|
|
|
|---|---|
Halo |
Hej, har en E46 328:a 98:a som det nu är dags för en första "inspektion" på. Någon som vet vad den servicen kostar och inkluderar?!? Tack! /Anders (nu med körkort igen ...) |
| Det enklaste är nog att ringa en BMW-verstad och fråga. | |
|
Jag har en identisk bil och BMW i Solna tog ung. 2500:- för en Inspection 1 som jag gjorde innan semestern. Då ingick hyrbil under tiden, dock inte självriskelimineringen. Jag vet att Olja + Filter och Kupéfilter-byte (om du har Klima) ingår. Tändstift byts inte! De kollar sen bilen i övrigt (belägg, skivor, fjädrar etc.) samt frågar den via lilla datorn "hur den mår?". Kanske ingår mer grejor, jag vet inte... Fri fart, fri bensin ett friare liv och en större maskin! / K&Kn. |
|
|
Ringde precis Bmw i solna och lyssnade om Inspection II. 4511:- Men jag glömde ju fråga om det ingick några som helst delar i detta!! Dumskalle man är.. (olja, filter borde ju ingå men tändstift tex?). Jag förstår ju att t.ex kontrollerade belägg som är slitna inte ingår, men "dom fasta" punkterna. Nån som vet? Mvh Anders S. |
|
|
Det står i serviceboken vad som ingår i inspektion 1 resp inspektion 2. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Om jag inte minns fel så byts stiften vid insp2 på E46. De är inte helt billiga! Bara själva stiften kostar ca 1000kr. Oljan kostar också ca 1000kr (för dig som kund!). Oljefilter: knappt 100kr Luftfilter: ca 175kr Aktivt kolfilter till ventilationen: ca 350kr Mvh |
|
|
Ja, det står ju "mot särskild debitering" på vissa. Tolkar då detta som att alla normala punkter: Byte av X = ingår. Ville bara försäkra mig om att jag hajade rätt :) Mvh Anders S. |
|
|
Henry Melin Bil i Danderyd ville ha: 4800:- Något dyrare alltså.. Johan, Du menade inte att dessa tillkom va? Mvh Anders S. |
|
|
Nej, de produkterna ingår i normal insp2. Jag ville bara påvisa att det ingår en del rätt dyra slitagedelar i priset för servicen. Mvh |
|
|
Ja, ja.. Tycker att det är ett rätt hyggligt pris ändå måste jag säga. Frågan är nu om man vågar lämna bilen till Solna, med tanke på den tråden som är uppe angående 45-mila körningen under service. Iof så tror jag inte en gammal 328 är lika attraktiv som en M3:a :) Mycket tråkigt för den drabbade dock! Mvh Anders S. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag betalade ca 1500 spänn för materialet vid insp 2 då var detta grossistpris,samtliga filter,ink 2 kupe filter som var dyrast. Champion 2 elektrod stift. Då ingick inte olja. Som jämnförelse. Men det är möjligt att det är dyrare stift till E46 mekonomen tar 152kr st till 328 1999 då är det platinastift som de rekomenderar. Till min bil kostar de runt 75 spänn st. MVH Hasso Länk |
|
Det är fyrelektrods platinastift NGK BKR6EQUP till m52. De stiften skall fungera till din bil också Hasso, bytesintervall: 10 000mil. Mvh |
|
|
Jaha, där ser man vad trådarna här på forumet kan göra för våra återförsäljare. Det blev en bokning på Borgs Bil i Vällingby. Billigare (4332:-) samt ett gott rykte (så här långt). Kom nu inte och säg nåt dumt om dom också! Eller jo, det är klart jag vill höra isf.... :) Mvh Anders S. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Hej, Jag ringde runt lite och kollade. För en 328Ci-2000 fick jag dessa priser: BMW 328Ci-2000 Novation,Uppsala Oli: 1800 Insp I: 3500 Insp II: 5200 Hackefors Bil, Linköping Oli: 1400 Insp I: 3000 Insp II: 3800 Sala Bil AB,Sala Oli:1500 Insp I:3500 Insp II:5000 LO, Västerås Oli: 1750 Insp I: 2500 Insp II: 4200 Kneippbadens Bil AB,Norrköping Oli:1973 Insp I:2527 Insp II:4308 Solna, Stockholm Oli: 2131 Insp I: 2832 Insp II: 4616 men som sagt , gott rykte kan vara värt en och annan krona. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.