|
|
|
|---|---|
don_salvatore87 |
Okej då, alla säger ett 30k är för lite för en 750, hur mycket borde jag sata om jag vill ha en 750IL i bruksskick...?? |
Mr_T |
jag köpte min för 20k men med lite jobb. rostfri men lite p skador. renoveringen gjorde jag bara för att ja ska till spanien i sommar |
|
Det beror på hur mycket man vill kosta på? Visst man kan köpa sig en 750 för fickpengar, men då kostar det också. Jag vet att en 750 för 50.000 kronor också kommer att kosta en hel del med tanke på att den är så dyr i drift. Köper du en för 30.000 kronor så får du räkna med att det ganska snabbt kommer att kosta 30.000 kronor i underhåll och för att göra iordning bilen så den blir fin. För vem vill åka runt med rost eller liknande saker på en sådan bil? //Schnitzer |
|
|
Stirra dig inte blind på att en bil enligt en del är "för billig", se till de faktiska skicket. Min erfarenhet är att uppfattningen om hur mycket en beg bil(framförallt äldre lyxbilar) ska kosta skiljer sig högst väsentligt åt. Ett högre pris på en beg bil är inte någon garanti att den är i bättre skick än en dyrare. /Simon |
|
|
Hej! Håller nog med simon_en där. Vissa tror ju t.ex att det får 80'-90' för en 750 -88 i "normalskick". Och sen finns de mer jordnära/förnuftigt människor... Hänger ju mycket på ägare, dels kan en dyr bil innehålla mer "dolda fel" medan en billigare lite konkretare fel. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
simon_en: Med min erfarenhet om vad jag har sett och varit med om så finns det inte många 750 för 20.000-30.000 kronor som fungerar helt felfritt och ser bra ut både invändigt och utvändigt. Kollar man på exemplar som verkligen är i toppskick så ser man att det rör sig om en helt annan summa pengar. Har sett massor med annonser där folk har skrivit att bilarna är i toppskick, men när man väl har kommit dit så har det inte sett bra ut och det är ingen tillfällighet att många skriver så när de inte förstår sig på bilarna, som många har problem med. Magnus18: Vem har påstått att man ska få 80.000-90.000 kronor för en 750 -88 i "normalskick"??? Kanske någon som tycker om bilen väldigt mycket och känner ett speciellt värde för den. Ska man ej räknas som "jordnära/förnuftiga människor" då??? Bara för att du inte kan tänka dig att betala de pengarna för den bilen så måste man väl inte idiotförklara sånt folk? Eller tycker du det? don_salvatore87: Det är väl snarare tvärtom, alla säger att 30.000 kronor är för mycket! Det är ju majoriteten på detta forumet som säger så. Så varför vända på? Sedan om du vill ha en 750iL i bruksskick så räcker det med 30.000 kronor, men varför har du då i andra inlägg sagt att det är så synd om 750 som sköts så dåligt när du själv kommer att köra bruks med den? Du har skrivit att du vill rädda dem, då börjar det inte särskilt bra tycker jag. Mr_T: Om du inte skulle åka till Spanien nu i sommar, hade du inte varit intresserad av att laga upp den för att den skulle vara fin eller hade du åkt runt med p-skadorna ändå? Är bara intresserad av att veta hur folk resonerar, alltså inget illa menat. //Schnitzer |
|
|
don_salvatore87: Varför väntar du inte tex två år till med att köpa bilen? Fler lik lär ha hunnit försvinna, priserna kanske sjunkit ännu mer. Har du hunnit spara ihop lite mer pengar så kan du nog få en E38 till hyffsad peng om två år. /T.P. Länk |
|
|
Schnitzer, själv hävdar jag bestämt att det inte finns någon absolut koppling mellan skick och pris på äldre lyxbilar. Exempelbis denna: Länk såldes på exekutiv auktion för 21000 för några veckor sedan, vet att den var i mycket bra skick då en vän till mig är fogde....var det för lite?...det stod säkert 200 personer bara på bilauktionen varav säkerligen många bilhandlare....varför bjöd ingen mer tro? Nu är det 46500 som gäller.....svårt att veta varför man ska ge det dubbla för samma bil...eller hur? Visst kanske 21000 var för lite, men vad är ett riktigt pris? Tror att man ska vara mycket försiktig med att ge för mycket för äldre lyxbilar oavsett märke om de inte är i ett extremt bra skick.... don_salvatore87, se till att du får tag i en bil i det skick som du är nöjd med för de pengar du är villig att betala, så enkelt är det. /Simon |
|
|
Hej! Schnitzer: Jag idiotförklarar inte, vad jag menar är att det är drömpriser. Visst finns det säkert speciella exemplar som är värda de pengarna, men jag tycker det är relativt ofta man ser priser runt 80' för gamla 750. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Priset styrs av efterfrågan. Vilken bil betalar du mera för, en till det yttre snygg bil men utan dokumentation över service, reparationer och mätarställning, eller en bil med historik men med någon liten lackskada eller lite ytrost? Personligen skulle jag aldrig våga köpa en 750 utan att veta vad den varit med om. Lite smårep på karossen är inte dyrare på en 750 än på en Volvo, men repa motor, låda eller annat skiljer en hel del. A A |
