|
|
|
|---|---|
|
Har lite planer på att köpa mig en busbil! Tyvärr är de flesta tilltänkta objekt avstälda och långt hemifrån. Har dåliga möjligheter till "släpvagnshämtning". Planer är med andra ord att ställa på bilen, göra en snabbkoll, besiktiga och köra hem. Ett par tvåor må väl va hänt, bara man kommer hem (man vet ju bristerna och kan därför anpassa framfarten). Men vad är det egentligen som kan resultera i ett körförbud? Surfade runt lite på ASB´s hemsida och kom fram till att vanligaste orsakerna är (av)rostade bromsrör och brustna fjäderskålar. Men vad finns det mer för orsaker? Dåliga däck, lampor, avgasrör, bromsar (så länge dom tar) och trösklar brukar ju ge 2 poäng/var. Någon som kan ge några exempel? Och kom ihåg (innan ni skäller ;-) ), den enda resan bilen kommer att göra i detta skick är hem till verkstaden, inte runt dagis eller liknande... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk | |
|
Det enda som ska kunna ge ett körförbud är om en brist kan leda till ett direkt haveri. Det absolut vanligaste är som du nämner brustna bromsrör och brustna eller väldigt dåliga fjädersäten. Det är inte heller helt ovanligt med brustna fjädrar som riskerar att lämna sitt läge och låsa hjulet, sönderrostade länkarmar eller svårt skadade däck. Det är alltså förhållandevis ovanligt med körförbud, uppskattningsvis sätter man som besiktningstekniker i snitt 2-5 körförbud om året, detta att jämföra med i runda tal 5000 besiktade fordon. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Men du Jeppe: är det inte så att om man fått en 2:a skall det åtgärdas snarast (och givetvis ombes inom 1 månad), en 2:a innebär väl inte 1 månads fri framfart utan att åtgärda felet eller?? | |
|
Gasar-Magnus: det finns ju två olika sorters 2:or.... den villkorliga 2:an innebär att du åtgärdar felet men du behöver inte komma tillbaka till stationen för efterkontroll och den vanliga 2:an.... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
ääähum för mig som senaste åren haft så nya bilar så jag undvikit ASB... så vilkors 2an = gammla 1an Det jag tänte på ovan var den gamla goa 2an med ombes.... |
|
|
När jag skulle köpa en bil som var obesiktigad ringde jag polisen och frågade om jag fick köra hem bilen efter jag hade köpt den. Polisen sa att jag fick köra hem bilen trots att den var obesiktigad. Det viktiga var att bilen inte var avställd. Jag sa till polisen att jag hade 40 mil hem. Han sa att det gick bra ändå. Om polisen jag pratade med hade rätt vet jag inte men ring polisen och fråga. Har polisen sagt att det är ok att köra hem bilen så borde det ju vara ok. /Anders |
|
|
En tvåa innebär att bilen innan bristen är åtgärdad inte får användas mer än vad som är nödvändigt för att just åtgärda bristen. Då räknar man till och från verkstad, ev. resa för att skaffa reservdelar, provkörning i samband med reparationen och färd till och från Bilprovningen. Det har försökts att hävda att man varit tvungen att använda bilen varje dag till jobbet för att tjäna pengar för att i sin tur ha råd att laga bilen, detta godkändes dock inte i tingsrätten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jeppe: det var det jag syftade på fick nån flash back av bilskolan på 80 talet där... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.