AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
992

255 fram på E38, spårar?

Det börjar ju våras (märktes dock inte idag) och jag kommer att bli tvungen att skaffa nya sommardäck fram. Kör f n med originaldimensionen 235/50/18 men funderar på att byta till 255/45/18 i stället. Någon som har erfarenhet av i första hand skillnad i spårkänslighet ?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
det blir bara värre. med dessa dåliga vägar jag har 245/40/ZR20 fram 275/35/ZR20 bak det är väldigt spårkänsligt med de om vägen är dålig.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ju rakare skuldra på däcker ju mer spårar det sen spelar det inte så stor roll med bredden,fast när du går upp i bredd så lär man ju gå ner i profil o då har man spårkänslighet som ett brev på posten.Vill man unvika att bilen vandrar i spåren ska man nog inte gå under 60profil.
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
bumse60, jag har samma dimension som du, och ska jag vara ärlig så umgås jag ibland med tanken att byta till tysta mjuka sköna kursstabila 235/60/16 på originalfälg ;-)
Brett och lågt är snyggt men värdelöst under 150!
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Powertoy,det så sant vad Du skriver,dessutom man studsar,som en pingisboll på vägen.Det klart att det snyggt,men obekvämt med lågprofil.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Kör också med 235/50R18 fram samt har 255/45R18 bak med PZero Rosso samt de marginellt lägre originalsportfjädrarna. Ser ju ganska bra ut och är mysigt i högre farter. I början tyckte jag inte att det var spårigt utom i stan och på dåliga vägar.

Det är 1½ år sen och sedan dess har det blivit mycket mer stadstrafik, gärna på usla lappade och lagade samt lutande gator.

Måste väl medge att jag håller med både powertoy och Micki, ibland så känns det som att slänga på 235/60R16 vore inte dumt. Gärna med lite för lågt lufttryck till och med. ;)

Fast det är lätt kurerat med att ta en sväng på en bra motorväg eller en kurvig men bra landsväg så gå det över igen och ASWD kommer tillbaka. Eller bara parkera bilen så att den står inom synhåll, gärna med nysanerade fälgar (förvisso inte 'hassoputs' - men i alla fall).

Med detta vill jag ha sagt att värderar man körupplevesle framför utseende, i synnerhet i lägre farter och på taskiga underlag så inte skulle jag gå ner i profil eller upp i bredd utöver där jag redan är.

Skulle förmoda men vet inte säkert att samma o-komfortgräns förmodlige har flyttats uppåt åtminstone en tum på E65. Detta på grund av att de aktiva krängningshämmarna borde tillåta något mjukare fjädrar. Obs, det sista är bara mina teorier. Dröjer ännu dock ett tag innan jag kan kolla själv om det stämmer.

Mvh Björn
Bimmer7er
Hallo,
Jag har en annan upplevelse än vad ni har, tycker bilen känns stabilare, bättre känsla i styrningen, perfekt kontroll, reagerar blixtsnabbt och precist vid minsta manöver, överlägset bättre väghållning, känner mig tryggare - bilen lyder mina order till 100%, känns överhuvetaget mkt. härligare och roligare att köra! Yep känn på den :)

Kör 285/30-20 bak, 255/35-20 fram + 50/35 sänkt + kortare dämpare.

Ja det spårar lite ibland och känns aningen hård men det är på riktigt dåliga vägar (kanske på vägar som ni verkar köra på ;-)

Visst gungar den mjukare orginal men skulle inte ens tänka tanken på att byta tillbaks.
Vad gäller utseendet så behöver jag väl knappast kommentera det.
Nej jag är ingen rejsputte, jag gillar körglädje / körkänsla.

Mvh / Bimmer7er
Bimmer7er
Kan tillägga att jag kör Yokohama AVS Sport.
Tack för er input! Har inte bestämt mig än, men det börjar klarna. Kan tillägga att jag har Bilstein Sport runtom och Alpina fjädrar fram men tycker ändå att bilen är lite för mjuk ibland. Det kanske talar för att jag skulle trivas med 255 fram... Mycket av spårkänslighet och stötighet verkar vara beroende på fabrikat och utforming så siffran säger kanske inte heller allt.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Hör 255 runt om på E39. Finner ingen skillnad i spårkänlighet mellan 235 och 255
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.