|
|
|
|---|---|
|
På min 325:a lös ABS lampan hela tiden och ABS:en funkade ju såklart inte. SBP var inga problem med urplockad lampa, men jag ville fixa det iaf. Det var säkringen i relät som var paj (vanligt fel) Först tänkte jag bara köpa ett nytt relä på BMW, men det går fint att "laga" den befintliga trasiga säkring med en liknande tråd som går av vid ca 9A. Så jag gjorde det, satte tillbaks relät och vipps så funkade ABS:en igen =) Ett litet tips bara. | |
STi |
Vilket relä är det? sitter säkringen i relät så man blir tvungen att ta bort plast kåpan? tacksam för svar "Nisse Järnet" |
|
Felsökning med dator på min bil indikerade trasigt relä, fast jag har inte brytt mig att byta, kanske läge att öppna och kolla på det. Tack för tipset. |
|
| Var sitter relät egentligen? Kan ju va intressant att veta inför framtiden... | |
|
Det är det silvriga som sitter över elboxen till vänster om ratten under instrumentpanelen. Typ bakom ljusknappen (innanför) Och ja, du måste böja bort några små metallpiggar och sen lyfta av "locket" på relät, så ser du tråden jättetydligt där :) (Borde iof bara gå att mäta med en multimeter men men) |
|
|
Alltså jag har rivit i min ix hela eftermiddagen, hittar fan inte reläet, men en ABS box har jag dock under huven, även givare till varje däck som enligt mina überkunskaper på ämnet sägs vara hela! :) Vart sitter det där förbannade reläet? ;) *dum* |
|
|
Värt att tillägga är att jag har skruvat bort hela instrumenthuset och skyddskåpen under ratten, lyst med ficklampa det finns ingen tendens till att hitta något relä! Kan det sitta på något annat ställe på en 325ix från 87? |
|
|
Stor silvrig box med bamse kontakt? --- /Chrille |
|
|
okej. vi snacka samma storlek som en styrenhet alltså?! :-) Gissade nästan på den, men letade som faen efter ett relä! :) |
|
|
Har nu skruvat upp enheten och hittar inget som skulle kunna tänka sig vara ett relä, än mindre kunna vara en säkring i den stora boxen. Enligt realoem.com så skulle detta relä sitta precis ovanför enheten, men där är det soprent på relän. Ingen som skulle kunna visa hur kontaktstycket ser ut till/på relät? |
|
|
NIsse Järnet verkar ha Järnkoll på det här..... --- /Chrille |
|
nxv |
Jag har tagit bort relät på min 325, det satt med en liten klammer ovanför "boxen" - men min tråd var hel och ABS:en fungerar fortfarande inte... Vad gör man då? |
|
nxv: Tänds ABS lampan när du sätter på tändningen ?? Slocknar den när bilen startat ?? Tänds den när bilen börjar rulla ?? Om den gör det är nån/några givare trasiga. |
|
nxv |
jag har ingen ABS lampa :) jag tog bort instrumentiringen, och hade tidigare ägaren klipt bort baslampan, jag tror det är abs lampan iaf, för det hänger två ihopsnurrade kablar där bakom... |
|
Mitt relä hade gått sönder exakt efter denna länkens beskrivning: Länk Finns olika sätt att laga detta på. Ett smart sätt är att löda på en ny längre kabel med en säkring på. Det behöver inte vara lika komplicerat som denna video... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.