|
|
|
|---|---|
|
För 14 dagar sen var jag och köpte en M3 -94, allt frid och fröjd. Grymt härlig bil. Samma dag som jag hämtade bilen gjordes in Inspektion 2 av förra ägare, vilket är stämplat i serviceboken. För 3 dagar sen börjar jag höra ett ljud bakifrån i bilen, låter lite rasslande, brummande som låter mest när bilen är i rullning och minst när man ökar hastigheten. Till en början låter detta inte så mycket, men eftersom ljudet inte försvinner bestämmer jag mig att åka till min verkstad för att få det undersökt, sagt och gjort. Mekanikern kör en testvända och kommer fram till att det antagligen inte är bromsar eller hjullager. Eftersom de skall stänga för kvällen får jag återkomma dagen efter. När jag kommer till verkstan idag (dagen efter) börjar vi med att hissa upp bilen. Efter det snurrar vi bakhjulen och då hör vi ljudet igen, det kommer från klumpen i mitten (ursäkta mina bilkunskaper). Det första vi bestämmer oss för att göra nu är att kolla olja i bakaxeln, den är helt vit och kleggig. Den oljan skulle vara bytt för 14dagar sen och lite drygt 200 mil, detta enligt serviceboken och stämpeln !! För att jag ska kunna ta med bilen hem fyller vi på med ny olja, detta hjälper givetvis inte eftersom troligen är några lager hyfsat skadade. Förutom jag och mekanikern fanns ytterligare två utomstående bilkunniga personer med som vittnen till händelsen vid oljeursläppet. Som bevis hällde vi ner olja i en liten dunk för att spara. Enligt dessa personer som var med har inte den här oljan bytts på väldigt länge. Bör tilläggas att ”kapsylen” till klumpen borde ha varit mera ren också om den skruvats av den senaste tiden. Bilen är köpt privat, vad gör jag? Tacksam för svar … | |
|
hmm.. dels är det ju så att när man köper ngt privat så brukar det inte lämnas några garantier av säljaren, utan man får undersöka produkten och själv hitta felen, eller utföra lämpligt test (M-test) för att kolla om fel finns...MEN nu låter det som att verkstan som (skulle?) gjort inspection 2 servicen klantat sig..för om dom hade gjort som dom skulle så hade dom antagligen upptäckt klegget, kontaktat ägaren (säljaren) informerat om läget och sen hade du fått ta ställning till om du fortfarande var intresserad... men säg att dom har gjort hela servicen, du skriver själv att "Enligt dessa personer som var med har inte den här oljan bytts på väldigt länge", detta borde ju innebära att det kanske har slarvats med fler servicar, och således så kan felet ha uppkommit tidigare och då är det din uppgift att M-testa bilen eller på annat sätt ta reda på felet.. jag är faktiskt lite kluven (märks det :) ) men jag skulle tro att om det är ett fel som har funnits sen tidigare och visar sig först nu så är det nog inte så mycket som du kan göra.... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Eftersom verkstan som gjorde inspektion 2 skulle ha bytt oljan gör inte detta något om felet vara tidigare (jo, visst gör det något). Om felet har varit tidigare borta verkstan ha meddelandet förra ägaren att oljan var i extremt dåligt skick och då skall denna undanhålt information för mig. Men eftersom den troligtvis inte byttes är detta ingen fara. |
|
| Bör tillägas att bilen är M-testad för 2700 mil och 19 månader sen, enligt protokollet finns inget fel på kraftöverföringen eller dess delar, det står ej om de kontrollerat oljan i bakaxel (eftersom det ej finns som en punkt) så det kan jag inte svara på. | |
|
Det är väl bara vid varannan inspektion 2 som man byter bakaxeloljan? I så fall så kan bilen ha gått ca 6000mil sedan senaste bytet. Det är alltid svårt att få tillbaka pengar vid köp av privatperson. Om han vägrar så är enda alternativet att ta det till tingsrätten vilket kan bli kostsamt om du förlorar. Dessutom så tar det väldigt långt tid. Om verkstan har gjort något fel så är det väl så att den som kan kräva något från dem är killen du köpte bilen av. Alternativet är att du får skaffa en fullmakt från honom. ps det stavas Rieger, om du syftar på stylingföretaget ds /T.P. Länk |
|
|
"t.p." Enligt serviceboken samt nedanstående länk skall oljan bytas i bakaxeln vid varje inspektion 2. Länk |
|
|
Är det en auktoriserad verkstad som har servat bilen? Finns det någon anteckning i serviceboken (vilken service som gjordes)? Fick du med kvitto på servicen? Är du säker på att stämpeln i boken är korrekt så det inte är en fejkad service? Mvh |
|
|
Minimum är att du ska få kvitto på servicen om den nu var gjord för bara ett litet tag sedan. Där ser du klart och tydligt om de fyllt i olja eller inte. Snacka med den du köpte av .... |
|
|
Sorry, var tydligen ute och cyklade lite där. Ring verkstaden och fråga dem. Liksom Johan så undrar jag om det var en auktoriserad verkstad. /T.P. Länk |
|
|
Har pratat med förra ägaren och verkstan. Så här ser situationen ut: • Verkstan är ej auktoriserad på BMW. • Jobbet har gjorts ”utan kvitto”. • I rutan för Inspektion 2 i serviceboken finns både stämpel och underskrift från verkstad, helt rätt. • Oljan i bakaxelväxeln är inte bytt av verkstan, de trodde man skulle byta den vid en annan intervall. Av de ca 30 punkterna som skall kontrolleras och utföras för en korrekt inspektion 2 undrar jag nu vilka som är utförda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.