|
|
|
|---|---|
|
Såg på dsf dom körde x5 genom vattenhål och halvmeterhögt damm den verkade helt oberörd av detta.Vad har ni för erfarenheter av bilen är den i klass med jeep. Länk Bmwcs 3381 Länk NY | |
| Den är knappast i samma klass som en riktig jeep typ range rover eller mitsubishi pajero. Ta ut den och böka i skogen och slira fast och dra bort den med en traktor så får du se hur mycket plastbitar och annat krafs som ligger kvar på marken.. :) | |
|
Om du bytter till riktiga teräng däck som en riktig jeep har, så tror jag att den klara sig hyffsat i skogen med.... men den är ju skodd med vanliga gatdäck... och det funkar ju inte i skogen. _____ |
|
| Den ser ju riktigt skoj ut iallafall, vore kul att provköra den! | |
|
Oberoende tester av olika biltidningar visar enhälligt att en X5`a absolut inte hör hemma i skogen, men givetvis tar den sig fram något bättre än en vanlig bil p.g.a markfrigången. För dem som inte provet kan jag starkt rekomendera en provtur av Touareg, den ska enligt tester uppföra sig riktigt bra i terräng, den är i klass med en Range Rover på det avsnittet och är också riktigt snygg. X5 hör hemma på asfalt, om man gillar den kombinationen så är X5 ett bra val. |
|
|
Det är väl lite orättvist att jämföra med en jeep,ett litet tillägg när jag skrev jeep så menar jag jeep grand cherokee den enda jeepen för övrigt.Inte vw eller nån jappskokare.Nu måste x5an provas i terräng. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
trucker - Vi får väl bege oss till Autovation för en provkörning, jag kan hjälpa dig att se vad den går för =)) |
|
|
Nike_Boy ,yes vi får nog smöra lite först innan det blir skogen. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
| trucker: Om någon jeep är den enda jeepen så måste det väl ändå vara Willy's jeepen (eller fords variant som är nästan exakt likadan.) :) | |
|
ojay, var tror du cherokee har sina rötter i då. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
Tigerr |
X5 är en landsvägskryssare som passar för "sommarstugeterräng".. Touareg däremot är en RIKTIG offroader! Den klarar sej iaf bäst av vägen av SUVsen.. Tigerr |
|
Jupp, jag vet att den härstammar från Willy's, men jag tycker inte att den är den enda jeepen (i betydelsen "the one and only")... OT: Hörde på Prestanda (tror jag det var) att namnet jeep kommer från GPV (general purpose vehicle) och att de första GPV:arna var både Fordar och Willy's. Så man kan säga att en Ford terrängbil egentligen är lika mycket jeep som Jeep. :) |
|
|
"Den är knappast i samma klass som en riktig jeep typ range rover eller mitsubishi pajero." Nu får ni hålla reda på begreppen. En riktig jeep kan bara vara en bil av märket JEEP. Finns i modellerna Wrangler, Cherokee och Grand Cherokee. En Cherokee är lika mycket JEEP som originalet Willy's. Range Rover och Mitsubishi Pajero tillverkas däremot inte av JEEP. Men för att återgå till ämnet, X5 är riktigt trevlig på vägen (även när det svänger), framför allt 4.6is, men den har inget att göra i terrängen. Touareg är däremot en helt annat konstruktion (trots lika Östermalmsanpassat utseende) vilket gör den duglig i terräng. Den har nämligen tre saker som X5 saknar: Lågväxel, luftfjädring (vilket ger en markfrigång på 30 cm) och sist men inte minst en riktig spärrbar mellandifferential (även bakaxeln som tillval). |
|
|
Henrik ,har även försökt säga detta det finns bara en jeep.Det som du räknar upp som x5an saknar är helt klart viktigt utanför vägen.Hur mycke får man hänga på kroken på bmw, jeep kan dra 3,5. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
:) Visst har ni rätt om ordet Jeep. Men till mitt (envetna) försvar vill jag bara säga att jag använde ordet "jeep" som benämning på mindre terängbilar. Just av anledningen av namnet Jeep's historia som jag beskrev ovan. "Allmänt nyttofordon" => "General Purpose Vehicle" => GPV => "Gee pee vee" => "Jeep". Förutom bilfabrikanten Jeep kan Jeep vara den gamla terängbilen som användes tex i andra världskriget (som var antingen Willy's eller Ford). Men för att återgå till tråden. En grej med de nya SUVarna är ju att dom är designade nästan som personbilar med stora välvda (och dyra) lyktglas, en massa plastkofångare och annat krafs som gör att man inte vill skrapa sidan mot en tall eller köra genom ett buskage eller nåt sånt. De gamla hederliga TERRÄNGBILARNA (är ni nöjda nu Henrik A och trucker.. :) Range Rover, Land Rover, Willys och Lada Niva har insänkta lyktor, platta, lätt ersättningsbara fönsterrutor och minimalt med plast. Detta gör att man gott kan ta fart rakt in i skogen utan att vara rädd för att man kör sönder bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.