|
|
|
|---|---|
|
nu går inte kupefläkten :( började med att den fungerade till och från.... någon som vet vad felet kan vara?? kanske finns det något "standard" fel.. är tacksam för svar Björn | |
|
Hej. Det absolut vanligaste felet är tydligen fläktmotståndet,men på min bil så var kolen slut i fläktmotorn och collektorn var så nersliten att det inte var lönt att byta kol i den.. En ny fläktmotor kostar 1805 kr hos bmw.. |
|
| ok,var sitter fläktmotståndet då?? | |
|
Hmm, är det inte ovanför gaspedalen till höger det gömmer sig. Gör en sökning på "fläktmotstånd" och du skall finna. I överflöd :-) Mvh Llis Ammud ;-) _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
| hmmmm... min fläkt går ju inte alls,kan det ända vara fläktmotståndet som e sönder?? | |
| tror inte det är själva motståndet, snarare nåt glapp i nån kabel som sen tex. lossnat...? | |
|
har titat lite i går kväll... hmm har varit någon hobby elektriker som har skarvat sladar osv...kanske kan vara fläkt reläet ,nån som vet var det siter??eller kanske fläkt reglaget??vill minas att det luktade lite elektronik innan den la av helt..... |
|
|
rotade efter fläktmotståndet idag där e ju inget....eller siter det nån annanstans har ac glömde säga det innan....det enda där satt var nåt som det stod cobra på..... är mycket tacksam för all hjälp ni ger mig... |
|
| ingen som vet?? | |
|
Motståndet sitter på höger sida mellan torped och fläkt (kyls av inkommande luft) i lufttunneln, känn dej fram så märker du var den sitter, sen är det bara att pillra loss den. |
|
|
nu hitade jag det :) ....knackade med en mejsel o då startade fläkten... plockade bort motståndet och till min förvåning gick fläkten ändå..... ska den funka utan??motståndet är skitigt med något svart,och där ser ut o va dålig kontakt,så det e väl bara o skrapa rent.... |
|
| Det är motståndet som styr dom olika hastigheterna(spiralernas) olika längd och lindningsvarv avgör hastigheterna på steg 1,2,3 4an är full hastighet (dvs motståndet är förbikopplat) Fläkten bör inte funka utan men är inte helt hundra säker,den ska inte vara svartbränd i alla fall då är det nog något galet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.