AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
597

Stor eller liten motor?

St
21
Stadler
318iA CAB -95
Med en en motor på 2,5-3,0 l, kan man dra på ganska bra. Man kan impa, göra grymma omkörningar, få höga bensinräkningar, dra ifrån rivaler vid ljusen, lyssna till det dova motorljudet och helt enkelt bara få njuta av den härliga känslan att pressas mot ryggstödet när man accelererar. You name it...

Så varför skulle man över huvudtaget överväga en bil på 1,6-2,0 l? Jo... köper man en begagnad bil, är ju allting mer eller mindre slitet. Det är ofrånkomligt. Man kan väl inte dra alla bilar under samma kam, men vilka tror ni är hårdast körda? En 328 eller en 318? Generellt. Tycker man det är kul att köra grymt, vill man väl inte ha en "klen" motor, som mest funkar att glida i...

Har i dagarna själv blivit ägare till en 318 cab och är än så länge mycket nöjd (förutom med vädret). Provkörde flera olika motorstorlekar och blev mycket positivt överraskad av denna. Jag gillar att köra bil. Glida omkring och njuta, men även att köra fort, men det behöver nödvändigtvis inte vara värstingacceleration.
Har fått en motor och en växellåda (aut) som är i väldigt bra skick och det tycker jag känns bra!

Vad tycker ni?
Huvudsaken är att du är nöjd.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Jag tvingas iaf dra min 318 mycket hårdare än min 328.. Vid tex omkörningar, utfarter... Och man hör att min 318 plågas mycket mer vid motorvägskörning än 328.. Så ang. slitaget så är det nog värre med iaf min 4-cylindriga.
No offence men det låter som om du försöker övertala dig själv med att du har gjort rätt val, fast du kanske innerst inne ångar dig.. Eller?
Som Flåklypa uttryckte det: "Huvudsaken är att du är nöjd".

//Henrik BMWCS #05196

328iT: Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Som jag ser det GENERELLT:

Stor motor = roligare = dyrare
Liten motor = inte lika rolig = billigare

Alltså: Tycker du om din fyra så har du ju helt klart gjort rätt val! Finns ingen anledning att ha en större motor om man är nöjd med en mindre. Bara dyrare och miljöfarligare.

Och helt klart så är en så pass "ny" 318 generellt sett lugnare körd en motsvarande 328. Men när vi börjar snacka om äldre bilar så är ju tex inte jag blyg på att dra ur min 318. Men jag vill ju leka, men hade inte så mycket pengar, så det fick bli min skrothög... Köper man en splitterny bil (eller ett par år gammal) så väljer man nog inte en 318 om man vill pressa = den är generellt sett inte lika pressad som de med större motorer.

Logiskt sett så borde det ju vara så... Men sen så tror ju jag att dom flesta 328:or också är ganska lugnt körda. Och nog håller dom för en hel del bus om man bara sköter dem...

Min skrothög: Länk
Stadler:
Problemen kommer när man börjar skaffa sig bilar med lite mer pulver i, mycket vill ha mer...
Är man van vid en viss prestanda är det svårt att köpa ner sig.
Därför har jag skaffat en seg vardagsbil, en Seat Cordoba 1.6 för att uppskatta min M3'a bättre.

/Wille
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är helt och fullt nöjd med 02:ans pulver! Och ändå är det den minsta motorn i grunden.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.