ligger till men nu vet vi :)
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Stämningen är väl rätt så god på bmw-power.
Man får ju ha i åtanke att alla har olika stor kunnighetsgrad.
Och inte klanka ner på den som ger ett råd fel eller dåligt, den som ger ett råd har ju oftast varken rätt eller fel utan går på det han/hon själv vet, och tror är rätt.
Man kan ju istället säga sin åsikt om ämnet, och ev, rätta vederbörande om de är helt ute o cyklar, och vet för ett faktum att så är saken. Kanske tom, hänvisa till något.
Det är ju ett forum där alla skall få komma till tals.
Men i övrigt har jag ej sett några grövre personangrepp, osv.

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Intressant diskussion. Tre synpunkter:

1. Jag tycker att forumet och deltagarna generellt håller hög klass. Det har blivit en märkbar förbättring på sistone, kanske för att moderatorerna blivit tuffare.

Däremot stör det mig väldigt mycket när man ser otrevliga påhopp, ovårdat språk, politiska och (sällan men dock) rasistiska uttalanden. Det är inte ofta men det är trist. Likaså har jag svårt att förstå den ilska som vissa kan uppbåda över att inte alla gillar just deras modell/styling/färg/whatever.

2. Jag är språkfascist och brukar driva mina kollegor till vansinne med anmärkningar på deras texter, oh-bilder et.c. Men ett forum som det här är lite annorlunda. Det är "skrivet talspråk" och man får acceptera lite mer knasigheter än i vanligt skriftspråk. Med undantag för det som bara är otrevligt. Jag tror inte att vårt BMW-ägande blir roligare av att vi sitter och rättar grammatiken i varandras inlägg, men man kan ju försöka...

3. "Bytar" tror jag är en dialektal form av "byter" som förekommer i Sydsverige, framför allt i Skåne. Jag har bekanta där som "bytar", "rökar" osv. och det låter inte vackert men det är som sagt dialekt. '

För övrigt vill jag ha en E60. ;-)

My Bimmer is my mistress
särskrivningar är hur kul som helst.
de är en viss skillnad på en
Brunhårig Sjuksköterska
och en Brun Hårig sjuk sköterska
Stavfel går ju oftast av bara farten. Stavningsprogram
i all ära men o hålla på o klippa o klistra från word e lite
för tidskrävande.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
bo
282
bobbby
320i -91
Nä words rättstavning är inte så bra alltid. Ibland fungerar den inte alls eller så håller den på och bytar mellan engelska och svenska, det har hänt att tyska kommer in i bilden också
Hittade några länkar på avig sidan om sär skrivningar :), skulle passa bra till denna tråd
"Sär skrivningar": Länk
"Särskrivningsfamiljen": Länk
"Varför särskrivs det?": Länk

läs och njut...

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.