|
| Enormt mycke tjafs om pris här på forumet.. Har eventuellt köpare på min relativt nyköpta 750 -88.. och försökt hitta på nått bra pris att säga. Ena dagen är servicebok värd en förmögenhet, andra dagen är det nått annat som gäller.. Nybes UA o skattad, ej rost och allt funkar till 99%. Lackskada på några ställen.. och fel huv. 33.000:- har jag prutat mig själv till eftersom ja hade tänkt mig 40' när lack o huv va fixat. Då undrar jag.. är det för mycket? Eller är det för litet så ja får stryk av alla som försöker få mer för sina 750?? Själv hävdar jag att priset bestäms av intresset av att köpa en vara.. inte av vad säljaren vill ha. Till don_salvatore87, som verkligen lagt in mängder av förfrågningar om köp av en 750, skulle ja, som även vissa andra sagt, avråda att köpa en 750 om du inte e en hejare på att skruva. Har du ingen, eller måttlig vana, att skruva bil så är detta ingen lämplig nybörjarbil. Alternativet är att ha mängder me kosing på banken. Skulle ja lämnat in min på verkstad för alla "småfel" ja fixat så hade den säkert varit uppe i 60' nu. Ja sparade väl en hel massa sköna tusenlappar bara på stödlagerbytet som ja gjorde själv häromdagen. | |
|
Det är ingen idé att köpa vare sig de dyraste eller de billigaste bilarna. En "rätt" skött bil med lite småfix för lagom pengar är betydligt bättre än en bil helt utan småfix för betydligt mer. Även bilar utan minsta småfix kan vara dåligt skötta, men ändå vara hela och rena rakt igenom. En ordentlig rekond gör underverk, även med halvsunkiga bilar. Handlar man för lagom pengar och har en normal ambitionsnivå, så har man dels råd att fixa småfelen och behöver inte ha bonnånger för att man förköpte sig. Jag tycker man ska tänka på att E32 och E38 extremt sällan köptes för att vara "entusiastbilar", utan faktiskt har brukats dagligen av flera omgångar ägare, innan de hamnar i våra händer. Det är ju inte Ferrari vi kör... tack och lov! :) |
|
|
Hej Mycket intressant, har själv haft 13st 7 serie under de senaste åren och vill bara säga att den senaste 750an som jag sålde på börsen var en E32 1992 (sommaren 2002) och den fick jag 105,000:- (exeptionellt skick) det är ca 10% av nypriset, det är enligt min mening vrak man får under 70 tusenlappar :-) annars är en väldokumenterad 7:a bland det bästa man kan köra!! |
|
|
Måste instämma helt med Beemers, du har ju verkligen haft många E32 och har så du vet ju hur det ligger till. Har man dessutom inte tålamod att vänta på den rätta köparen så får man inte ut lika mycket, men det är ju oftast de som ringer först och storprutar som är de sämre ägarna för dessa bilarna. Ska man storpruta mycket och klaga på en massa så vet man hur den bilen kommer att se ut efter ett tag. //Schnitzer |
|
|
Håller med Schnitzer, när man har en fin bil i dokumenterat skick finns det alltid folk som uppskattar en sådan, kan det "riktiga" värdet osv och vet att även i Tyskland begär man 9-14´EUR för en sådan vagn, de som tror sig hitta ett fynd för 1100EUR köper en bil man aldrig får till bra.Det finns förhållandevis många på denna sajt som aldrig ägt en fin E32 och yttrar sig i ämnet om ditt som datt, tag gott folk reda på fakta och jämför gärna olika exemplar på riktigt det är det bästa när man diskuterar dessa vagnar. //Beemers |
|
|
Precis, det är exakt så det är. Man måste verkligen leta efter fina exemplar, de är så få. Många vet det innerst inne men vill inte tänka på det att det kostar en förmögenhet att laga upp en E32 för att få den i fint skick, speciellt en 750i eftersom V12 delar inte är billigt. Visst, man kan köpa sig ett vrak för 1100 Euro, men frågan är hur mycket reparationerna kommer att gå på? Man får ju långt ifrån en fräsch bil, man ska vara glad om överhuvudtaget går framåt. När det väl finns ett fräscht exemplar till salu så finns det alltid någon som vill få ner dem så lågt som möjligt för att de ska spara så mycket som möjligt. Har tänkt i samma banor själv, men vet att det inte går att fjanta runt så för det kostar ändå mycket. Bättre då att lagt ut någorlunda mycket pengar för att få ett fint exemplar så kanske man har tur och slipper ett som har fått en massa problem under tidens gång. Det räcker med hur mycket det kostar att ha igång en 750i för att det ska märkas av i plånboken. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.