|
|
|
|---|---|
|
hej jag har problem. min bmw 325ic -93 låter som en dieselbil när man startar den kall. har precis varit på automax i kalmar och snackat lite med dom där. dom sa att det berodde på ventilyftarna/hydraliska lyftar. skulle gå 10000kr att fixa. jippie sa ju jag som fattig student. är det nån som har haft samma problem som kanske kan hjälpa mig med lite råd och sånt. har läst att man kan byta olja så kanske det skulle bli bättre?? är det nån ide? i längden så blir det väl inte så mycket bätttre? hur länge kan man köra bilen innan man måste göra ett sånt byte? om man kör med det, tar hela motorn stryk då???? och jag har redan sökt på gamla inlägg så skriv inte tillbaka att jag ska söka mig till ett svar. snälla hjälp mig att svara på dessa frågor mvh sören/ruinerad stundent | |
|
Du har nog inte sökt ordentligt, svar finns där ute nånstans :) Vad har du för olja idag? Hur lång tid tickar den efter att du startat den. Har du för tjock olja tar det tid innan oljan kan fylla lyftarna och således få dom att fungera korrekt. Som sagt, ett oljebyte kan få bot på problemet. Välj en helsyntetisk olja, typ 0w40 eller 0w30. Är den lika hopplös efter detta så kan en närmare granskning av toppen vara befogad. |
|
|
vet inte säkert vilken olja jag har, dom bytte den på bmw sist. några minuter efter att man har startat den. så fort bilen blir varm så tystnar det. |
|
|
Prova med ett oljebyte först och främst. Det är mitt tips :) |
|
|
Länk Där står det lite om ventilslammer pga smuts i hydrauliska ventillyftare. Gör som Anders föreslog, byt olja till en bra syntetolja (BMW-longlifegodkänd) och se om problemet minskar/försvinner. Gör det inte det, finns det speciella rengöringsmedel att hälla i oljan som skall lösa upp smuts i lyftarna. Jag är personligen mot olika oljeadditiv, men i detta fall kan det kanske funka! Funkar inte det heller är det nog bara ett mekaniskt ingrepp som gäller! Skulle tro att du hittar betydligt billigare alternativ än 10 000kr, om du kollar bland duktiga verkstäder som inte är auktoriserad BMW-verkstad. Kan vara läge att försöka kolla lite vilka verkstäder som har bra rykte i dina trakter! Mvh |
|
|
Jag bytte lyftare på min. Dom gick på 185:-/styck på motornord.se. Dina borde kosta ungefär lika mycket. En hydralisk lyftare skall inte förlora trycket om den är frisk. Alltså så skall inte motorn knacka ett dugg vid start om lyftarna är helt ok. Men "backventilerna" och tätningarna i lyftarna blit med tiden igenslammade och nötta och då uppkommer detta fenomen (dom "läker"). Detta är väldigt vanligt, men det brukar inte knacka längre än ett par sekunder efter start. Men om bilen har stått länge (minst ett dygn) så är det inte ovanligt att det dröjer lite längre för lyftarna att få upp trycket. Speciellt om det är kallt ute = seg olja i motorn. Jag fick rådet av en person att ta ut lyftarna och värma upp dem rejält och pressa ihop dem. Då får man ut gegget ur dem. Jag gjorde detta och dom blev helt klart bättre, men inte 100% så jag köpte nya nästa gång jag lekte lite med motorn. Mina föräldrar har en 316-94 som också har slamrat en hel del vid start, dock bara i en sekund eller två. Men detta har helt försvunnit sedan dom började köra på Mobile 1 helsyntet. Dom kör på 5W-50, men tydligen så finns det även en 0W-40 som skall vara ännu bättre. Mitt råd: Prova att byt till tex Mobile 1 helsyntet. Om detta inte hjälper så får du ju avgöra om problemet är så pass stort att du vill byta ut lyftana eller "rengöra" dem på sättet jag skrev om ovan. Jag tror inte riktigt på rengöringstillsats i oljan. Dels på grund av att det inte funkade på min, dels på grund av att det inte "strömmar" olja genom lyftarna, utan gegget som är där måsta pressas ut ur samma hål det kom in. Däremot så kan det ju göra rent oljekanalerna i motorn (om dessa är "geggiga") och därmed höja oljetrycket i motorn = mindre knack. Om lyftarna går på 200:-/styck till din så blir materialkostnaden för ett byte lite drygt 5000:- då du har 24 lyftare och du passar på att byta tryckbrickor och kamaxeltätningarna på samma gång (billiga grejor som självklart byts när du ändå är isär med skiten). Själva ingreppet klarar du av själv om du är lite mekarvan, men annars så får du söka upp en mek som kan ta det på sidan av för en tusenlapp eller två:-) Lycka till! Min skrothög: Länk |
|
|
tack för råden Gunneriusson. ska tänka på allt nu i vecka när jag är i åre =) men om det är fler personer som har åksikter, ider eller råd så är det mer än gärna välkommet =) ska kolla runt på lite olika verkstäder också. mvh sören |
|
|
Skulle som sagt provat med Wynn:s speciella tillsats eftersom den är speciellt framtagen för att göra rent lyftarna. Ståhlmotor (som är mycket duktig och erfaren motormekaniker) rekommenderar den produkten innan man gör mekaniska ingrepp. Om det inte hjälper har man bara slösat bort ca 75kr i onödan, om den å andra sidan fungerar har man sparat 7-10 000kr! Mvh |
|
|
Jag håller med Johan B att du skall prova på tillsatsen innan du går lös på motorn. Jag använde ett medel som heter Nectar som skulle vara ett "mirakelmedel" som alla mekaniker använde (bla,bla,bla...) Det kostade 150:-/dl och jag skulle ha i 4 dl. Så det blev ganska dyrt och gjorde inte ett smack skillnad på knacket. Men motorn fick ju iaf en rengörning och det är väl aldrig fel. Att det inte tog bort knacket på min behöver ju inte betyda att det inte gör det på din. Dina lyftare kanske bara är kladdiga medan mina kanske både var kladdiga och "utnötta". Prova du en sådan tillsats (kanske inte en lika dyr som jag köpte). Det kan ju bara bli bättre. Sen skall dom tydligen vara bra för packningarna också. Förlänger livsländen på dem brukar det stå. Kom ihåg at posta ett inlägg om hur det funkade sedan. Lycka till! Min skrothög: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.