AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
781

Bromsbelägg till E36 M3

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jag har sökt på forumet utan att hitta något definitivt svar på vilka bromsbelägg till E36 M3 som är mest prisvärda. Orginal kostar ca 700 kr paret hos BMW (exkl varningskabel).

Beläggen ska vara för gatbruk, dvs inga sportbelägg som måste bli varma för att fungera optimalt...

Tips?

/Fredrik
Tycker du att original är dyra....? Tänk på vad du har för bil. Annars kan du ju knalla in på OKQ8 och köpa belägg där billigt, dom har till M3:an.....(Skulle själv aldrig komma på tanken) Men men, vill man så går ju det också. Finns både fram o bak, komplett ca 6-700:-(både fram + bak tillsammans) Tänk dig för nu..... Kimpa.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Kimpa: Kanske använde jag fel ord. Med prisvärda menar jag att det kanske finns bättre belägg för ungefär samma pris som orginal...

Är orginalbeläggen bra om man jämför med andra?

/Fredrik
Original är ju hyfsade. Vet faktiskt en kille som köpte på OKQ8, och det var ju inga större fel.... Man får ju tänka på att byter man belägg till såna som biter betydligt bättre. så innebär det ju att friktionen ökar. Då blir det ju även mer värme. Risken finns att vid hård körning så blir det så pass varmt att bromsarna "fejdar", dvs så varmt att dom inte biter riktigt som dom ska. Alltså bör man helst även byta skivor till mer värmetåliga sådana.
Sen är ju oftast lite "bättre" belägg omotiverat dyra. Mitt tips: Köp Bmw original, men ta loss skivorna och svarva av dom(bort med kanter och dyl) om du inte vill köpa nya skivor. Byt till stålomspunna slangar + bättre bromsolja.
Dessutom så har du ju en cab, den körs väl inte stenhårt antar jag....? mvh Kimpa.
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Själv så kör jag bremboskivor och Ferodo belägg
Fungerar kalas :)

----------------------
King of the road
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Kör med EBC skivor och green stuff belägg, fungerar kanon bra dom med..väldigt prisvärda enligt mig.
Det enda är att man får lite "bromsljud" vid lättare inbromsning pga slitsade skivor, men bromsverkan är det absolut inga fel på.
Lycka till Fredrik!
Mvh

/// Clyzzon

Länk
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Vart skickar man skivorna på svarvning?
Det gör väl inte "vem som helst"?
Kimmo>>> Har du glömt dom stålomspunna slangarna vi snackade om ifjol? PS. Kunde du inte vara utan en M3a??

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Ger er inte ut på bankörning med greenstuff bara....

Svarva skivor gör Broms o Topp i Segeltorp! Har lämnat där själv med mycket bra resultat!
Länk
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Kimpa: Helt rätt, eftersom det är en cab så blir det inget banåkande. Visst kan det bli "hårdare körning" även utanför banan ibland men då oftast kortare sträckor.

clyzzon och MagnusT: Jag har läst om både bra och dåliga erfarenheter med green stuff...

Lutar åt att köpa orginal belägg om ingen har bättre förslag?

Skivorna svarvar min farbror på sitt jobb :-)

/Fredrik
Okej såhär då:

Ge er aldrig ut på ordentlig bankörning i en M3 med greenstuffbelägg! Att lugnt puttra runt en bana några varv går förstås bra :-D
Agge
MagnusT:

Hur funkar originalbelägg på bana?

MVH
//Agge
Med gatdäck o inte alltför full attack i tempo så bör man klara sig några varv (gatdäcken blir troligtvis överhettade ungefär lika fort som beläggen ger upp...). Beror ju på vilken bana en del osså. Kinnekulle är tex snäll mot bromsarna till skillnad mot Gelleråsen, långa Mantorp och Sviestad....

Med r-däck o fullt tempo så kommer du inte få många inbromsningar....
Agge
Oj, ska köra långa mantorp i maj. Har P zero rosso, hoppas att jag klarar mig.

MVH
//Agge
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Agge: Ta det lugnt bara. Cabben är ju tyngre än de andra M3-versionerna vilket sliter ännu mer på bromsarna...

Jag funderade länge på att köpa hardtop och bättre bromsar till min för att kunna rejsa lite. Men jag har kommit fram till att det är bättre att vänta tills nästa bilbyte då det förhoppningsvis blir något som trivs bättre på bana.

/Fredrik
Agge
fdahl:

Jovisst är den det. Men 120 kg skillnad är inte hela världen.
Jag orkar iaf inte vänta, då jag tycker att jag har en potent bil nu.

MVH
//Agge
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Agge:

På bana kan 120 kg (plus hardtop) göra ganska stor skillnad...

Skriv gärna ett nytt inlägg när du har kört. Det skulle vara intressant att veta vad du tyckte och hur det gick. Lycka till!

/Fredrik
Agge
fdahl:

Tack!
Klart att det kommer vara endel i skillnad jämfört med coupen.
Men varför ska coupen lr limon vara utgångsbilen som man
jämför med?
Både du och jag vet ju att vi har snabba bilar, eller hur?
Sen vet jag inte om du har fjäderbenstag på din, men jag kan säga att det gör stor skillnad på caben angående väghållningen.
Sen bryr jag mig faktiskt inte om en coupe är någon sekund snabbare än mig under ett varv. Jag kommer att åka dit för att
ha kul, och är ganska säker på att jag inte kommer att ångra mig. Det är väl andå leksaksbilar vi har?
Jag återkommer om hur det gick.

ps. En Volvo xc90 t6 ska köra samtidigt som mig, hans bil väger väl endel över 2 ton, men jag tror att han kommer att ha skoj ändå.

MVH
//Agge
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är cabbar tillåtna vid bankörning?

Mvh
Agge
Johan B:

Om man har hardtop ska det inte vara några problem.

MVH
//Agge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.