|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har lyckats tvåla till BMW Solna i Allmänna Reklammations nämnden. Dom ville debitera mig för felaktigt byte av kontrollbox och lambda sond för 8000:- när det egentligen var insugningsröret som tog tjuvluft. Efter att jag betalat de 8000:- och hämtat ut bilen kvarstod felet, och jag lämnade tillbaka bilen och det var då dom lokaliserade det verkliga felet. Nu har jag fått tillbaka mina 8000:- med hjälp av ARN och sensmoralen är; kontrollera alltid reparationen innan du betalar. Det är ingenting som BMW uppmuntrar eftersom dom försöker upprätthålla vattentäta skott mellan meken och kunden, men visst ska man väll ha rätt till det? Mulle | |
|
Absolut riktigt! Tråkigt att "man" ska behöva gå igenom ARN egentligen. Man hoppas ju (blåögd som man är) att verkstäderna är ärliga och korrekta när det händer såna här grejer. Mvh Anders S. |
|
|
ORKA LÄS DETTA, DET ÄR SANSLÖST: Lämnade in min M5 -92 för insp.II , + felsökning av glapp i ratten på BMW Solna förra året.. Nästa dag ringde de och sa att hela framvagnen var rejält sliten. Skumt tyckte jag, då jag känner den tidigare ägaren i tyskland, kompis till farsan, 55 år, ville bara ha nåt som gick bra på autobahn, han buskörde ju alldrig...eller ? Nåja, de faxade över mätningarna på hjulvinklarna och det var väll lite si och så med dem, men det kan ju lika gärna varit hans fru som gillat trotoarkanter. Hur som helst, glappet kunde ju endast åtgärdas genom en total framvagns ren. och så skedde. två dagar och 20.000kr senare hämtade jag bilen, men redan vid första rondellen spårade bilen iväg, utan att ratten rörde sig. Jag åkte tillbaka, gick in i vrekstan och frågade vad faan de höll på med ?? Jaha, sa dem, vi får väl ta en titt på den, kan du komma in nästa vecka ?? Fem minuter senare, efter ett smärre raseriutbrott från min sida fann de det verkliga felet till glappet: Muttern som klämmer ihop konen på rattstången behövdes åtdragning !!!!!!! Detta skulle kostat ca.100:-, men nej nej, 20.000 gick det på....... Snacka om att mjölka kunder på kulor !! Nåja, en klen tröst är att (såvida de inte fejkat mätresultaten)en FVrenovering var ganska nödvändig ändå.....måste varit frun iaf... eller jag, jag är väl inte världens mest sansade förare på en tom kurvig landsväg...Ha det allesammans, MVH (Ps. glappet är fö. tillbaka sen en vecka. Ds) Philip |
|
|
Jag kan bara instämma i kritiken mot servicen på BMW-Solna. Jag nappade på erbjudandet förra året om att lämna in bilen för en kostnadsfri förbesiktning på min dåvarande 520-92:a. Resultat: stötdämparna fram var enligt dom slut och likaså skivorna bak. Jag trodde att det var något dåligt skämt eftersom för det första så hade jag bytt dämparna fram på verkstad och därefter hade bilen inte rullat mer än 2-3000mil och jag visste att dämparna var helt ok, för det andra så var skivorna bak knappt slitna, jag hade bytt dom för ngt år sedan, dom kunde förmodligen inte skilja på den lilla ytrost som kunde ha funnits kvar efter att jag hade tvättat bilen innan jag åkte till dom. Detta tycker jag visar på en fullkomlig inkompetens hos verkstadspersonalen som förmodligen bara duger till att byta olja på nya bilar och knappt det! Mvh Micke t/ 328-96 B6 3,5-89 |
|
|
Kan också berätta en del historier. En del har jag tagit upp i mina inlägg. Det verkar som om BMW (inkl BMW aukt verkstäder såklart!) liksom Volvo borde skicka ut spioner för att kolla ALLT. Det kostar dem inte ett öre i princip, men kan spåra upp grymma brister. Förstår inte varför de inte gör det mer än de gör, helskumt. Kanske gör de det utan PR, men isf så funkar det inte speciellt bra. Min erf är att: Ska man serva bilen eller säger åt dem att tex byt bromsskivor fram eller dylikt, då fixar de det galant. Men börjar det bli lite svårt, med felsökning i olika steg, då får man allt vara kritisk, väldigt kritisk för att man ska ha kontroll. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
