|
|
|
|---|---|
|
Skall byta olja i min 525 -89. Den har alltid gått på helsyntet men nu tänkte jag hälla i en lite tjockare halvsyntet. Eller vad tycker ni? Tänkte försöka komma undan den svindyra Castol SLX oljan som BMW häller i. Nåt tips? Mvh. Sebban Sex ÄR roligare än fyra! | |
| Mobil är alltid Mobil !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | |
| Fortsätt att köra med helsyntet, det är en bra olja även på äldre motorer OM de alltid har gått på helsyntet. Däremot ska man passa sig för att hälla i helyntet i en motor som tidigare gått på delsyntet eller mineralolja. Men köp en bra helsyntet olja så blir det bra. | |
|
Per, det är en skröna! Har man haft BRA olja (oavsett om det är mineral, delsyntet eller helsyntet) tidigare OCH gjort regelbunden service med rätt intervall, är det inga problem att byta till en helsyntetolja! Detta har bland annat jag tagit upp i flera tidigare trådar (och ett antal andra skrönor om syntetolja). Just olja är väldiskuterat på forumet. Jag föreslår att ni använder "sök inlägg", för att komma åt alla de trådar som har varit uppe om olja! Här finner du en mängd alternativ till SLX (som iofs är en mycket bra olja). Länk Att snåla på olja och oljefliter är sällan en bra affär i det långa loppet! Mvh |
|
|
Jo, det har jag förstått att SLX:en är en kanon olja, men det känns som den är lite tunn för min lite slitnare motor. Den är betydligt mer högljudd när den är varm. Har fått för mig att en lite tjockare olja skulle kunna avhjälpa detta. Kan det ligga nåt i det? Sebban Sex ÄR roligare än fyra! |
|
|
Jo, det kan ligga något i det! Men det är då varmviskositetsvärdet som skall vara högre (dvs talet efter W:et!) Annars kan du gå in i tabellen jag länkade till och själv jämföra viskositeten vid 100 grader C. Mvh |
|
|
Johan B: Jag tänkte byta ut min 10W 40 Delsyntet Castrol Performence mot en helsyntetisk olja , farsan kör på BP 0W 40 i sin S80 en viss skillnad mellan våra bilar men är det dåligt att hälla i den i min , eller ska jag satsa på en 5W 50 helsyntetisk kanske , kan kanske avhjälpa lite ventilslammer... sen vill jag få ner oljeförbrukningen , vad är ett bra tips då ? /Mvh Göran |
|
|
Generellt skulle jag satsa på lite tjockare olja än 0W30 i alla fall, om du säger att du har lite ventilslammer! BP:s 0W40-olja är inte mycket tjockare än Castrols SLX (0W30). Kolla i tabellen och hitta någon olja som är lite tjockare vid 100 grader C. Själv har jag positiva erfarenheter av att byta från Mobil S (delsyntet 10W40) till Valvoline Synpower (helsyntet 5W40). Då jag bytte till den oljan i min fars Toyota Carina E, upphörde det svaga ventiltickande man kunde höra innan. Så det är inte säkert att du behöver gå upp i viskositetsklass för att få motorn tystare! Mvh |
|
|
hupp ! nu kör jag ju på Castrol 10W 40 delsyntet och inte 0W30 vill ju åt en olja som är bra för motorn , lindrar ventilticket och som inte går åt som den jag har nu gör.. /Mvh Göran |
|
|
Wrath, jag såg det! Kanske var lite otydlig, men jag menade att du INTE bör gå mot en tunnare olja...! 5W50 kan vara ett bra alternativ. Men som jag skrev innan; ventilticket slutade när jag bytte från en delsyntetisk olja till en helsyntetisk olja, trots samma varmviskositetsklass! Får du bättre priser på någon speciell olja? I såfall, välj någon lämplig olja från det märket. Vem somtillverkar oljan är av mindre betydelse än att klassningarna (API och ACEA ) är bra! Samt att oljan har en lämolig viskositetsklass (SAE), mht till körförhållanden och motorslitage. Annars brukar det vara kampanjer på Mobil1 5W50 relativt ofta.... Håll ögonen öppna i olika biltillbehörsaffärer och inte minst hos olika auktoriserade verkstäder för olika bilmärken! Mvh |
|
|
förstod inte listan där , är det bättre om oljorna har högre siffror om man läser av tjockleken tror det är vid 100C ju tjockare den är där ju mindre tick , men ja vad reglerar en olja som går åt och som inte går åt ? kan 0 om oljor thats it ! :( /Mvh Göran |
|
|
Wrath, det är olika faktorer som påverkar oljeförbrukningen! Varmviskositetsvärdet (100grader C) är en faktor. Är oljan tjock (högt värde i centistoke) brukar det resultera i lägre oljeförbrukning. Dessutom brukar syntetoljor göra att oljeförbrukningen minskar. Det beror på att syntetolja är mer homogen i sin kolväte-sammansättning. Dvs "alla" kolvätemolekyler är lika långa i en syntetolja. I en mineralolja finns det en rätt stor blandning mellan korta och långa kolvätemolekyler. De korta molekylerna förångas lättare och förbränns i motorn och då minskar oljevolymen (och oljans egenskaper förändras samtidigt eftersom molekylbalansen i den ändras). Delsyntetisk olja ligger någonstans mitt emellan mineral- och syntetolja, eftersom den helt enkelt är en blandning mellan mineral- och syntetolja! Sedan kan det finnas fler faktorer som påverkar förbrukningen. Kort minnesregel: Helyntetisk olja med högt varmviskositetsvärde = lägre oljeförbrukning! Mvh |
|
|
Johan B: Tack så hemskt mycket för hjälpen ! jobbar du rent av med oljor eller ? :) /Mvh Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.