AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
488

E21: Kylarvätska i motorn

Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Hej!

Jag har en 316 -1980 (E21), som släpper ut en massa vit rök ur avgasröret... Kylarvätskenivån har sjunkit markant sedan den börjat ryka...

Vad är fel?
Hur åtgärdar jag det?

MVH Andreas Ericsson
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
låter som topplockspackningen, om det är den så kan det bli dyrt om toppen har slagit sig, om inte kostar en topplockspackning ca 700-800kr.
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
kostar en topplockspackning 800 spänn?!? inkl. jobbet då eller?
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
800 spänn för packningen, lämnar du in den går nog jobbet på ett par tusen, men som jag skrev så får du hoppas att inte toppen har slagit sig, det kostar.
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Känns som om jag låter det vara för tillfället... gav 3500:- för bilen, är inte värt att spendera en massa pengar på sånt som inte blir ombesiktning hos bilprovningen... =)
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Jag tycker nog att du ska kolla upp vaad det är, har du kylarvatten i motoroljan pga av brusten topplockspackning så skulle jag inte köra en meter till, motorn kan skära. Du är säker på att du har vatten i motoroljan eller?
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Säker är jag inte, jag har kört sedan i vintras med detta problem...
Det sitter något vit-brunt klägg under oljepåfyllningslocket, så att det är nånting i oljan som inte hör hemma där vet jag, om det sedan är vanligt vatten, kylarvätska eller bensin, det är en annan fråga... Men eftersom kylarvätskenivån sjunkit sedan problemen började tippar jag på det...
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Du har ingen kompis som kan hjälpa dig att byta toppplockspackning, då blir det ju inte så dyrt.
Rickard
Som alla andra ha sagt så låter det absolut som att det är topplockspackningen som har gått!!! en ny packningssats kan inte vara så extremt dyr!! du får ju troligtvis byta ventilkåpspackningen som inte alltid klarar av att man tar av ventilkåpan!!!! om du har nå´n kompis som har tillgång till en vanlig fräs så kan du plana toppen i den!!! det har jag gjort ett antal gånger med oliga toppar!!! OBS! du får inte ta mycket alls!!! inte så kul om kolvarna krockar när du sätter ihop det sen!!!!! lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.