|
|
|
|---|---|
| Har precis kopplat in en smt6 box och då funkade bilen fortfarande bra men sen nästa gång jag skulle stänga av den så gick det inte!! Tändningslåset verkar funka fint men motorn fortsätter att gå efter att man tagit ur nyckeln, likaså fläkten m.m. Provade att hänga av batteripolen men det funkade inte heller(är väl generatorn som laddar) Har även kopplat bort smt6:an men det är ingen skillnad. Tror att jag kopplade bort och tillbaks kontaktstycket till ECU:n med batteripolerna på en gång. Kan det ha hänt nåt med boxen? Vart iallafall ruskigt förvånad när man hade nyckeln i handen och motorn snurra vidare... | |
|
Står bilen och går fortfarande? Isåfall kan du ju rycka bort kabeln från tändspolen. Jag vet inte vad det kan vara för fel . //Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
| Har sjålvklart ryckt ut kabeln så att den stannar verkar vara enda sättet att stänga av bilen. Blir inte klok på den. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att du inte kan stänga av bilen beror på att du har tändningspänning som matas hela tiden. Sedan ska man ALDRIG lossa batterikablarna med motorn igång, dioderna i generatorn har en viss benägenhet att gå sönder på ett par sekunder. Man kan göra det men endast om ser till att generatorn har en hög belastning från förbrukare men inget att pyssla med för den som inte vet vad han håller på med. Kolla alla anslutningar till boxar mm så att det inte krökts nått stift eller annat kontaktstycke ///MVH Hasso Länk |
|
haha.. sorry för min skade glädje men det verkade ju nästan som om det var ett april skämt.. du måste ha sett lite fundersam ut när du drog ur nyckeln :) /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
vakummslang ?? Därför gick det ej att stänga av motorn??? det vore intressant att veta hur det hänger ihop. Däremot kan felaktig dragkoppling som har direktmatning för tex husvagnsladdning orsaka att bilen inte går att stänga av om man kopplar på ett släp:Det händer då och då. ///MVH Hasso Länk |
|
ööö... så vadå bryts inte tändningen när man vrider av nyckeln på mercor!!! |
|
|
Dieselmerca eller? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Måste nog vara en luftdriven MB utan tändningslås att stänga av bilen med om man måste suga i en slang för att stanna motorn, bakvänd alkotestare kanske. En MBDiesel har inget vakumm, då de är tvungna att ha en speciell vakummpump till bromsservot. ///MVH Hasso Länk |
|
Varför inte bara hålla in bromsen ha en växel i och släppa på kopplingen ? Med andra ord framkalla ett kärringstopp :) // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Dan Banan : Du slutar aldrig att förvåna mig :) /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
Misstänkte att det var en Diesel det gällde.Det kan vara så att vakummpumpen påverkar bränslepumpen för att stänga av den mekaniskt via en elektrisk styrd ventil från tändningslåset. Och hoppar då slangen av från ventilen så förstår jag sammanhanget att inte MB stannar. ///MVH Hasso Länk |
| kan bekräfta det där med dieselMB då även jag råkat ut för en sådan som plötsligt inte gick att stänga av. Hittade så småningom felet, en vakumslang till centrallåset som det gått hål i. | |
|
Hmm, inlägget handlar väl om bensinare? Helt olika motorer när det gäller avstägning. På dieslar sker det mekaniskt, dvs bränslet måste strypas. Händer inget om man på dessa bilar kopplar bort batteriet (elektroniken kan nog spöka då dock). På bensinarna styrs det ju av elen. Så länge tändspolen får ström så går bilen. Men till problemet. Eftersom även fläkten gick så gissar jag på antingen ett relä som hängt sig eller att det hänt något med tändningslåset. Att det skedde när du kopplade in något (ursäkta att jag inte riktigt vet vad smt6 är...) kan ju bero på att ett relä blev lite högre (eller för högt) belastat och brände fast. ------------------ Always Diesel |
|
|
HAHA! tack för dagens skratt! Kul att stanna vid parkeringen vid IKEA, öppna huven suga på slangen, låsa och gå! :-)) |
|
| Ja, det skall mycket till innan en MB Diesel stannar. | |
|
hehe skumt fel. Samma sak hände mig med en 240:i firmabil jag hade förut. Skulle stanna och ta en pissepaus i ett grustag. Åker ner där och vrider av nyckeln som vanligt. Och biljäveln fortsätter att gå som om inget hänt! Har aldrig blivit så paff! Lyckades döda motorn genom att vrida halvljusreglaget två hack till konstant helljus. Sen fungerade allt som vanligt igen. |
|
|
Jag hade ett likanade fel på min Ascona B. Men om jag satte på kupéfläkten så stannade motorn... :) Elfel kan vara bra lustiga ibland.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.