|
|
|
|---|---|
Oakman |
Går i tankar att inskaffa en gammal BMW inom ett par månader. Jag har länge siktat in mig på en E30 318-318iS 88-89 alternativt en 318iS 90-91 om jag hittar nån i bra skick för rätt pengar. Jag har kollat upp försäkringar och enbart trafik hamnar runt 5000:- per år och det borde jag kunna fixa, om inte farsan ställer upp på att skriva bilen på honom. Jag har dock de senaste veckorna tittat lite på E34 främst då 518/520i, tidigt nittiotal. Vad jag förstått får man bättre komfort och lite bättre utrymmen än i E30, borde kännas lite "stabilare" på motorväg, och så antar jag att konstruktionen är något modernare. Frågan är då: Hur står sig E34s ägandekostnader jämfört med E30 (de modeller jag angivit)? Går det att hitta en tidig 518/520 i bra bruksskick för säg 30k? Högre försäkring och bensinförbrukning? Räcker 518i:s 113hk nånstans? Går det överhuvudtaget att göra omkörningar? ;) Svar o tips mottages tacksamt... |
|
5000:- för trafik?? Hur som helst tror jag att E34 är "billigare" att försäkra än E30. Vad gäller reservdelskostnader är det mycket svårt att uppskatta. Åtgången styrs helt och hållet av skicket på just det exemplaret du köper. Bränsleförbrukningen är det nog ingen större skillnad på heller... E34:an vill nog ha lite mer vid vanlig körning, men å andra sidan så buskörs de inte lika ofta ;-) /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
Perkka |
Jag betalar ca 3700kr/år halvförsäkring, ställd på farsan.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
Oakman |
Kristian Larsson: Ja, 5000:- för trafik hos Länsförsäkringar. Då är jag 18 år, max 1500 mil/år, reserverad p-plats, högsta självrisk och bostadsrätt. Nu kollade jag upp 518 resp 520 E34 och de verkar ligga över 7000 per år med ovanstående specifikationer... :-/ Dan Banan: Jo, jag hade tänkt mig 24V motorn när det gäller 520i. Alltså jag behöver inget monster på 200hk men lite klös vill man ju ha, jag vill inte ligga och göra tråkiga Svensson-omkörningar. Det jag undrar med 518 är alltså om motorn är så grymt underdimensioner så det inte händer nånting när man trampar på gasen.. |
Oakman |
Ni får gärna ge mer kommentarer, tips etc :) |
|
jag betalar ca 3500:- för en halvförsäkring och då är bilen skriven på min mor...sen angående reservdelar så är det väl humana priser...man behöver ju inte alltid handla hos BMW...sen är min bil ganska bränsle snål... men den har dock inte samma utrymmen som en E34... bilen jag äger är en 318iS-88... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
| Oakman 518 är undermotoriserad på många sätt, men det kanske starkaste kortet är just omkörningar i det lite högre hastighetsregistret med den. | |
Oakman |
Ok, skall fundera vidare... tack för alla svar! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.