AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.488

Vad är detta för en liten rostig sak?

Sida 2 av 3
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
100% det låter bra... någon annan....

Struntar i att sätta dit den rostiga grejen det verkar ju som att den inte behövs,,

Den behövs nog, annars skulle den inte sitta där från början...
Det är bild nr. 2 det är även jag säker på.
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
det är bild nr.2 !
Den andra är en kolkanister som suger i sig bensinångor från tanken, och leder dom till insuget så att motorn förbränner dom, har jag för mig?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack för alla svar fast det ser inte lätt ut att byta det... trångt och jävligt.. Några tips?

dom tre Vna: Våld Vilja Vaselin!!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hmm.... Det där kan misstolkas

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
är inte den första bränslepumpen och den andra bränslefiltret ?

/Mvh Göran
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nej pumpen sitter framför vänster bakhjul på 88orna och i tanken på 89 och framåt

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Den första lilla rostiga saken behövs inte ersättas enligt BMW.

Den andra saken är ett kolfilter för att rena bensinångor från tanken bl.a... En miljögrej.

Den tredje saken är bränslefiltret som sitter i motorrummet. Jag har ett ligger hemma om du är intresserad. Släng iväg ett mail om så är läget...

// Ha´t

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Att skriva är silver, att "söka" är guld!
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ingen som kan förklara hur f*n jag ska få bort det

Har en gammal E30 (320i -85) som jag haft sen -88, nu har jag den som vinterbil när E38 vilar sig.
Har haft isär det mesta på den bilen, så har du frågor så är det bara att köra på.
Bränslefiltret sitter med en slangklämma som går runt filtret och ett fäste, det är bara att släppa på den och sen slangklämmorna till bränsleslangarna, Det är lite trångt så det gäller att ha verktyg som passar, nån gång har jag provat att plocka bort luftmängdmätaren och gummimuffen mellan luftmängdmätaren och insuget för att få lite svängrum, det blir lättare då men är ej nödvändigt.
Ett annat alternativ är att hissa bilen och gå in underifrån, funkar oxå bra.
Tänk bara på att när du monterar det nya filtret att du vänder det åt rätt håll, flödesriktningen skall vara markerad med pilar på filtret.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tackar äntligen någon som visste....

Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Den svarta behållaren är kolfilterbehållaren. Den är fylld med aktivt kol, och samlar upp bensinångor från tanken, som sedan, vid vissa driftsförhållanden, sugs in i motorn och förbränns. Detta för att undvika kolväteutsläpp i atmosfären.
Den silverfärgade burken är bränslefiltret.
Den rostiga saken bak under bilen är tryckackumulatorn. Den har till uppgift att hålla kvar trycket i bränsleledningen när man stängt av motorn. Detta är för att förhindra att bränslet kokar i ledningen, vilket åstadkommer ånglås, och då startar bilen inte gärna innan den svalnat ett slag.
MVH
Fördelen med att hålla trycket kvar i systemet är jag med på, men varför skulle bensinen koka? Men insprutning brukar man väl oftast ha pumpen nära tanken och då borde väl inte bensinen börja koka?
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Bränsleledningarna går ju också i närheten av motorn, och där kan det bli 130 grader varmt på sommaren när bilen står stilla efter körning.
MVH
Tigerr
Harry2: Varit och mätt llr..? ;)

Tigerr
Grejen är ju den att efter bränsleledningen går ju soppan in i "metallskenan" som spridarna sitter på och metall leder ju som bekant värma rätt så bra...
Det går ju bra så länge motor och pump går för då cirkulerar ju bränslet hela tiden runt och tillbaka till tanken, men när du stänger av blir det hyfsat varmt, den sitter ju precis ovanför motorn dit värmen stiger...
Har aldrig haft problem med ånglås på bilar däremot på inombordsmotorn på båten...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Någon som vet var man kan köpa den rostiga lilla saken då?

Förslagsvis hos bmw.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.