AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.823

ritning på e-rör.

Sida 1 av 2
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Tjena. Jag undrar om någon har en "ritning" på hur ett extractor till en m20 2.0.. Eller någon som har en bild på något. SKa försöka mig på att smida ett själv.

mvh
/Uffe
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Länk

Martelius extraktorgrenrör till bmw m20b20 och b25...
Knappast hjälper dig med ngt... men iaf...

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Hjälper lite faktikst. ser ju principen! SÅ, jag tackar för bilderna!
Lite trist att behöva köpa ett e-rör om man ändå ska ha bilen till Folkrace ;)
Mvh
//Uffe
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Ingen som har någon ritninge "liggandes"? :)
Observera att röret på bilden inte har lika långa rör på alla cylindrar. Vill man dra nytta av extrector-effekten så ska alla rör vara lika långa.
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Jo, jag är medveten om det. Dock hade jag inte observerat att så va fallet på bilden.
Tackar.
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
ojay: inte för att jag vill förespråka martelius, men rören borde nog vara ngtsånär lika långa. Det syns kanske inte på bilden, men det är olika böjningsradie på rören...

Mycket möjligt. Kan hända att bilden förvillar ögat en aning.

Men endel "extractorrör" som jag sett har haft olika rörlängd. Förmodligen får man bättre effekt med sådana än med orginalet ändå, beroende på att det är bättre flöde i dom.
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Ja, är väll bara för mig och sätta mig i lugn och ro och börja räkna lite :)
Du ska alltså bygga helt själv. Hur tänkte du räkna ut rörlängden? Har du nå bra formler på det?

:) Om du vill bygga egna insugsrör också och vill räkna ut optimal längd på dessa så har jag ett litet verktyg utlagt för detta:
Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
E det inte så att man ska räkna ut volymen på rören i förhållande till motorvolymen, och på vilket varvtal man vill ha mera effekt...

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Jag har bara hört, så som ojay säger. att man ska räkna ut rörlängden. Men, kanske är som du säger luften, att man ska räkna på varvtal å så också.. Aja, är väll bara sätta sig å räkna med X och Z osv osv ;).

Ojay, hehe, får väll räkna lite på insugsrör också då. Kul att hålla på och grejja lite! :)
Tja, min uppfattining är att längden är viktigast.

Såhär nånting:

* När avgasventilen öppnas kommer en positiv puls ut i röret.

* Pulsens hastighet i röret är densamma som ljudets hastighet i mediet, dvs avgaserna.

* När pulsen når kollektorn (där extractorrören går ihop till ett grovt rör) så blir pulsen negativ. Undertryck alltså. Den negativa pulsen byter riktning och åker tillbaka upp i röret.

* För ett givet varvtal kommer pulsen att hinna färdas en viss sträcka. Sträckan är som förklarat ovan beroende av varvtal och ljudhastighet.

* På så sätt kan man sedan räkna ut längden på rören så att precis när avgasventilen öppnar så kommer den negativa pulsen (från föregående tändning) att komma till ventilen. Då har vi alltså ett litet undertryck i avgasporten som gör att motorn lättare kan evakuera avgaserna från förbränningsutrymmet.

Det har alltså ingenting att göra med motorvolym. Däremot när man ska räkna ut hur grova rör man ska ha så spelar motorvolymen in. Men det är en annan femma.
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Bra, då vet jag de! ALltid lär man sig något nytt! :)
Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
Jag har hittat en skiss på ett Hartge avgassystem inkl. extractor www.e30.de

direktlänk: Länk

-------------
Tomas Lind
BMWCS #3640
The best drug in the world is still Adrenaline...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ojay: Hur räknar man ut vilken tjocklek på rören som är optimal? Jag ska bygga ett turbogrenrör och använda mig av ett Garret (Volvo) grp A aggregat och vill ha fin respons för att göra den så gat vänlig som möjligt. Ska sitta på min 1,8 16V...

/Johan

Länk
johankihl, jag vet inte...

Svårt att säga vad som är optimalt också, det är ju oftast en trade-off mellan olika egenskaper. Det blir lite annat med turbo också än med en vanlig sugmotor.

Men jag kan tänka mig att om du har klena rör så får du bättre respons, eftersom du får högre gashastighet, men du får begränsningar i toppeffekt eftersom flödet blir sämre.

Skulle jag bygga egna rör till ett turbobygge skulle jag nog sträva efter att köra samma dimension (eller något större) på rören som portens utgångshål ur toppen. Och försöka få kollektorn innan turbon att bli så kompakt som möjligt.
Men jag har aldrig byggt nåt turbogrenrör så jag har ingen erfarenhet. Nån med mer erfarenheter kanske kan svara! :)
PETER.O
ojay.Skall vara lite petig angående din förklaring av e-rör.
Undertrycks pulsen skall anlända under överlappsfasen.
Det är ingen ide att låta den anlända när avgasventilen
öppnar. För då råder det chokat massflöde över ventilen.

johankihl, På MC funkar det väldigt bra med så korta rör
som möjlig och som ojay skriver kompakt kollektor.

Peter
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Tack så mycket slimm. Nu är det bara att gå ut å fatta svetsen, i princip iaf;).. Ska bara tyda den klara ritningen :P.

//uffe
Visa användare
595
wuffee

BMW 325 4d -93
Btw, den ritningen slim. Är är inte alla rören lika långa, ska de inte vara de? Har jag då fått för mig.
sE
78
sEiKo
Bmw 2002 tic -75
Min uppfattning om turbogrenrör är att det inte är så hemskt viktigt vid moderata effektuttag att hålla rören lika långa men att det ska vara ungefär lika flöde i rören.
D.v.s. Ett långt rakt rör är lika effektivt som ett kortare krokigt sådant.
Mitt grenrör blir lite speciellt minst sagt eftersom turbon blir lite skumt placerad p.g.a. vinklade avgashuset och oljereturen men det ser fränt ut och det är viktigast.=)

With power comes pain.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.