|
|
|
|---|---|
Espen |
Hejsan... kan inte hålla mig längre! =) Jag har en otrolig förkärlek till E30 coupe modellerna. Nu har jag bestämt mig för att köpa en och bygga nått kul... MEN (måste det alltid finnas men), det får inte kosta mig hur mycket som helst för då blir min kära flickvän arg, he he! Dessutom skall jag köpa M Roadster, så det blir ju inte så mycket cash över (riktiga anledningen, skit i flickan). Jag har kikat runt på lite halvtaskiga modeller, har inte brytt mig om lite rost och dyl, så länge drivlina och motor är som det skall vara. Jag kommer nämligen renovera och lacka om och pyssla å knåpa. Planerna är ju att slänga ut AC, stereo, baksäte, passagerarstol och all annan onödig vikt. Sen givetvis en turbo konvertering. Nu till frågan, Vilken modell tycker ni är bäst att utgå ifrån? 318, 320, 323 eller 325? IX väger för mycket så det är uteslutet =) Som sagt så ska jag fixa och dona själv så det kan vara ett 10.000 kronors ex... så länge det funkar! =) Ser det framför mig: En 3**, nylackad i svart, sänkt, turbo... Kulhetsfaktor från ett till tio? Nitton!!!!!! -Eppe- Born 2xlr8 |
|
Du ska självklart ha en 318is 16v för väghållningens skull;) Nej då, skämt åsido. Du hittar ingen is för de pengarna. Men ett bra objekt som är lätt att plocka mycket hästkrafter ur till billiga pengar är självklart 323 och 325. Dessutom finns det ju ett flertal killar här på forumet som är gudar på m20 och kan dem bättre än sin flickväns telefonnummer! En 318 är heller inte fel egentligen eftersom m10 maskinerna i dem är bevisat lämpliga för turbokonverteringar. Med vissa modifieringar av bottendelen i dem så kan man plocka 400hk och mer därtill ur dem. Bara att välja, mer jobb med att få en 318 att gå bra dock... Själv håller jag på med ett turboprojekt på min 318is 16v och kommer att bli klar med den inom de närmsta månaderna hoppas jag. Om jag kan hjälpa med något är det bara att du frågar mig här eller skickar ett mail så ska jag försöka hjälpa dig! /Johan Länk |
|
Espen |
joahankihl: Tack så mycket för svaret! Det lutar faktiskt åt en 320 -88... Jag skulle helst vilja ha en iS men det kostar för mycket antaglien, vad brukar dom ligga på? Om jag har förstått rätt så behöver man inte komp sänka den (iS) eller nått utan det är i princip bara att trycka i turbo, spridare, ic, turbo och sedan tuta och köra?! Vi får se hur det går... första steget är ju att köpa en bil (!) och riva isär för att rostlaga och fixa i ordning. En stor anledning till att jag gör detta är för att jag har noll i kunskap om rostlagning, svetsning, turbo, avgassysten och svetsning... Målet är att gör allt utan grenröret själv. Så vi får se hur det går =) Du kommer antaglien mailbombas av undertecknad =) -Eppe- Born 2xlr8 |
| johankihl... jag köpte min is för 10.500 i mycket bra skick :) | |
|
schumi: Och vad hotade du ägaren med? Atomkrig? :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Schumi: Då hade du otroligt tur. Jag betalade 30 för min för två år sedan snart, i hyfsat skick dock! Espen: En kompsänkning är i allra högsta grad aktuellt eftersom grundmotorn ligger ganska högt i komp (10:1) och det är inte förmånligt för turbo. Men det har ju bevisats att med mer bränsle och backad tändning så kan man ladda 0,9 bar. Kolla på www.ticco.se han hade en turbokonverterad iS förut. /Johan Länk |
|
Espen |
schumi: Du vill inte sälja för 11.000 och gå 500+? =) Haglund2306: Vad tycker du att dom skall ligga på? Jag hittar inte så många att jämföra med nämligen... johankihl: Ticco har väl en iS? Det står det på hans hemsida nämligen, kanske har han inte uppdaterat den på ett tag! Det är inget dåligt garage han har/hyr... det hade inte suttit fel om man säger så... Så jag har missuppfattat när jag har fått för mig att man inte behöver kompsänka iS, jag har fått för mig att man bara måste kompsänka alla andra... men jag är tydligen helt ute och cycklar! Skulle du kunna förklara för en som är helt okunning i området var just komp är för något, vad det gör och varför? -Eppe- Born 2xlr8 |
|
Länk Där har du en förklaring om turbomotorer i allmänhet. Finns ett par bra formler för beräkning av komp osv! /Johan Länk |
|
Espen |
johankihl: Tack -Eppe- Born 2xlr8 |
|
killen hade annonserat ut den för 15.000. han sålde den obesiktigad. det var därför ingen vågade köpa den. jag prutade till 10.500 utan problem för han verkade mycket sugen på att få den såld då den legat ute i flera månader på annons. |
|
|
Espen Jag har en 318 88a med 325motor som är ganska nybes bes med 325 motor i men ej reggad mycket pigg tack vare 318 bakaxel går mycket fint och bra säljes för 12k. Jag tror att det är ett bra utgångs objekt väldigt lite rost. bra race objekt alltså!!! Too much is right |
|
|
Espen Jag har en 318 88a med 325motor som är ganska nybes bes med 325 motor i men ej reggad mycket pigg tack vare 318 bakaxel går mycket fint och bra säljes för 12k. Jag tror att det är ett bra utgångs objekt väldigt lite rost. bra race objekt alltså!!! Too much is right |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.