AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.822

ritning på e-rör.

Sida 2 av 2
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Men jag bygger inte turbo, utan vanlig sugmotor.. Då är det väll viktigare med lika långa rör?
Jo, om du vill utnyttja extractoreffekten så är det viktigt att dom har lika längd och rätt längd.

Peter O: Jo du har nog rätt. Men är det inte lite sent att låta pulsen anlända vid overlap? Då har ju avgasventilen nästan stängt redan. Pulsen varar väl en stund. Jag trodde att man skulle försöka pricka in pulsens kulmen ungefär när avgasventilen är som mest öppen.
Skulle vara kul att ha bromsbänk så man kunde testa olika alternativ och jämföra resultaten!
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Men, om man har olika godstjocklek på rören. Då kan de väll fungera även om man har längre rör. Jag menar, det viktiga är väll samma volym?

//uffe
PETER.O
Vid överlappet är det meningen att pulsen skall suga
in insugsluft och fylla förbränningrummet med färskgas.
Detta fungerar bäst på motorer med mycket överlapp.
På standard motorer är största effektvinsten bättre
flöde i röret än pulsernas effekt.På en riktigt vass 4T
motor (typ gamla STCC) är avgassystemet nästan lika
viktigt som på en 2T motor.

Peter
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Men säg nu att jag bygger ett sådant e-rör som slimm visade: Länk <-- kommer jag få mindre hp/nm med ett sådant?

/uffe
Peter, såhär då:

Om man antar att man på något magiskt sätt får ett konstant undertryck i avgasröret så borde det ju ha en positiv inverkan på vilken sugmotor som helst eftersom pumpförlusterna blir mindre och avgaserna evakueras lättare. Om man då kan se till att ha detta undertryck när avgasventilen är öppen så borde man få samma positiva effekt då. Oberoende av overlap. Vad tror du?

wuffee:
Du ska nog inte blanda ihop rör av olika innerdiameter (godstjockleken är oväsentlig, det är innerdiametern som räknas). Man kan inte kompencera ett långt rör med att göra det andra röret kortare och tjockare. Det är längden som är viktig eftersom pulserna färdas i (nästan exakt) samma hastighet oberoende av rörets tjocklek. Och har du samma rördimension så blir ju volymen samma om rören är lika långa.

Och om du nu ska bemöda dig med att snickra ihop ett eget ormbo så tycker jag nog att du ska lägga ner några minuter på att räkna fram rätt längd på rören. De på bilden hade ju som sagt inte samma längd...
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Ne, sant.. Du har rätt, ska de va ska de va ordentligt Får lägga lite tid på att räkna då.
Ska jag bara leta reda på formeln först.. Sedan är det bara sätta sig med papper, penna och ett stort suddigumm :P.

PETER.O
ojay,jo det är sant,så fort som flödet över ventilen är under
den kritiska gränsen(chokat flöde) så minskar pumpförlusterna.
Problemet är bara att få konstant undertryck, det går att lösa
genom att leda ut avgasröret på ett ställe på bilen där det råder
undertryck när den är i rörelse,men det krävs rätt höga hastigheter för att det skall göra någon märkbar skillnad.

Peter
Japp. Jag har till och med läst om vissa dieselmotorer som har utsugspump för avgaserna...

Jag vet ju inte hur det "dynamiska" trycket ser ut i ett avgasrör men om man antar att det grovt approximerat är en sinusvåg så kan man ju ur avgasventilens synvinkel åstadkomma ett tryck som i alla fall är under medeltrycket i röret m.hj.a. extractorrör. Eftersom durationen oftast (alltid?) är under 360 grader.

Förstår du hur jag menar?
Peter, vad menas med chokat flöde förresten?
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Nu är jag inte med längre. Men forsätt ni, lärorikt det här :)

PETER.O
ojay, över en viss tryckskillnad så ökar inte flödet längre, kommer
inte ihåg vid vilken tryckskillnad det är.Det är riktigt att som du skriver att medel-trycket kan bli lägre.För att krångla till det lite
så får man också ta med i beräkningarna att cylindrarna stör var
andra också, sedan ändrar sig hastigheten på pulserna efter
avgastempen. Så även om teorin är rätt lätt så är det inte så
lätt att göra ett rör som funkar bra vid första försöket.Skall
tillägga att effekt-höjningen inte blir så stor med ett rör som
är konstruerat för att minska pumpförlusterna, men ett rör som är avstämt för att träffa överlappet ger en ordentligt effektökning
men under ett kortare varv-register, Med ett sådant rör+avstämning på insugsidan kan man få en fyllnadsgrad på
130%.Men registret på en sådan motor är 1000- 1500 V/M.

Peter
Jo alla uträkningar som görs blir ju förenklingar.

Men om man het teoretiskt funderar på var man vill tajma in den negativa pulsen så är det ju faktiskt bäst att göra det vid overlap. För när avgasventilen precis har öppnat så är det ju jättehögt tryck i förbränningsutrymmet och om man lyckas få nån halvbar plus eller minus i avgasröret så kommer det inta att flöda märkbart bättre för det...
Däremot när overlap inträffar, då har man ju i princip atmosfäriskt tryck i förbränningsutrymmet och då har pulsen en relativt sett mycket större inverkan.
Är jag på rätt spår här?
PETER.O
Ja det är alldeles riktigt.

Peter
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Kan någon hjälpa mig med formeln för att räkna ut rätt längd/tjocklek på extractorröret?
VOre väldigt tacksam!

Mvh
/uffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.