|
|
|
|---|---|
|
har köpt bmw fälgar 16" till min e34 och skulle montera dom idag, men när jag monterat fälgarna och körde bilen så hördes det ett klonkande ljud från vänster framhjul. så jag tog bort fälgen och såg att fälgen hade skrapat dämparen, den kom emot alltså, så jag tror man måste ha spacers och undrar vad för spacers man ska köpa? fälgarna ska passa e34 men konstigt nog fick jag problem med framfälgarna. vart kan man köpa billiga spacers? tacksam för hjälp..... | |
|
Misstänker att du har fått fälgar som passar till E36/E46. De har samma bultcirkel och navhål MEN 21-27mm (varierar lite beroende på vilken fälg det är) högre ET. Dvs fälgen kommer lika många mm för långt in, som ET är fel! Då kan det ta i fjäderben mm. ET E34: 20mm ET E36/E46: 41-47mm (gäller inte E46 M3, Z3M) Mvh |
|
|
du kan ha rätt i att fälgarna är från e36, men killen jag köpte dom av sa att han hade haft dom på en e34?!? men idag såg jag att dom inte gjorde det, så jag har mailat honom och frågat ifall han hade spacers, för han nämnde inte något om spacers när jag köpte fälgarna i lördags. ska jag alltså köpa spacers på 20 mm eller mindre/mer? mvh |
|
|
Det allra bästa är nog om du kan få tag på fälgar med rätt ET på. Men det kanske inte är aktuellt. Jag är inte säker, men på flera fälgar har jag sett att ET stått inpressat i godset på insidan. Isf är det, som Johan B skriver, spacers på 21-27mm som gäller, beroende på vad fälgen har för ET. Låt säga fälgen har ET 47, ditt "mål" är då att komma till ET 20, dv.s. du behöver 27mm spacer. Hoppas jag inte rörde ihop allt nu :) Mvh Llis Ammud ;-) Med ET 20 fram, ET 22 bak på M-System II-fälgar, 17" _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Nu har jag kollat på fälgarna noga och det står ET 35 på dom, så jag vet inte alls vilken bmw dom ska sitta på eftersom det är orginal bmw fälgar med kåpor som täcker bultarna. Alltså måste jag ha 15mm spacers till dom eller? Men killen innan mig hade haft dom på en e34 sa han, men vilka bilar har ET 35 isånnafall? mvh |
|
|
Hmm, har inte iX-modellerna en helt annan ET än de vanliga!? Kanske har de suttit på en 525iX... Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
| 525iX har ET54 enligt uppgift, så det kan det INTE vara... :) | |
|
Du hittar svaren på dina frågor här: Länk inte så mycket spacer du behöver får att det skall gå fritt. Gissar på att fälgen kommer från en 3 Serie www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra forum.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.