AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.219

Lambdasonden pajar hela tiden!

AM
21
AM
Z3 Coupé 2,8 -99
Hej på er. Har (har haft?) ett problem med min kärra. Köpte den för ca: 1,5 år sedan. Vid första besiktningen (februari förra året) var mina avgasvärden helt åt skogen. Ett besök på verkstaden o en ny lambdasond så var det inga problem.
I slutet av januari i år så märkte jag att bensinförbrukningen började skjuta i höjden (typ 1,4l/mil). Efter någon vecka började bilen gå som ett lass skit. In till verkstaden och en lambdasond senare så var det ok igen. Ca 3v senare började den dricka soppa som en galning igen. Verkstad igen o ny lambdasond.
Fabrikationsfel sa verkstaden.
Förra veckan (v.13) var det då dags för besiktning, avgasvärden höga som f-n.
Till verkstaden igen där det åter kostaterades att lambdan hade gått åt pipan.
Givetvis så vill man ju veta varför den pajar hela tiden. Mekargubben sa att eftersom jag kör mycket korta streckor så blir det kondens som kortsluter lambdan. Jag blev tillsagd o köra lite hårdare med bilen o varmköra den riktigt. Ska man acceptera att den kan paja 2ggr/vecka bara för att man kör korta sträckor?

Nu undrar jag såklart om det kan vara en rimlig förklaring el om någon vet något annat som kan sabba lambdan. Ska jag till jobbet ska jag väl för f-n inte behöva köra en omväg på 5mil bara för att varmköra bilen riktigt!!
Så vitt jag vet så brukar man kunna köra dit man ska, varken längre eller kortare...

Ska ombesiktiga snart... Går den inte igenom så vet jag inte vad jag gör med eländet...

Ps. Bilen är en 525 -93

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Var har du köpt lambdasonden någonstans?
Hälsningar Lars
P
13
P R
730i-87
Hej.
Jag har haft samma problem med min 730. Bytte lambdasond för ca ett år sedan vid besiktningen, den höll i 8 månader ungefär. Bytte då igen, denna gången höll den i ca 2 månader. Båda dessa sonder var universal och inköpta på Biltema.

Den tredje lambdasonden köpte jag på mekonomen (universal). Denna gång höll det bara 1 månad. Jag pratade då med en lokal bilreparatör som sade att det berodde på dålig kvalité på sonden att den går sönder. För säkerhets skull ringde jag till en ytterligare bilfirma för att få mera råd. Där sa dom ungefär samma sak, men att om det läcker in glykolvatten i motorn eller om bilen drar mycket olja så kan det orsaka att lambdan pajar.

Min bil drar varken olja eller vatten så nu har jag köpt en orginal lambdasond och håller tummarna för att den håller.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Lambda bör köpas original, jag fick en mekonomen universal monterad på min V**v* som jag hade tidigare, den höll i två dagar, sen när bilen stod ett tag på tomgång så packade den ihop
Borg
Tycker också att det är konstigt är själv inne på min tredje lambda på fem år (även det ganska mycket). Den sista köpte jag på skroten och det är den som har hållt längst, körde ett tag med en från volvo (samma lambda men annan kontakt 4 trådar) upptäkte att det inte är lätt att få riktig kontakt när man skarvar kablarna, därför kan det nog vara svårt med universal.

AM
21
AM
Z3 Coupé 2,8 -99
Tack för svaren!

Lambdan har jag ingen aning om var den kommer ifrån, verkstaden har gjort hela jobbet (ingen märkesverkstad).

Ska prova o ringa till en märkesverkstad o prata med dom .
Hoppas dom har en vettig förklaring...
Känns ju lite tråkigt o köra runt med en bil som drar 1,4L/mil o inte är riktigt lika pigg som jag är van vid när man kan ha en piggare bil som dricker runt 1l/mil blandad...

//Andreas
PE
11
PENO4
BMW 530 -94
Hej
Jag har haft samma problem. Bytte 3st lambdasonder på ca 5 veckor i December/Januari. Efter mycket sökande på nätet så hittade jag en engelsk eller amerikansk BMW-hemsida. I forumet så kom denna fråga upp. En kanadensare svarade att det var ett känt problem i Kanada, speciellt vid kall väderlek och beror på att motorn får tjuvluft, oftast i insuget.
Jag bytte grenrörspackningarna i insuget och O-ringarna i spridarna,( 1 O-ring var skadad). Har nya packningar till avgasgrenrören men har inte bytt de än. Efter det funkar det klockrent. Har kört i lite mer än 2 månader. Kan även tillägga att jag nu för första gången har en universal lambdasond.
Kan vara ett tips att prova.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag pratade med en på jobbet som är säljare för bla. lambdasonder.
Det vanligaste felet på sonderna är att de har blivit överhettade, Vanligvis för att all bensin inte har blivit förbränd utan förbränns i avgassystem och katten.
Att detta händer kan bero på massor av saker.
ett annat fel som är vanligt är att uppvärmningen som endel sonder har har gått sönder pga för hög strömstyrka.
hälsningar Lars
Tror som föregående inlägg att strömstyrkan är för hög till lamdan, fråga BMW-elektrikern vilket värde som gäller och mäta.

