AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
629

lurad av BMW sverige

Har just köpt en ny 325ti. Jag valde automatisk klimat anläggning för 5600:- extra.

Lite irriterad blev jag när jag upptäckte att det finns ett konverterings kit som kostar 2495:- som ger mej samma funktion. Kostar det 3000:- att montera det på fabrik? Eftersom det tar en 40 timmar att bygga en hel bil tror jag inte att det tar 6 timmar extra att montera den automatiska anläggningen istället för den manuella.

Dessutom får dom ju behålla de manuella prylarna.

Jag hörde givetvis av mig till BMW sverige och sa att det här var lite väl tydligt exempel på hur man blir blåst på pengar när man väljer extrautrustning till en ny bil. Deras kommentar var "gilla läget".

Förmodligen har dom rätt. Det ska kosta flis att köra BMW, och det hör till att man skall bli behandlad som en idiot.

Mulle
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det var det dummaste. Kapitalstarka kunder är väl inte skäl nog att behandla dem som idioter? Jag tror inte att BMW vill ha det ryktet om sig. Om så vore, så skulle väl BMW faktiskt helt riktigt vara en bil för kriminellt belastade individer och göra rätt för turkstämpeln som börjat bita sig fast här i Sverige.
För d-gt
Åk och lämna tillbaka bilskrället och be dem sen att ta och stoppa upp klimatanläggnigen i rö...en.
(Om du ej törs, så mejla i alla fall BMW i Tyskland och berätta precis vad som hänt, det kan det vara värt!! och glöm inte att nämna försäljarens namn.)
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Jag f0rstaar inte, du har k0tp en option f0r 5600:- och nu har du upptaeckt att prylen finns att k0pa f0r 2500 typ + montering. som tillbeh0r ?

Vaaer problemet, such is life. Biltillverkarna tar ut sina marginaler paa just extrautrustning.

BMW tar t.ex 20.000 f0r skinnklaedsel som har en tillv.kostnad paa en 2-3000.
Metalliclack 8.000, en faegrburk eller 2 kostar naagra hundra pa Fluggers faerg.

Man erbjder en Nokiatelefon f0r 18.000 som kosta 400 kr att tillverka

Tror du paa fullt allvar att t.ex Audi 2.4 136hk aer 20.000 billigare aen 2.4 165 hk
att tillverka, nej just det, men Audi och BMW tar naturligtvis ut vad de kan faa ur sina produkter. Det aer det som kallas aktieaegaromsorg min vaen ...

Harri Nikander
joakim_e
Men självklart vill ju bmw tjäna pängar som alla andra, och det är ju upp till kunden att säga vad man vill ha i bilen och vällja ut det, och sen då om du inte har sett att det fanns en billigare verson av det du skulle ha så är dte ju ditt eget fel.
Om man vill så kan man få en spec lista på allt som de kan montera in på fabriken av säljaren, och endel saker eftermonteras uppe i den verksaden som sålde bilen till dig.

// Joakim
Mellanskillnaden för min 325ti och en 316ti är 90000:-. Visst inser jag att marginalen är högre på min bil, men att det i viss mån kan ursäktas av en mindre serie.

I det här fallet så sticker deras prispolitik iallafall mig i ögonen.

Om BMW vill sända det budskapet att dom inte tar betalt för vad det kostar + någon rimlig vinst utan för vad dom tror att dom kommer undan med, så är det så klart ok.

Jag tycker att det är dålig pr, och det har säkert sin betydelse för försäljningen och aktieägarna i slutändan.

Aktieägare föresten, ägs inte BMW till största delen av en enda familj?

Ps.
Jag tror inte att dom går utan vinst för kit'et på 2495:- heller.

Mulle
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
BMW tar ut så mycket det kan och tydligen så sticker det inte i ögonen på alla, för försäljningen ökar från år till år.

Som sagt BMW tar 21.000 för skinnkädsel, Skoda 5.000

Marginalerna är enorma på Options, det är där man tjänar sina kulor.

Harri Nikander
???
Min skinn klädsel kostade 8700
Kan tro att den är 3700 bättre än Skodas också
Är du en vanlig skitsnackare, Harri?

Mulle
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Skitsamma om de ska tjäna pengar eller inte. Det här handlar om vanligt folkvett. Beter man sig såhär så tappar man kunder i slutändan.

När jag hör eller läser sånt här, så blir jag så trött... skulle vilja veta vems felet egentligen är. Tror nog det är försäljaren, och får BMW (Tyskland) reda på detta, så tror jag de kompenserar dig. Annars så är det dåligt, väldigt dåligt... Och BMW är väldigt måna om sitt rykte...

Sa de verkligen "gilla läget"?!?

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Skitsnackare?
Till E39 kostar skinn 21.000.
Bumper ingen har gjort fel han har ju betalt enligt prislista.

Hur f-n gör ni 2 när ni köper öl på krogen? Står och gnäller för att det kostar 4-5 ggr mer än på systemet istället för att ha lite trevligt?

Skäller ut den stackars bartendern för att han lurat er.Skriver arga brev till bryggeriet och "tror att de kompenserar".

Ja herregud ...

Harri Nikander
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja du har rätt, BMW AG ägs till 50% av familjen Quant.

Apropå diskussionen om pris på options: visst har BMW full rätt att tjäna mycket stålar på utrustningen, och ta ut vad kunderna är villiga att betala. Men jag skulle inte återvända till försäljaren som inte upplyst mig om att det fanns ett billigare alternativ. Det handlar om förtroende, helt enkelt.

