|
|
|
|---|---|
lundgren |
funderar på att åka till tyskland i sommar å köpa bil. men jag kan inte bestämma mig vad man ska leta efter. har en budget på 50 000:- å de bilar jag kollat på är: 525i24V, 535 och 540. behöver lite råd och hjälp. har en 525:a nu och är väldigt nöjd men skulle gärna vilja ha lite mer prestanda. vilken av dessa bilar tycker ni är bäst om man jämför: pris att äga å köra,komfort, prestanda samt helhetsintrycket av bilen. tacksam för hjälp! |
| Personligen skulle jag satsa på en kanonfin 535 istället för en halvdan 540. För runt 40.000 får du en tokfräsch, ärlig och välutrustad 535:a. Det kan man dessvärre inte säga om 540... För samma pengar får du bra mycket mindre bil. Visserligen med V8, men iaf. | |
| E34 535 finns ju förvisso både med gamla sexan och med V8 fr.o.m -93 i Tyskland. Håller med om att du ska lägga pengarna på ett fint exemplar framför en muggig 540, och då tror jag också att 535 med sexan ger mest pang för pengarna. 525i24v tycker jag personligen saknar bottenvrid i jämförelse med de övriga. | |
| powertoy: 535 med v8 kom inte förrän i E39an, alltså från 96. Du syftar nog på 530 den så kallade lilla åttan. | |
| LEXFOR, du har rätt. Jag tänke e39, när jag tänker efter;-) | |
|
jag tycker att du nog ska överväga att köpa 525i-24V...då jag tycker att den går ganska bra och samtidigt bensinsnål...sen är den nog billigare på reservdelar än de andra modellerna du angav... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Håller med Henrik. En 525 24v är välidigt trevlig och troligtvis ganska mycket billigare att äga än dom andra alternativen. En -93a eller nyare med vanos skulle jag valt. /Erik |
|
|
Köp en 535 med sexan så får du sjuhundan till bil, går som ett skott i natten. Dricker kanske lite mer i stadskörning men, det är smällar man får ta när har det klippet i motorn. men köp hellre en i Sverige än i Tyskland för att det blir billigare i längden. Lycka till! |
|
lundgren |
provkörde för första gången en 540 idag å vilken bil! helt klart det bästa jag har kört! har inte testat nån 535:a än men ska försöka göra det... men är det svårt att få tag på en hyffsat fräsch 540 i tyskland för runt 40? har räknat på att själva exporten, resa mat mm kommer gå på 6-7000:- så då har jag typ 40 å lägga ut på bil... men ska man köpa en 535 så verkar det inte va så stor mening att åka ner för de är ju inte så dyra här heller. |
| lundgren det är riktigt, men en 535 i tyskland är gratis...har hittat massor av fina för mellan 10-15000kr därnere. | |
| Köp en 540i om du är ute efter prestanda och komfort. En 535i är också ett alternativ, men det finns inte så många fina och välutrustade. En fin 540i fullutrustad i Tyskland får du för 40-60.000:- Men du får naturligtvis räkna med lite dyrare ägarkonstnader. Men det är det värt. Jag har själv en 525i -90 (170hk) och min bror har en 525i -93 (VANOS 193hk.) Och våra bilar går bra och billigt, billiga att äga, men man saknar det där lilla extra krutet vid omkörningar och så. Men en 525i är nog "familje" alternativet av BMW. | |
|
Går själv i liknande funderingar...Hur är det med 530 ? Kan det vara ett alternativ .. för resp. nackdelar ?? Tacksam för uppföljning |
|
| Provkör båda så tror jag du väljer V8 modellen. 540 är ju nästan M5 snabb. 530 med V8 är väl jämnsnabb med 535 men går finare i motorn då den är mycket modernare uppbyggd samt bensinsnålare. 525 är mycket bensinsnål med vanos | |
Jonny sörensen |
Jag har precis själv köpt en 525 -93 (vanos) som jag valde tack vare ekonomin. Polarn har en 535 -91 , vi jämförde lite prestanda men det var ingen brutal skillnad. Han har lite mer bottendrag men det skiljer inte så mycket på ex 400 m.Det e våran uppfattning i alla fall pluss att min drar ngt mindre sopp. Lycka till me köpet. Jag gav 55 hos en bilhandlare i sverige. Länk |
|
jonny, vet inte hur ni är som förare förhållande till varandra, men en 525 24v hade då inte en sportslig chans på strippen mot min 535a, min var iofs trimmad, portad och planad topp, schrick kam, sportfilter, sportavgas, och superchip.' men hans hade chip, sportavgas och sportfilter, och ändå lämnade jag honom redan när jag dragit ut bilen på 2an. körde jämnare mot en original 535an än mot den lätt trimmade 525an. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
| De ä väl klart som fan att du kör ifrån en 525:a om du har så pass mycket trim på din.....har du en gammal trimmad skoda så kan du väl köra ifrån en beemer me den me...!!! sen kan de ju skilja från bil till bil...testade en 535 som var hur slö som helst...min original 525 24 v gick avsevärt mycket bättre.. | |
Jonny sörensen |
Våra bilar e helt originala , 535an har visserligen gått nästan 30 tusen mil , medans min har gått snart 17 tusen. Milen kan ju spela roll säkerligen, Men som -Sinnes- säger så kan man inte jämföra en TRIMMAD mot en trimad. Sen kanske det e så att 535an går att få ut mer kräm av om man ska trimma rejält , ja vet inte ? MVh jonny |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.