AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.114

Tickande ljud i från motorn

Hej nu är det så här... Har ett tickande samt väsande ljud i från motorn.. Den gör ojämt på tomgång samt ligger kring 1100-1200 varv.. Har justerat ventilerna 3 ggr nu... denna gången satte jag dom på 0,25.. andra gångerna på 0,30 o tickandet är kvar... Börjar fundera på om d kommer ifrån Insprutet? Ett slitet insprut kan ju ticka o väsnas lite men jag e ändå inte säker... Ngn som Har/Haft samma sympton eller bara har koll på vad de kan vara så e jag mkt tacksam för tips.
Mvh//Tobbe

Bakhjulskrafs ROCKAR!!
det här har diskuterats och diskuteras fortfarande och kommer att för alltid att diskuteras :) men en annan sorts olja med annan viskisitet kan ibland hjälpa tickandet..jag kan väldigt lite om olika oljor och sådant, så jag låter någon annan svara här..men SÖK, det finns väldigt många trådar om tickandet och om viljen olja man skall ha :)

BMW, Bayerische Motoren Werke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tobbe, ta en bit trädgårdsslang (ca 1m) och använd den som ett stetoskop. Flytta ena ändan av slangen till de platser du misstänker kan generera ljudet och lyssna i andra ändan av slangen.
Då kan du lyssna varifrån ljudet kommer!

Mvh
Ok tack för tipset..! ska ut o prova genast.... låter lite väl roligt bara.... grannarna kommer skratta ihjäl sig men va fan! Hehe! Mer tips uppskattas.
Mvh//Tobbe

Bakhjulskrafs ROCKAR!!
rsarits
Olika olja påverkar inte tickandet på en bil med vipparmar, däremot kan den göra det på de nyare med hydrauliska tryckare.
I ditt fall skulle jag gissa på en sliten kamaxel.
Vad gäller tomgången så fick jag min 528:a att gå bra genom att höja CO:t lite samt sänka tomgången. Kolla också att alla slangar är hela

Micke
523i_96
Hej!

Ville bara säga att alla gamla bmw tickar. Inget att oroa sig för, kör bara!! Om du vill göra dig själv besviken kan du ju lyfta ventilkåpan och kika. Om du har otur ser det inte vackert ut.

jocker18@home.se
mitt ventilspel var alldeles perfekt när jag kollade under ventilkåpan, men däremot var det dags att byta kam, vilket kommer att få vänta ett bra tag. det blir att köra lugnt ett tag :/

WmB SoundZ
De e troligen kammen som e kinkig...... Kör tills de rasar o sen blir de en 3,5 liters motor...

Bakhjulskrafs ROCKAR!!
Håkke
Vad kostar det att renovera en m20 topp?

BmwMutte
Är det inte bara en spridare då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.