Ett tips: nästa gång du ska köpa BMW, vänd dig till en återförsäljare utanför Stockholmsområdet. Där är chansen större att man behandlar dig som kund.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Harri:

Om du inte kan uppföra dig när du skriver inlägg, så skriv inga inlägg.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Uppföra sig?
Dumma inlägg måste man ju få motargumentera, vi lever än så länge i en demokrati ....

Varför skulle säljaren behöva upplysa att det finns andra billigare alternativ, herregud det billigaste alternativet är ju att veva ned rutan och få in lite frisk luft den vägen ...

En bilförsäljare har rätt att förvänta sig lite kunnighet hos kunden oxå.

Att en option monterad på bilen är dyrare än samma option köpt i tillbehörsshopen som man får montera själv fattar varje normalbegåvad kund.

Mellanskillnaden är en bedömning som företaget gör en beräkning att man tror att kunden kan tänka sig att betala.

Kunden kan naturligtvis inte komma och gnälla i efterhand.

Harri Nikander
Mi
542
Micke R
328i -98
- Harri.

Jag kan inte göra annat än att hålla med dig! Liknelsen med Baren/Ölen är träffande.

Problemet är inte att någonting egentligen inte kostar det som de tar betalt för.
Snarare är problemet (om det finns något egentligt problem) att bilförsäljning är ett slags monopol i Sverige/Europa. Så länge det får finnas kvar (vilket det sannolikt inte kommer göra mycket länge till, EU jobbar för att få bort det) kommer generalagenterna/säljarna kunna ta 6000:- extra för en CD-spelare eller 20.000:- för skinnklädsel.
När det blir mer konkurrens (ex.vis. när letsbuyit.com kommer att sälja bilar direkt ifrån BMW AG) måste all prsisättning verklighetsanpassas. De "paket" som idag säljs har säkert en marginal på 300%. Det kommer sannolikt att försvinna då. Bilarnas grundutrustningspris kommer också att tvingas till en verklighetsanpassning.

Micke R
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
<Bes 51659>>> Har du den nya Compact 325ti? Vad tycker du om den hittills? Körde du den gamla modellen/positiv skillnad? (Anledningen att jag frågar är att jag har stilla funderingar på att byta in min nollnolla mot en nolltvåa)

///Kjell

Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Hade däremot säljaren sålt en ACC för 5.700:- Cd-spelare för 5.000 plus larm för 4.000 utan att informera kunden att i guldpaketet för 6.500 så ingår allt detta plus en uppsättning gummimattor ja då hade det funnits skäl att klaga på oärligt säljarskap

Harri Nikander - er Kosken i etern
Nej dom sa inte bokstavligen "Gilla läget". På det stora hela har säljaren varit bra och trevlig. BMW Sverige har bara sagt att priserna är korrekta. Väntar på svar från Tyskland.

Konkurens diskussionen är intressant. Eftersom BMW själva har de flesta (alla?) agenturer motarbetar dom aktivt och kraftfullt privat import. I praktiken handlar det om att vissa marknader subventionerar andra. Det är ett brott i USA, men här går det tydligen bra.

Ingen tvingade mig att köpa BMW, men andra tillverkare har mer generösa tillvals priser. Varför skall man acceptera ett pris rakt av? Jag prutade när jag köpte min bil. Konsumenten har makt och jag ser inget hot mot demokratin eller fri konkerens om man använder den.

Kjell->
Bilen är döskön. Hade en 323ti -98 tidigare och den var också döskön tycker jag. Jag känner helt klart igen mig, även om väghållningen är bättre. Tycker inte den var dålig i 323'an heller.
Att priset gått från 233 till 279 är förståss lite synd, och kanske det bästa skälet att behålla sin 323'a... (ska jag aldrig sluta klaga! ;-) )

Mulle
Mi
542
Micke R
328i -98
- Mulle.

Självklart skall man pressa dem som mycket som möjligt och då skadar det ju förstås inte ha så solida argument som du just givit oss alla.
Nästa gång jag köper BMW i Sverige (fast frågan är om jag gör det, urvalet är så mycket större i Tyskland + att det billigare att importera + att man får en saltfri bil) kommer jag att kolla dylika grejor.

Ex.vis har BMW Sverige nu ett paket för 17.900:- till 3-serien: Komfortpaket 3-serie M-multifunktionsratt inkl. tempostat, stöldlarm med fjärrkontroll, delbart & fällbart baksäte inkl. skidsäck, klimatanläggning, stereo Business RDS med CD.
BMW Sverige vill alltså ha nästan 18 lakan för detta! CD:n vet jag att de tar ung. 5500:- för, kostnad att installera larm? 3000:- kanske? Klima istället för luftkond. 2495:-.
Det går med andra ord att "konvertera" bilen själv för kanske 11.000 - 12.000:-?

Felet är här ockermarginal på paket- / fabriksmonterad "extrautrustning".
Den stora frågan är hur mycket man luggas på vid ett nybilsköp?

Micke R.
om alla här är så intelligenta hade vi aldrig haft detta forum. Hur byter jag glödlampa, var i ratten sitter airbagsensorn ??
Med tanke på vilka frågor som dyker upp här här ibland så tror jag att de flesta borde be att få utrustningen installerad av fackmän än att nedgradera! sina
orginalbilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.