|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Desto mer sådant där man hör om slarviga/fuskande verkstäder desto mer säker blir jag på att det är helrätt att göra ALLT själv på bilen. Det verkar ju definitivt bli billigast och bäst samt att man lär sig något litet varje gång. Det kostar ju lite att köpa verktyg men av priserna man läser här på forumet har man ju tjänat in de pengarna på något så enkelt som en service och byte av lite slitdelar.... Och idag när det finns så enkla sätt att själv hitta bra/billiga reservdelar (internet) så kommer jag nog inte ens att fundera på att lämna in någon av bilarna. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Asken: Det kan knappast vara pågående skattemål som är orsaken till att Asplunds blev uppsagda! Uppsägningstiden är två år! Dvs dom blev uppsagda våren -01! Snarare verkar det för mig som ett sätt för BMW att ge igen för att Asplund satt sig på tvären och ville vara kvar som återförsäljare! Enligt Tommy Asplund själv (som jag träffar rätt ofta) började det hela med bla att han bröt mot dom interna regler som BMW sagt upp om vilka områden en återförsäljare får marknadsföra sig inom. Det var även konflikter om prissättningen av bilarna och hur mycket rabatt han skulle få från BMW när han köpte dom. Han skulle nämligen kunna köpa dom billigare än BMW i Gbg för att han hade kvalitetscertifierat (tror jag det var) sig före BMW i Gbg. Och det är klart att det gillade inte BMW i Gbg (dvs BMW själva eftersom dom ägs av BMW) när ASplunds säljer bilar rätt få mil från Gbg. Det var också rätt många personer som hellre köpte (och servade) sina bilar hos Asplunds än hos någon annan (tex BMW i Gbg) trots att dom fick åka längre! Bla har BMW skrivit ett papper till Asplund om vilket område som respektive återförsäljare fick hålla sig inom. Det kallas konkurrenbegränsande åtgärder och det gillar inte myndigheterna. Tommy A har stämt BMW för detta och det är klart att det gillar inte BMW. Sedan kan man ju fråga sig vad det var för vits att ta ifrån Asplunds återförsäljarskapet i början av året när han i höst kan börja sälja BMW igen eftersom det införs nya regler i Sverige där vem som helst kan börja sälja vilka bilmärken som helst under vissa mycket förenklade regler utan att generalagenten kan göra något åt det. Åtminstone är det så det är tänkt av EU! Det finns mycket mer att säga om detta men det allvarligaste tycker jag ändå är att BMW vägrar att berätta sin version så för närvarande är ttommy Asplunds version den enda "sanning" jag vet! Och naturligtvis så tror jag (och många med mig) att det är något lurt med BMW:s agerande eftersom dom inte vill berätta sin version. Så jag åker nog vidare med min SAAB! Det känns underligt att jag som varit BMW så trogen och gillar deras bilar så mycket och som inte så mycket som sett åt en annan bil sedan 1979 börjar tycka att det känns riltigt bra att sätta sig i en trollhättemoped! Per L |
|
|
Beträffande Asplunds bil så ligger det helt klart en gravad hund och stinker i den affären. Precis Som Per L skriver så är det konstigt att BMW inte bemött den massiva kritik de fått från alla de uttalanden Tommy Asplund gjort i pressen. Om nu BMW har skött det så hedervärt som bl a herr Ask tycks tro, varför bemöter de då inte de negativa uttalanden som helt klart skadar dem? Märkligt. Länk |
|
|
Om man nu skall lämna in sin bil på service och vet att det kostar en hel massa pengar skulle åtminstne jag se till att kontrolera priset om man nu tycker att det är prio #1. Jag skulle inte lämna in min M-bil på service till någon som antingen inte servat en E46 M3:a tidigare eller kanske gör det en gång per år. Därför ser jag till att lämna det till Förenade Bil i Malmö. Skulle jag ha något annat hade jag ringt runt. Det är självklart och mänskligt att göra fel och jag tror att det är väldigt lite fusk på en BMW återförsäljare. Vad skulle en enskild mek tjäna på det?? 15 minuter längre fika eller? Mycket av frustrationen på forumet om verkstäder tror jag beror på ett kommunikationsproblem. Jag försöker alltid beskriva j*vligt noga vad som ja vill ha gjort och gör man inte det kommer mek:en inte att få något annat än en standard arbetsorder. Jag vill att det antecknas hos kondmottagaren om jag inte pratar med den som gör jobbet. Så tänk på att de inte har all den information du har i huvudet utan det måste föras vidare för att saker och ting skall bl gjort som du tänkt det. |
|
|
Det är inte min saka tt försvara BMWs agerande gentemot Asplunds. Klart är att Aspluinds likväl talar i egen sak. Den enkla anledningen kan vara att BMW inte vill tala illa om en FD ÅF. Det är fritt för var och en att spekulera vad som hänt. Du kan ju ge dig på att om BMW Sverige AB inte har VATTENTÄTT juridiskt på fötterna så lär dom råka illa ut. Jag vet att det juridiskt sett håller med de källor jag har. Framtida domstolsutlåtande lär visa vad som händer. Mvh Asken |
|
|
Asken: Håller i allt väsentligt med dig om det du skriver i ditt sista inlägg! Per L |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Asken, rörande Asplunds. hoppas innerligt att de inte är uppsagda för den skull, eftersom ärendet inte är avgjort! de är inte fällda, och faktum är att det diskuteras om en generell "momsamnesti" för se som gjort samma momsredovisningsfel som de har gjort! de har nämligen redovisat moms som RSV skriftligen har sagt åt dem att göra, fast när sedan RSV ändrade sig så införde de sina nya regler retroaktivt. snacka om att lura egenföretagarna.... sanningen är istället den att BMW vill konsolidera sin försäljningsorganisation, och därför blev de av med sin auktorisation. Mvh Johan |
chrille70 |
Anledningen till att BMW drog in agenturen för Asplunds Bil i Kinna/Borås var att BMW Group Göteborg (alltså BMW Sveriges egen filial i Mölndal) sålde för få nya bilar. Även Inges Bilservice i Alingsås sades upp av den här orsaken. En annan orsak var att Asplunds sålde för mycket bilar utanför sin region, d.v.s. snodde kunder från andra återförsäljare. Så förutom skatte-målet så har de väl egentligen inte gjort något fel. Att långväga kunder väljer att köpa sin nya BMW i Borås istället för hos sin lokala handlare är väl snarare positivt till Asplunds favör. Det bevisar ju att de är en bra handlare. Och att handlaren som tappar kunder till Asplunds är mindre bra... Mvh Chrille |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.