OD
117
ODO
525i -89
Har hört att detta är ett typfel på 5-serien om de gåt mycket korta sträckor. Har dock inte hört varför det är så.
Men nog fasen ska man kunna köra korta sträckor start-stopp-start-stopp med en kvalitetsbil från BMW ????!!!
Det går ju till och med hjälpligt med en chokad Vxxvx 240.....
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Jag har bytt 3st lambdor på 3 år, de två sista har varit BMW orginal. Det stämmer som någon skrev att det är svårt att skarva en lambda med bra resultat. Skarven hamnar mitt under bilen och är mycket utsatt för smuts/fukt/värme/kyla, därför valde jag BMW orginal med hela kabelstammen och kontakt.
Min E34 525iT går ofta korta sträckor med MYCKET kondens i avgassystemet som följd, detta har för mej varit en naturlig förklaring till att lambdan blivit trasig. Första året gick den enbart långa sträckor och hade inga problem, men så fort den började rulla korta sträckor så började den äta lambdor.
Tjuvluft i insuget låter intressant, men svårt att kolla, det gamla startgasknepet fungerar oftast inte då insprutet kompenserar den eventuella gasen väldigt snabbt med följden att man inte märker varvtalsskillnaden. Enda sättet är en co/hc mätning samtidigt som man sprutar startgas på känsliga ställen. Detta är gjort på min bil, men Boschverkstaden som utförde felsökningen hittade inget läckage, och inga andra fel heller för den delen.
JAG tror fortfarande att det är de korta sträckorna som tar kål på lambdorna.
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej. Hur märker ni att lambdan är sönder är det på avgasvärden eller på gången på motorn. Jag har haft min ix 18 mån. och kör nästan bara kortkörningar den drar ganska mycket bensin då men vid längre körstäckor ligger den på 0,9l/mil vilket jag tycker är ok. Men den kan vara lite konstig smårycker vid försiktig acceleration ibland tomgången svajar ibland och det har hänt några gånger att den lagt av när jag stannat vid tex. ett stoppljus, dessutom hadde jag för högt hc-värde vid bes. det var 216 fick max vara 100. annars går den helt ok aldrig några problem när man accar för fullt. Kan mina problem bero på lambdan??
AM
21
AM
Z3 Coupé 2,8 -99
Nu är jag tillbaka igen. Bilen besiktigad o klar! Hoppas den j-a lambdan håller nu... Tack för alla inlägg o tips. MEN, jag tycker fortfarande att man ska kunna köra korta sträckor. Är detta problemet, som en del av er upplevt, så får man ju ändå säga att BMW har gjort en tavla i konstruktionen.
Körde ca:95mil i helgen (från V-ö till Sthlm bilsalong o hem igen) med full bil (5pers o övernattningspackning) o en enorm vind. Den drog då ca: 0.95 vilket jag tycker är helt ok med tanke på belastningen av vikt o väder. Verkar som om den funkar fint.

Nu till Lasses fråga:
(Lite info: bilen brukar ligga mellan 1-1,1l/mil)

Första gången den gick sönder märkte jag inget. Bilen började dricka mer soppa (från ca:1,05 till 1,35 som mest). Eftersom jag inte haft bilen så länge då och det var vinter så tänkte jag att den kanske drog så mycket med tanke på mina körsträckor och kylan. Så var det inte riktigt talade besiktningsmannen om för mig vänligt men bestämt... Alla avgasvärden typ 3-5ggr över gränserna...

När den pajade andra gången så gick bilen som ett lass skit. Hoppade fram, ströp sig o helt kraftlös mellan 1500-3500rpm. Även över 3500rpm gick den kass men den stack lite i alla fall. Drog mycket soppa nu oxå.
Lämnade in den,lambdan byttes, o jag körde på som vanligt.
När jag tankade så hade den dragit 1,46! In med den igen o ny lambda... Nästa tank hade den druckigt 1,34... Lämnade in den igen men verkstaden hävdade att allt var i sin ordning... Besiktningsgubben hade åter igen en annan syn på miljön än mig... Lämnade in igen där det åter igen konstaterades att lambdan var kass... Ny lambda o besiktningen visade grönt ljus!

