AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.577

Monteringsanvisning för dragkrok [e30] 83-87

Tjena ba!

Köpte för ett tag sedan ett begagnat drag för en billig peng som påstås ska vara ett "originaldrag" av märket PEKA och är tysktillverkat. Har dock stött på ett problem som verkar vara tämligen svårt att lösa, nämligen monteringsanvisningen...I mitt fall till en "tidig" e30 (320i -85). Har snackat med BMW men dom verkar inte kunna fixa det...suck! Vet inte riktigt var man ska vända sig? Någon som har nåt förslag? Alla tips uppskattas för det här ser mörkt ut...

//RayGun

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag monterade drag på min 320i från -84 (min förra bil) och jag har inget minne av att något skulle vara stökigt. Något speciellt du funderar över?

Om jag minns rätt så plockade jag bort kofångaren och satte kroken i fästena för denna...

//Erik//
Visst, jag vet precis hur jag ska montera kroken. Det är liksom inte det som är problemet...Det är bara så att bilprovningen KRÄVER ATT MAN HAR MED SIG MONTERINGSANVISNINGEN för att dom ska godkänna och typa in din bil för rätt vikt.

//RayGun

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag har för mig att de kan göra någon generell viktökning, men jag kan ha fel. Du här väl pratat med bilprovningen?

Kan de inte väga bilen då? Så gjorde man ju alltid tidigare?

Jesperado lär väl veta...

//Erik//
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det KRÄVER MAN inte alltid. Finns någon skylt eller annan märkning på draget går det nästan garanterat att ordna ändå. Det finns även möjlighet att en monteringsanvisning redan finns arkiverad på stationen där den begränsade registreringsbesiktningen skall utföras.
I värsta fall går det att få kopplingen godkänd ändå, men då aldrig med en släpvansvikt överstigande 1500 Kg, vilket inte borde vara något problem i detta fallet.

Det enklaste är dock att kontakta tillverkaren eller generalagenten, Peka i detta fallet då och be om en monteringsanvisning...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Själva viktökningen är inga problem, man använder normalt ett schablontillägg på 20kg, frågan är bara hur hög släpvagnsvikt draganordningen är konstruerad för...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag tackar för tipsen, boys! I mitt fall är det faktiskt så turligt att typ-skylten i aluminium sitter kvar på draget med alla data, så det borde ju kunna ordna sig då, eller var säger du Jeppe? Angående det här med generalagent så har jag kollat upp det och i Sverige verkar det då inte finnas nån som tillhandahåller dragkrokar från PEKA i tyskland...tråkigt nog...Har några gamla BMW-tillbehörs-kataloger, och när man kikar där så är dom enda dragkrokarna som liknar den jag har, benämnda som "originaldrag"...Min slutsats blir då att PEKA är/var en underleverantör åt BMW-original...Men BMW kan ju som sagt inte hjälpa mig...i vart fall inte i Sundsvall. Ska testa Sthlm imorrn tror jag får vi väl se vad det leder till.

Hej allihopa!

Här sitter just nu en mycket glad kille med en original monteringsanvisning för det PEKA-drag jag tänker montera. Såg mörkt ut ett tag då inte ens BMW Sverige (Sthlm) kunde komma med några tips/hjälp på "reservdelssupporten". Gjorde helt sonika så att jag åkte ner till den lokala stationen här i Örnsköldsvik och efter en stunds sökande hittades pappren som jag behöver :-) gammla och gulnade, men ack så ovärderliga...Jag säger bara nostalgi...Man fick ju nästan en tår i ögat...*skratt*. Varenda siffra på typ-skylten stämmer mot det som står på pappret!! Så nu är alla problem ur vägen för att på ett billigt sätt fixa ett originaldrag och typa in det för korrekt vikt. Jubel! Är det någon som behöver en kopia på anvisningen så är det bara o höra av sig så mailar jag den.

"E30 4 ever"

//RayGun.

Vill bara förtydliga mig att "stationen" i det här fallet var Svensk Bilprovning här i Örnsköldsvik och ingenting annat.

//RayGun.

Visa användare
166
bmwjonsson
Z3 Coupe 2,8 -00
318i sedan E46-99
Skulle de va möjligt att få en kopia på monteringsanvisningen om du har den kvar

BMW Z3M-POWER FOR EVER
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Undrar om inte det här är Autopower rekord i trådlyft!!
17 år !
Men med lite tur så :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.