AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
293

Knarande bakstötdämpare M5 -89

fr
39
fredde1980
Bmw 323ci -00
Jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel och om det är allvarligt och kostsamt. Säljaren hävdar att nivåregleringen är bytt förra året.

Undrar också hur motorn skall gå och låta på tomgång, skulle även uppskatta om någon kunde skriva lite generellt om hur dom skall vara att köra, och då syftar jag på ex. hur kraften är på femmans växel osv.

Nivåregleringen bytt? Bytte han bakdämpare eller vad menar han?

Ja du hur den ska låta... Underbart :) Då den är ganska hårt trimmad från fabrik så går den kanske inte lika silkeslent som övriga 6:or från BMW..

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
fr
39
fredde1980
Bmw 323ci -00
Jag vet inte om han har bytt dämparna, han sa bara attt nivåregleringen var bytt!!

Det kan vara den övre bussningen (stödlager) som är slut, så att det inte sitter fast ordentligt, då brukar det knarra och knaka, ganska vanligt på M5.

Vad gäller 5:an och kraft så ska man nog upp i fart innan den ska kännas pigg, i alla fall 3,6:an, när jag körde min första gången så upplevde jag att den var slö vid fullt ös på 5:an i 100 km/h, desto gladare blev jag när jag växlade ner till 4:an i 150 dock, då kommer kraften, runt 4500 rpm...
De är ettriga och svårtyglade på låga varv, alla jag kört rycker lite under 1500 rpm trots nya tändstift osv, motorn trivs inte alls med att ligga och dra där..

Tomgångsvarvtalet skall vara 970 +/- 40 rpm enligt BMW.

//Sniffer

fredde1980
Bmw 323ci -00
Angående tomgången så känns det som att bilen "hugger" på dom varven, men det är inte mycket. (obs det är en 3,6:a)

Vet någon vad det kan kosta att byta bussningen?

Kamkedje info!!! vet någon nåt om när den skall bytas och vad det kan kosta?

// F

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
fredde: Kamkedjan ska aldrig bytas på 3,8:an iallafall. Det skulle kosta en bit över 10 lakan ;(

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Att skriva är silver, att "söka" är guld!
Länk
M5 motorerna (3,6 o 3,8) har aldrig haft sån där silkeslen tomgång som andra mindre BMW-motorer,ibland kan man tycka att de nästan "bluddrar" lite tom!!Men de ska inte hugga utan dra jämt från tomgång upp till varvspärr....
Bussningarna kostar nog ca 300:- per sida, det tar lite tid att byta (baksätet måste ut mm) men är ju inte särskilt svårt egentligen.

//Sniffer

fredde1980
Bmw 323ci -00
Ni tror inte att det är nåt fel på dämparna då?

Bilen jag skall köpa är en svensksåld M5 -89 som är svensksåld och fullservad hos Bmw, den har gått 20,000 mil.

Man borde väl inte vara orolig för att köpa denna, eller????

Dawwe :
Min tvekar lite mellan vissa varv, drar alltså inte jämt riktigt.. Vad kan det bero på? Vart ingen skillnad efter byte av Chipp och luftbälg..

/Jimmy
Länk

Fredde1980 :
Svårt att veta om det är fel men kolla det noga.. Det är inte billigt att byta dämpare bak på en M5:a på grund av nivåregleringen..

Är priset rätt så är det kanske en bra affär ändå.. Men finns många M5:or till salu på börsen.. kolla runt noga först innan du bestämmer dig för en bil.. Finns många slut M5:or...

/Jimmy
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.