Besiktigade gjordes för ca: 1,5vecka sedan och hoppas att förbrukningen kommer att ligga på ca:1,05 för jag börjar bli riktigt trött på att bråka med bilmekaren... han börjar nog tröttna på mig oxå...

Så mitt första tips är att om bilen börjar dricka misstänksamt mycke soppa så kan det vara läge o kolla lambdan.

//Andreas

M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
På min märkte jag det främst när tomgången började "vandra" mellan 500 och 1000 rpm, visst gör den det ibland, men när lambdan var kass så var det mer en regel än undantag.
När jag nämnde att jag hade MYCKET kondens i avgassystemet menar jag verkligen MYCKET, efter en -20 gradig natt skulle jag starta bilen, omöjligt, började felsöka när jag kom hem från jobbet på eftermiddagen (fortfarande minusgrader), körde på startmotorn men den ville inte tända, möjligtvis någon liten tändning men startade inte. Plockade av stiften och dom var dyngsura, kollade gnistan och den var hur bra som helst, huvudbry -gnista finns, bensin finns, men den tänder inte. Köpte nya stift, ingen skillnad, fortfarande dyngsura efter startförsök, gav upp den kvällen. Kommande natt blev det plusgrader, provade starta nästa morgon och bilen startade men lät som om den gick på 3 cyl, men efter ca 2min så "poff" gick den perfekt, backade ut bilen från infarten där det lutar lite bakåt, gick av bilen och gick bakom bilen, det fullkommligt forsade ut vatten ur avgassystemet, det rann ut litervis med vatten, och då förstod jag varför den inte startat dagen innan när det var minusgrader, det hade helt enkelt blivit en ispropp i avgassystemet. Jag gav bilen ett ordentligt pass på motorvägen för att bränna ut all kondens.
När det gäller upprepade lambdahaveri så fick jag även rådet från BMW verkstaden att byta stift (?), fråga mej inte vad det skulle påverka, men mekanikern hävdade bestämt att det kunde påverka lambdans funktion, det skulle vara något med effektiv förbränning eller dyligt.
När det gäller korta sträckor så påverkas lambdan av två negativa faktorer:
1. Lambdan börjar inte "jobba" förrän motor temperaturen närmar sej normal, innan dess går motorn alltid för "fett", typ choke på förgasarbil, detta sotar porerna på lambdan.
2. Efter många korta sträckor bildas kondens och vattnet kan skada lambdan.

Något som sparar både motor och lambda är motorvärmare, har man sedan möjlighet att ställa bilen i värmegarage så minskar risken för kondens.
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej och tack för förklaringarna, jag kan nog stryka lambdan från tänkbara fel på min bil då den aldrig gått som "ett lass skit" och bensinförbrukningen inte varit extremt hög samt att det endast var hc som var för högt. Men tack vare en mänsklig bes.gubbe som raderade hc-siffrorna och tyckte jag skulle fixa dom till nästa år så har jag tid på mig, får väll starta en egen tråd senare här på forumet. Tack och hej.
Lasse.
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Min bil drack inte mycket bensin och gick inte som "ett lass skit" trots att lambdan var kass, men tomgången var för det mesta orolig. Jag hade både högt HC och CO när lambdan var kass. Du kan nog inte stryka lambdan från tänkabara fel, men visst finns det andra orsaker till högt HC (oförbränt bränsle om jag inte minns fel), en så enkel sak som tex ett dåligt tändstift kan orsaka för högt HC.
Predator
Lasses!Kolla avgassystemet efter tjuvluft,så var det på min,för hög hc vid tomgång men så fort man gav lite gas så vart allt bra.Bara att kolla och täta lycka till.

La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej. jag har väl inte stukit lambdan helt men jag undrar finns det inget diagnossystem i bilen som skulle signalera om lambdan vore kass eller kan den gå sönde bara"lite grann" så det inte märks i motorstyrningsdiagnosen. Jag är inte så hemma på bmwelektronik men har haft ett antal opel som haft diagnos och där tänds en lampa när något är galet. Sen till Predators idé om avgassystemet skulle läcka så borde väl det höras när man gasar det brukar ju tuffa som tusan speciellt när bilen är kall (farsgubben hadde en saab 900 turbo där det blev en spricka i grenröret) men min går hur tyst som helst. Jag börjar tro på sliten motor (topp) är det någon som vet om en nyare motor ex. 2,8-96 passar på oljetråget i min ix det är ju lite knas med en drivaxel genom tråget på dom här. mvh Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.