|
|
|
|---|---|
Racing Mike |
Har ett väldigt jobbigt problem med min 525:a... När motorn är varm så vägrar den att starta, har jag tur så har jag någon med mig som kan putta igång den. Den startar helt felfritt när motorn är kall. När den inte startar så hör man hur den gör ett klickande men sen händer inget mer. (Det är inget klickande som när batteriet är slut för då klickar det flera gånger, nu gör den bara ett). Tacksam för alla svar! |
Håkke |
Kanske solinoiden !!! |
m-king |
jag tror d kan vara nåt tändningsfel,eller brytaren,eller så kan d oxå vara databoxen. |
Racing Mike |
Jag bytte startmotor för inte så länge sedan så jag kan nog nästan utesluta solinoiden... m-king..? Om det är ett tändningsfel, borde det inte uppstå hela tiden då? Och om det är databoxen.. är det att byta den som gäller i så fall...? |
|
Om det säger klick i startmotorn, då verkar solenoiden fungera. Mät spänningen över batteriet när du vrider om startnyckeln. Om spänningen sjunker under ca 9 volt så går startmotorn inte runt. Databoxen har inget att göra med det här. Tändningen har inte heller något att göra med om startmotorn snurrar eller inte. Bytte du startmotor själv? Var det en bytesstartmotor? Sitter alla kablar fast? MVH |
|
Racing Mike |
Jag ska testa att mäta...! Jag misstänkte att det kanske var ett jordfel i början men jag har kollat jordflätan och den ser skit bra ut. Svar: Ja... Jag bytte startmotor själv, är utbildad mekaniker, men gör lumpen nu och har legat av sig lite vad det gäller att meka, och är helt säker på att den sitter som den ska. ...Men om det var en bytesstartmotor kan jag tyvär inte svara på, det var farsan som köpte den... Och, ja alla kablar sitter fast. Det sitter ett eftermonterat larm i den som jag har börjat misstänka kan ha med saken att göra, men att börja slita ut det blir ett j---a jobb och jag har ingen aning om vad som ska ut och inte... Det är ett riktigt dåligt montage av kablar och dyl. MVH Racing Mike |
|
Ändå märkligt att den startar bra när den är kall? går den felfritt till du slår av den. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Jag kanske är helt ute och cyklar nu bara så att ni vet, men jag skriver det i alla fall.=) Farsan har liknande problem på sin merca. Han var inne på verkstan med bilen och undrarde vad felet var. De sa att det var någonting med bensinpumpen, att den inte hann pumpa fram bensin, eller nåt.. De sa också att han skulle hålla nyckel i tändnigsläge, alltså läget innan start, i 5-6 sekunder och sedan försöka starta. Det funkar för honom. Är som sagt väldigt osäker på detta så ni får inte skratta, men det är ialla fall värt ett försök... Mvh |
|
Racing Mike |
trucker... Den går klockrent och spinner som en katt, inga tendenser till att gå slött eller att stanna..! ille... Tack för ditt inlägg men det är inte soppa brist, utan något annat...! MVH Racing Mike |
|
Hej, om jag har fattat detta rätt så går inte startmotorn runt när bilen är varm men det går att rulla igång bilen. I så fall tro jag att du har problemet vid startmotorn trots att den är nybytt. Tänkbart fel är oxid på kabelskor (den grova +kabeln till startmotorn) skruva av den och slipa eller borsta ren med stålborste både kabelsko och anstutningen på startmotorn. Annars kan du kolla själva startmotorn(inte solonoiden) genom att lägga på spänning en kort stund på den nedre grova anslutningen då ska startmotorn snurra runt denna operation kräver dock stor försiktighet så att man inte kortsluter nånting så den rekomenderas inte om du känner dig osäker. Lycka till. Lasse |
|
Racing Mike |
Tackar för ditt svar Lasses. Ska pröva ditt tips... |
| Jag hade samma problem på min förra 325-88. men sen startade han inte när han var kall heller. Fick bogsera den till verkstaden. Då var det bensin pumpen som var trasig. Den gick på 2500:- (original) | |
Racing Mike |
Jag har testat lite med elen och det verkar som om det inte är något elfel utan det verkar som det kan vara något som är fel på Startkransen, Alltså svänghjulet! Men jag fattar inte vad det kan vara, om den är sliten på något konstigt sätt så att startmotorn fastnar på något sätt... Ska forska vidare och förhoppningsvis hitta felet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.