|
|
|
|---|---|
ThompaK |
Tjena Vet någon om hur det skulle funka med ett koniskt pipercross sportluftsfilter, på en bmw 325 E36, sedan? Vissa säger att att effekten dras ned, samt att det finns risk för att den börjar "spika" Tacksam för svar |
|
att effekten dras ner tror jag inte på tvärtom du får väl bättre sug o inflöde i o med det så får du väl litte bättre gas respons , det var fördelarna , sen får du räkna med att du får mycket mera smuts in till motorn kan paja luftmängdmätaren o är inte den avskärmad så kan du till o med tappa effekt i vissa läge . Hoppas att det hjälpte nåt . Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Ööööööh, sa du inte mot dig nu Maxad? Det finns mängder av trådar som handlar om sportluftfilter! Använd den eminenta funktionen "Sök inlägg", så kommer du åt dem! Mvh |
|
|
Johan B . Vad menar du ? Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Först skriver du att effekten inte blir lägre, utan högre. Lite längre ner skriver du att effekten kan sjunka.... ;o) Mvh |
|
|
om man inte avskärmar den skrev jag o det är för att då suger den in varm luft som motorn inte gillar Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
ThompaK |
Jamen jag ahr sökt å sökt å sökt, men skulle ändå gärna vilja ha svar, eftersom man knappast blir klokare av de andra!! |
cdabox |
Det fungerar alldeles utmärkt. Du kommer inte få ut 10-15 hp som det påstås, du kanske får ut 5 hp om du har tur. Men gör som Maxad säger, avskärma filtret annars kan du lika gärna skippa det. Det bästa är om du skärmar av filtret och köper ett aluminium spunnet rör och leder upp kall luft från under delen av bilen, krök gärna röret lite då resonansen mot aluminumet kommer upplevas som "mysigt" Men det där med extra mycket smuts i motorn finns det så många teorier om, vissa säger att du ökar slitaget på motorn, vissa säger att du inte gör det. Sen är väl kanske inte piperscross det bästa att köpa, är inte det gjort i skumgummi ? Köp ett BMC eller K&N, har du råd kan du köpa en CDA BOX från BMC, det är de helt klart bästa filtret. Hoppas du fått några svar nu =) |
|
cdabox , funkar inte CDA bpxen som du sa bäst på turbo motorer ? jag körde på JR ett tag men plockade bort det efter allt jag hade hört med skuts osv , kanske borde ta o prova Cda boxen då , har du nån erfarenhet ut av det ? hur blir ljudet osv Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
cdabox |
Gissa varför jag heter CDABOX =) Hmm..ok en förklaring till ljudet =) Ljudet i ett konsigkt open air eller dubbelkoniskt tyckte jag var väääldigt skrikit när man drog på (ja man kan faktiskt dra på med en 316 =) ). Men effekten kunde mattas av ibland då jag inte skärmade mitt. CDA Boxen däremot leder man ett alu spunnet rör med diameter 80 mm till främre delen på botten plattan och sågar upp ett hål. Detta leder, som alla förstår, till att man bara får in kall luft, och det är det filter som levererar mest kall luft till motorn. Ljudet i CDA boxen är fortfarande härligt, men då det är en box dämpas det lite, men som en kompis till mig sa på höga varv låter det nästa som en F1 Bil, visst det är en liten överdrift, men då kan ni säkert tänka er ljudet. Det är oxo en stor effekt skillnad på cda box och koniskt. En annan kompis till mig har sportavgas och chip o cda box, och han märker en väldigt stor skillnad (jag har inte något sportavgas ännu).... Men min slutsats är att jag helt klart är nöjd, även om filtret kostar 3000 kronor. Men gällande turbo, vet jag inte om det är mycket större skillnad, jag antar det, all trimning ger väl större utslag på en turbo ? |
|
cdabox , vem gjorde hela jobbet åt dig var det du eller ? isåfall skulle jag behöva litte hjälp , för nu är jag klart sugen :)) , men kan man inte dra den där rören till främre fronten där original luftburkens rör går till "Njurarna" vart köpte du din ifrån ? Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
cdabox |
Jag satte i boxen själv, men sen när röret skulle ner så blev det så krångligt (jag e lat) så jag lämnade in den hos vanadisgummi (där jag även köpte filtret). Man kan säkert dra till njurarna, men det gjorde inte grabbarna där, jag kollade på när de pillade, så inte så svårt ut, men som sagt jag e lat. Börja med att ta ut orginal burken som orginalfiltret sitter i, sen bör du dra ner röret så det är på plats innan boxen ska i, för den e stor =). Man får med fästen och slangklämmor och röret, så allt du behöver är med, förutom gummipackning som kan vara bra att använda för att få tätt. Men du bor ju i stockholm så det är bara att köra till ynglinga gatan eller så deras hemsida (Länk |
|
där vart det ett problem , jag kommer inte så bra överens med Vanadis gummi så jag får väl leta efter ett annat ställe som kan hjälpa mig med det . Tack för all hjälp cdabox . Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
cdabox |
det finns fler som säljer den =) varför kommer du inte överens med dem ? Visst kan de snacka lite mumbojumbo men men =).... Jag tror att NB gummi på birger jarlsgatan kan ta hem dem oxo.... |
|
NB gummi kan jag kolla med de verkar trevliga faktiskt Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Nb gummi kunde inte fixa det , men de hänvisade mig till Uppsalas avgasteknink Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.