sigabg |
Finns en enkel lösning på ovanstående elände. Skippa auktoriserade verkstäder och anlita nån som lever på sitt goda rykte, och därmed inte har råd att lura kunderna, tex Per Larsson Motorteknik i Huddinge. I Sthlm-området är han så känd att hans stämpel i serviceboken gäller som om det vore aukt. service. /Anders |
|
Tråkigt och höra alla missnöjda märkesverkstädkunder, kan tyvärr inte annat än ställa in mig i skaran. Att lämmna bilen till någon som är beroende av kunden, och dess upprepade besök (nöjd) är enligt min mening också det enda rätta. Jag har varit uppe i ARN och även i domstol vid två tillfällen. Vunnit båda gångerna kan tilläggas. Detta var inte BMW verkstäder kan tilläggas, men likförbannat märkesverkstäder. |
|
|
Bara att hålla med. Skulle in på ett enkelt vindrute byte hos BMW och efter mycket om och men (fel ruta tex) så fick jag tillbaka bilen.. dock med 4 små bucklor och några smårepor i taket precis framme vid rutan. När jag påpekade detta visst dom inget om det. Det var så när vi fick den (sa det aldrit rätt ut men menade det). Efter mycket om och men så sa dom att det nog var någon som hade vandaliserat bilen och att dom skulle göra en polisanmälan. Dom fixade det utan några krucks till slut men ändå. Vandalism? 4 jämna bucklor vid taket? TVEKSAMT! Detta var aukt bmw verkstad för övrigt |
|
|
Jag har blandade erfarenheter av BMW i Solna. Vanlig service sköter de ganska bra, och bemötandet är det inget större fel på, men vid mer omfattande jobb är de oacceptabelt nonchalanta. Styrboxen på min 320 E36 havererade för två år sedan, det tog dem FEM VECKOR att få hem en från München och montera in den i bilen. Trots att det alltså handlar om en ytterst standardbetonad bil. Efter att ha bråkat i tre veckor fick jag en lånebil, som jag var tvungen att tvätta direkt. Stockholmare på detta forum rekommenderas att åka till Blombergs Bilservice i Stockby på Lidingö. De är inte billigare än i Solna, men det är en liten och skicklig aukt. verkstad med engagerade mekar som man får tala direkt med. Jag har alltid fått bästa tänkbara service där! |
|
| Jag instämmer i rekommendationerna av Blombergs Bilservice i Stockby på Lidingö, har länge servat där med gott resultat och trevligt bemötande. | |
|
Jag beställde bussningar till växelspaken och denhär "stången" som går från växelspaken till lådan från BMW i Solna. Jag tyckte det var lika bra att byta dessa grajor när jag ändå hade kardanaxeln borta vid tankbytet som jag gjorde. Jag lät alltså bilen stå riven i garaget i väntan på grejorna. Efter det att 2 veckor hade gått så ringde jag upp dom och frågade om inte grajorna skulle komma snart. 2 veckor senare kom grejorna, men det var fel grejer!!! Jag hade alltså varit utan bil i 4 veckor i onödan. Nu orkade jag inte bry mig nå mer och satte bara ihop bilen igen. 2 månader senare så ringer det en kille från BMW i Solna och säger att han har en restorder på mej, och undrar om jag fortfarande vill ha grajerna. Nej tack! |
|
|
Tyvärr även jag taskiga erfarenheter. Hos BMW endast ett nonchalant beteende(Novation i Usala). Riktigt illa gick det däremot för tre år sedan då min Nissan 300-93(superfin) skulle servas hos Bernatsbil i STHLM. När jag hämtade den var den parkerad så att passagerar sidan doldes. Pedant som man är örde jag fram bilen och inspekterade den.. Passagerar dörren var rejält renskrapad och bucklad.. Vad sa säljaren.. något i stil med "vi servar ju 20 bilar per dag, så det är ju bara 5 %"... suck de fick lacka om dörren, men hur kul är det på en helfresh bil. |
|
|
