AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
689

M5 E34 Går ryckigt när den blir varm!?

Har en M5 E34 -92a touring 3,8. Som vi motortvättade i förgår. Vi torkade motorrummet. Sen började bilen gå ryckigt på bara 5 cylindrar. Vi gjorde då rent vid tänd hattarna och tänd stiften! Vi konstaterade att det låg vatten där och trodde sedan att det skulle va löst! Efter att vi kört bilen i ett par min så blev den varm(normalt varm) och då började den rycka igen 5 cylindrar!!
Är det någon som vet vad det kan vara!? Fukt? nån som har motor tvättat en M5a? Måste få den att funka igen!!!

Alla tips är välkommna!!!!
det låter som fukt. prova blås ren med tryckluft runt kontakter o givare mm... motorerna o elen är otroligt känsliga lycka till...

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Hade samma fel på min M5 -95 efter en motortvätt!
Blev inte heller bra trots att jag gjorde rent som du beskriver!

Orsaken är troligen att fukt/ånga (det blir ju varmt där nere i tändstiftshålet) tränger in i tänddelarna!
Blåsa rent är bra! Du skall också dra isär den delen som går från tändspolen och ner till tändstiften och blåsa/torka rent där. Det är bara att dra isär! Den delar sig några centimeter under tändspolen! Gummimanschetten som går in över tändspolen kan man lirka loss så går det lättare.

Du kan också låta dom ligga isärtagna varmt tex över natten så går fukten lättare bort.

Efter att ha gort så med min bil försvann ryckningarna och kom aldrig tillbaks.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.