AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
687

Problem med låg tomgång (kanske?)

Gustav2
Jag har en 328 -96 och det har nyligen hänt två gånger att den dör när jag stannat vid ett rödljus. Tidigare så har det aldrig hänt, men nu så har det hänt två gånger på kort tid. Om det kan ha något med saken att göra så har det hänt i svagt motlut och efter ett par minuters körning. Kan ju vara en tillfälighet. Den dör helt utan ryck eller något annat den bara slocknar, men den startar direkt igen och helt utan problem. Annars så går den perfekt och drar ca 0.85 vid blandad körning.

Det som skiljer bilen nu jämfört med innan den dog är att jag har 98-oktan istaället för 95-oktan som jag alltid annars har. Problemet uppstod samma dag som jag tankade 98.

Saker som kanske kan spela in:

Tomgången ligger på 550 och pendlar lite upp och ned, känns nästan som om den håller på att få "kärringstopp" när den pendlar ner och motorn ryster till lite och varvet går upp till 550 igen. OBS tomgången varierar ej med temperatur eller hur långtid jag har kört. Ingen skillnad nu med 98 jämfört med 95.

Det hörs ett vinande ljud från motorn som följer varvtalet.

Det kan vara tomgångmotorn som kärvar eller lambdan som spökar.

Vinet från motorn beror förmodligen på torra remmar. Min har också börjat vina lite efter vintern. Det är nog den där dj***la salten som ställer till det igen. Jag tänkte pröva spruta på lite silikonsprej för att se om det blir tystare.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Prova nollställa luftmängsmätaren genom att plocka bort minus polen från batteriet ett tag!

Gustav2
Bilen var inne och byte termostat och några andra delar och då blev bilen nollställd och varvtalet har inte ädrats varken före eller efter det.
Jag känner igen det där. Det måste ha att göra med vilken oktan man tankar. När jag tankade 98-oktan började min bil likadant.
Kan det bero på att man kanske måste ändra tomgångsinställningen när man tankar 98 istället för 95?
Undrar också!
Nä det ska inte vara så. Motorn har en automatisk tomgångsreglerare som gasar om tomgången faller och släpper om tomgången stiger. Kärvar denna så kan man få en svajande tomgång. Vilket man också kan få om lambdan är slut eller dålig.

Jag kör ungefär lika ofta med 95 som med 98 i min 325:a och jag har inte märkt nån skillnad i motorgång överhuvudtaget.
Gustav2
Lambdan bör det inte vara då bmw kontrollerade den för någon månad sedan då jag hade för höga hc-värden. Men den kan ju börjat strula efter det i och för sig.

Vad bör tomgången ligga på? Min ligger på lite över 500.
Jag skulle väl inte säga att bilen dör direkt, men det låter som om bilen håller på att dö vid tomgångskörning, och det händer bara när jag har 98-oktan i. Kan det inte vara så att tomgångsregleraren inte är inställd på bränsle med högre oktan än 95? Det måste ju vara någon skillnad på vilken otanhalt man tankar efter som bilen är gjord för 95 blyfi från början?
En sliten lambdasond kan fungera, men vara långsam i reaktionerna, vilket kan leda till att tomgången går upp och ner.
Detta fel syns inte på bmw's testdator, eftersom lambdan fortfarande fungerar.

Och vad gäller tomgången och oktantal så förklarade jag det ganska tydligt ovan. Dvs om databoxen är inställd på att tomgången ska vara 600RPM (exempelvis) och tomgången faller till 500, så gasar den. Om tomången stiger till 700 så släpper den upp gasen. Detta fungerar oberoende av oktantal.
Den gasar med hjälp av en tomgångsventil. Om ventilen kärvar kan tomgången krånla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.