Usch ja. Upptäckte att när min mc blev påkörd med 250 mil på mätaren att förutom att oskulden spräckts så gäller inte heller fabriksgarantin längre. Hur ersätts det? cmcswe1: Lite nyfniken på dina rättegångar eftersom jag själv ska upp en reklamation mot en säljare som inte vill stå för sin 3månaders garanti. Hur lång tid tar det innan ett ärende tas upp? Vilka blev rättegångskostnaderna? Hur fick du tag på advokat? (själv går jag via motormännen) Mulle |
|
|
Får man fråga vilka företag ni varit tvugna att bråka med och varför? Att namnge de som blivit "friade" är inte snällt men har de blivit fällda så finns ingen anledning att inte lämna ut namnen på detta forum. Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ Länk |
|
|
BMW group i gbg skulle ha mellan 3000-3500 för att montera bort min immobilizer (enl uppgift per tel).. Wölkes (bäst på bmw i gbg) skulle ha 500 spänn Firman som installerade mitt nya larm tog inte betalt alls för bortmonteringen.. |
|
|
Anlitade alltid Asplunds i Torestorp (fd auktoriserad BMW-verkstad i närheten av Gbg/Borås) för min fd M5 -95. Alltid hjälpsam och vänlig kundmottagning och reservdelsförsäljning! Mycket kunnig och hjälpsam mekaniker på M5:or (och säkert alla andra BMW-bilar också) som gärna ville att ägaren skulle vara med under tiden jobbet gjordes och som svarade och diskuterade om alla konstiga frågor jag hade! Sedan början av året är dom inte längre auktoriserad verkstad åt BMW då avtalet med dom är uppsagt av BMW! Tråkigt för alla oss som verkligen gillade Asplunds! Och BMW har inte ens vett att tala om för oss (mig) varför dom har sagt upp avtalet så att jag åtminstone kan försöka sätta mig in i dom planer som dom har och som inte innefattar Asplunds! Efter 24 år med BMW som första, andra och tredjebil åker jag nu SAAB som förstabil! En sämre bil men förhoppningsvis en mycket bättre generalagent! Per L |
|
|
Asplunds blev vad jag förstår uppsagda bl a detb pågående skattemålet om momsfusk samt en hel annat. D v s ett helt korrekt bedömmande av generalagenten. Asken |
|
|
Det jag som norrlänning inte riktigt förstår är att det fuskas på BMW Solna... de är väl dom som ÄR generalagenten? Det ger väl signaler till andra återförsäljare att verkstäderna kan göra som de vill? Är jag alldeles ute och cyklar eller? --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Magnus: Tyvärr fuskas de på de flesta håll i landet. De är min uppfattning iaf. Jag har själv kommit på slarv samt något fusk vid 3 tillfällen. Man blir mest arg eftersom man lägger ut surt förvärvade pengar för att få jobbet gjort på ett korrekt sätt, men får ett hafsigt jobb som vilken bondmek som helst kunde gjort. Jag säger dock inte att de händer ofta, men de händer. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
jag ringer alltid till tre verkstäder på ett jobb, och de är alltid olika pris.... Dessutom har jag börjat kolla lite med annat folk om de har gjort det eller det med bilen, och viss blir vi lurade. Hur skall göra något åt detta då? är det någon här som har en verkstad som har en kommentar eller en ide.. Eca? Tänk vilken succe de isthlm fick efter ros här var det bil o motorteknik? Finns det någon i GBG? Joakim i Partille? Bayrishemotor säger att det tar tre timmar för dem att lossa två muttrar o byta startmotor på 525 tds.... Enlig hemma pulare 30-60 min..... Jag försökte idag men har inga bra verktyg så jag fick inte loss ena muttern men en verkstad har väl inga sådana problem.... Länk |
|
|
Vet man vad det är för fel på sin bil så kan man ju ringa runt och jämföra priser. Riktigt lika lätt är det inte om man upptäcker att något inte står rätt till och vill ha detta åtgärdat, det är väl just detta som en del verkstäder dessvärre verkar utnyttja. roadZter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.