|
|
|
|---|---|
|
Kanske dum fråga men jag lämnade in bilen på service 2600mil för ngn vecka sedan och poängterade samtidigt att efter långkörn så "vandrar" tomgång upp/ner vid varm motor. När jag skulle hämta den sa dom att dom inte hittat ngt fel men justerat upp tomgången ngt för säkerhets skull ?! jag fick också veta att detta skulle kosta 880kr för att nybilsgarantin precis gått ut.Jag plockade ut min 525-01 011001 och trodde att alla BMW hade 2års nybilsgaranti?? Jag hittar inget papper på det men på nya bmw idag står det att det är 2 år.Vad är det som gäller,ngn som vet? | |
Mattan |
Är det inte 3 år eller 8000 mil? |
|
Jo för fri service ja. Men inte för fel som upptår :-( Tydligen så införde bmw 2års garanti i nov 2001 !!!! 1 mån efter att jag plockade ut bilen.....snacka om tajming |
|
saint |
Jävligt sniket om dom "filar" på 1 månad bara :-((((( saint |
| Det där tycker jag att du ska bestrida, har du köpt en ny BMW så har man rätt att förvänta sig service. Detta borde de ha åtgärdat utan kostnad i rent goodwill syfte eftersom garanting idag faktiskt är 2 år. Inte för att 880:- är mycket pengar men för principen. | |
|
Köpte du bilen på samma ställe där du servar bilen? Om inte, så tycker jag att det är rätt att dom tar betalt. //Marin |
|
Jeppe Johansson |
Man måste ju sätta en gräns någonstans, och 2 år gäller verkar det som. Men jag tycker ändå att det låter väldigt dyrt att få betala så mycket för en så pass ny bil, dom hittade ju inget fel. att ta nästan 900 spänn för felsökning och att ställa upp tomgången lät inte rätt, ska man ta betalt, så ska man också hitta felet!! Dom ställde upp tomgången för dig, för 880!!!! kr, låter löjligt mycket! "Jeppe" |
|
Samma ställe för service som inköp.Till saken hör också att vi köpte 2st !! så detta med goodwill trodde jag var självklart men så enkelt var det nu inte.Som vanligt i livet så att man måste bråka & skälla för att inte bli lurad... |
|
Jeppe Johansson |
Det ska inte vara så när man köper BMW, stå på dig! Dom har ju uppenbarligen fel, löjligt att bråka om småpengar när kunden köpt 2 bilar förut, det är såna saker som gör att man inte åker tillbaka till samma handlare vid nästa köp, "Jeppe" |
|
Marin Det ska inte spela någon roll, om jag köper en BMW i uppsala så ska jag likväl kunna gå på verkstan här i Stockholm. Det är samma kedja. Jag tycker inte att det är rätt att de tar betalt bara för att man inte köpt bilen av just de. Mr Beemer jag håller med att man alltid alltid måste bråka för att inte bli lurad. Stå på dig, företagen vet om att endast 1 av 10 bråkar och därför tar de betalt och så ger de tillbaka om någon bråkar för mycket. Men man orkar ju inte heller bråka om allting hela tiden heller.... (tror du att du hade fått betala om du hade varit bilreporter som höll på att testa bilen, som vi bilägares långteststall) |
|
|
Marin, såg att du var verkstadschef på VW/Ådi De vet hur man hanterar kunder... hur många år har de fått sämst service? Flest missnöjda bilägare.... m m |
|
|
Vi är en kontarktsverkstad till Söderbergs bil (Ådi/VW handlare i Norrköping), dvs. vi är helt fristående och vinstdrivande firma. Kommer det in en bil som skall repareras, och garantin har gått ut, så måste ju nån betala! Eller hur? I detta fall bilägaren. MEN om bilen köpts och servicen görs på samma firma, så tycker jag att kunden inte skall behöva betala i det här fallet. Försår ni vad jag menar? //Marin |
|
|
Rätt Marin... Nu har jag lessnat för nu vandrar tomgången mer än nånsin + att det är dåligt drag i bilen??? Lite svårt att säga exakt vad det är den har ju aldrig varit ngn racer men det känns som om den "slöat till" och känns "gammal" trots att jag nyss servat den?Särskilt mellan 2-4000varv.Skulle gärna vilja ha 3.0 och ett m chassie.... |
|
Berco |
Tjena . MR Beemer. Jag var själv inne idag med min 325a på grund av samma fel som du har nämligen vandrande tomgång, dom hittade inga felmedelanden men dom bytte en slang till vevhusventilationen,dom misstänkte att det var den som läckte. Kostnad 450 kr (diagnos 300kr+ slang 150kr) att du fick ge 880kr bara för diagnostest är dyrt. |
|
Mr Beemer Lambdan? Bara ett tips. Henrik |
|
Berco |
Mr Beemer. vandrar tomgången när du står stilla eller är det när du rullar med bilen och har kopplingen intryckt. |
Berco |
Hmm tomgången är stabil när jag står stilla men när jag kör och trycker in kopplingen så dippar den endå ner till 500 varv innan den stabiliserar upp sig till 700 varv,,är det normalt eller ? det hjälpte nog inte å bra byta slangen.... |
|
Den vandrar oavsett om koppling är nedtryckt eller ej... Åkte 22mil igår och när man kommer in till stad med rödljus så är tomgången ojämn som f , otroligt frustrerande :-( på en annars så bra bil.Jag skall gå till botten med detta nu oavsett om jag skall ring marknadschefen för bmw själv för att få det fixat,jag har ju haft detta fel redan innan nybilsgarantin "gick ut" To be continued... |
|
Berco |
skriv gärna vad dom bytte när felet är åtgärdat... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.