|
|
|
|---|---|
|
Skall jag stå ut med att fälgarna till m-paketet har vikterna på fälgbanan eller skall jag lämna in dem för en ombalansering? Ser lite tråkigt ut med limmade vikter på "utsidan" men det är ju så det var lev från fabrik. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kör några hundra mil innan så däcken "sätter"sig först innan du balenserar om för at flytta vikterna. Det är ju en estestisk sak som en del inte bryr sig om , och i vissa fall så går det inte att sätta vikten på annat sätt för att få bort obalansen utan då blir det en kompromiss. Men visst är det snyggare om inte vikterna syns. ///MVH Hasso Länk |
|
(återanvänder en gammal tråd) Köpte nya fälgar för två år sedan, han som monterade däcken då limmade vikterna på insidan vilket är det absolut snyggaste. Nu är det dags för nya däck och jag vill såklart ha limmade vikter igen, måste man tokputsa på fälgen för att få den tillräckligt ren eller hur går man tillväga? Är det så illa att det bara är på nya fälgar man limmar? //Stenback |
|
|
På alufälgar används nästan uteslutande limmande vikter. Däckmontören gör ren stället på insidan av fälgen där vikten skall sitta innan man klistrar nya vikter vid däckskifte. Ibland kan slagvikter användas även till alufälgar, men detta är som sagt inte speciellt estetiskt tilltalande så ofta sätter man i så fall slagvikt på insidan där det inte syns, och limvikt på utsidan. BMW CS #5139 |
|
|
det är väl bra om du talar om för däckkillen när du lämnar in fälgarna att du önskar att vikterna inte syns. de brukar kunna sätta vikterna ganska långt in på fälgen, enda problemet är att de då brukar bli fler (högre vikt). |
|
|
Det måste vara en riktig klåpare till däckkrängare, om han sätter vikter på utsidan. Skulle nån göra det på mina fälgar, så hade jag nog strupit honom.. Ok, om man har aldeles för billiga däck eller fälgar, så kanske det är så mycket obalans att det inte går på nåt annat sätt. Men normalt så är det inga problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.