AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
478

Alpina eller M

-d
299
-dB
130i -07
Är det billigare att äga en alpina än en motsvarande m-bil?
Tex försäkring och reservdelar.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Försäkra: Ja
Reservdelar: Nej
Andrahandsvärde: Bättre

Allt detta är helt undantagslöst naturligtvis... :-)

BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Reservdelspriserna beror nog lite på vilken Alpina du tänkt dig. B3:orna (e36) tex har många delar från 325/328. Men de delar som är special är i stället sjukt dyra.
-d
299
-dB
130i -07
Så en b8 är en dyrgrip då.
Bättre o satsa på en B3 då eller?
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Vet inte hur det är med service på B8:an. B3:an brukar servas enligt samma program som 328. De slitagedelar som jag vet är dyra till B8:an är bromsar och belägg. Dämparna (Bilstein) är ganska dyra till B3:an och är nog inte billigare till B8:an (möjligt att det är samma). Å andra sidan byter man ju inte de så ofta. De rostfria avgassystemen håller visserligen länge men den dagen det är dax för byte så vill inte jag vara med. 26.000:- vill Alpina ha för systemet till min bil. :(
Wa
30
Wanderlei

330XD-02
530DAT-03
Har ägt ett antal Alpinor men aldrig upplevt att det skulle vara så extremdyrt med delar som en del vill påstå.
Med lite fantasi och sökande går det faktiskt att köpa det mesta genom Tyskland till riktigt vettiga priser.
Tjänade tex ca 40% på att köpa mina Bilstein den vägen.
Sist men inte minst viktigast är ju att kvaliteten på Alpina är mer än bra mao det är inte speciellt mkt som går sönder om du underhåller bilen.

Gustav2
En liten parantes...

Man väljer väl oftast inte mellan en E36 B3 och en E36 B8?

Det skiljer väl lite väl mycket (pris, effekt mm) på dem, eller menar du E46 B3?

B8:an är en ulv...
dunstan
Jag äger en BMW Alpina B3 3.3 med fyra dörrar. Otroligt trevlig bil. Fjädring och väghållning är en dröm. Otroligt komfortabel fast med sportpotential. Perfekt bil för daglig pendling etc... Men med 280 villiga Alpina hästar när man har behov. 0-100 går på 5.5s med den manuella 6 växlade lådan. Bilen gör dessutom 270 fast när har man nytta av det... Helnöjd med bilen! Perfekt kompromiss mellan komfort och sport. Alpina vet verkligen hur man förfinar BMW!

Och den nya B3S verkar ju helt enorm!

M3 är en underbar bil. Mitt problem är att den bara finns i coupe och att den är lite väl sportig. Fast vill man synas och trivs med det "sportiga"(hårda) fjädringen så är M3 ett bra val!

M3 <> Alpina B3s är ett svårt val. Personligen skulle jag välja B3S pgr av den underbara komforten.
dunstan
När det gäller reserv delar och service av B3 3.3 så är det väldigt mycket som är samma som för en 328/330.

Självfallet är det annan olja men skiljer inte mycket i pris vid oljeservice. Servicen är i praktiken samma som för 328/330 i övrigt...

De flesta delarna i bilen är ju BMW orginal. Det som är unikt är motor, avgassystem, växellådan(BMW orginal 6 växlad?), fjädring, fälgar och lite detaljer... Visst om någon av de Alpina unika delarna måste bytas blir det dyrt. Men hur troligt är det om du har en välskött bil... Inga motorras när det gäller Alpina som med M3...
-d
299
-dB
130i -07
det jag är mest intresserad av är b3 3.0 eller 3.2,
någon som vet en sida med mkt alpina-info

dunstan har hittat anledningen: diskret och inga motorras, mig gör det inget om grannen tror att jag har en 316.
Testa alpina.de.. eller unofficialalpina sidan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.