AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.827

Otroligt dyra originalfälgar hos BMW-handlarna.

Sida 2 av 2
Jag tror att jag vågar påstå att BMW:s orginalfälgar håller samma klass som tex BBS. BBS märke kostar nog också en del.

/T.P.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har en "original" BMW fälg ligger i källaren som varit på reperation, den står det även Borbet på insidan.BMW tillverkar inga fälgar utan det gör så klart en fälgfabrikant ,BBS förekommer säkert också.Och Borbet är väl inte direkt nån lågprisfälg heller. Ser ut så här.

Länk

///MVH Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa fälgar som BMW säljer med sitt märke på är tillverkade av BBS (speciellt för BMW)!
BMW köper in alla sina fälgar av olika underleverantörer, men de tillverkar fälgarna efter BMW:s specifikationer och kvalitetskrav.

På min brors krysseker 42-fälgar står BBS (och BMW) ingjutet i fälgen (baksidan).

Så länge man köper "piratfälgar" ur det dyrare segmentet (ex BBS), fär man nog motsvarande kvalitet som "BMW-original"

Däremot brukar det inte vara samma inpressningsmått (ET), om man köper fälgar som "piratfälgar" eftersom de oftast är tillverkade för att kunna passa flera olika bilmärken genom att de bara ändrar borrningen av bultcirkeldiametern i fabriken...

Personligen skulle jag satsa på begagnade BMW-originalfälgar.
Vill du ha 15" kan du köpa dem för en spottstyver, då det finns gott om sådana fälgar på marknaden.
16" är också rätt billigt.
17" är överkomligt.
18" och uppåt är relativt dyrt.

Mvh
He
23
Henriiik
520iA T -02
En oginal fälg går oftast att reparera men pirat fälgar av billigare fabrikat har oftast så dålig metall legering att de ej går att laga/reparera
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Fondmetall har visst tillverkat några fälgar åt BMW genom tiderna oxå...

BMW Original fälgar och Michelin Pilot däck så behöver man knappt ens balansera hjulen... det tycker jag är kvalitet!
+ att man törs köra uppför en trottoarkant utan att fälgen ska bli skev...
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Vart går gränsen i tjocklek för o kallas för lågprofil?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Definitionsmässigt är allt under 82-profil, lågprofil!

Dvs alla "moderna" däck är "lågprofilsdäck"!

Mvh
Go
8
Goshawk
316i-91 E36
En annan fråga. Är det ens någon idé att skaffa snygga hjul om man har trumbromsar på den bakre axeln. Vad säger ni? Jag är faktiskt lite tveksam. Hur kul är det att se en rostig trumbroms bakom sina nya skinande BMW originalfälgar?

Man kan göra så, men det är inte rätt!!!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Ska du köra med 15" alu så är det ingen risk att dom slår sig eller blir vinda aven om du kör med billiga piratfälgar.Men ska du upp på 16" eller mer så ska man vara noga med att få fälgar med bra kvalitet=hårda och lätta.
dansguru
rätt ET är väl 38? på en e36a.

dansguru
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Rätt" ET är 42mm på en E36.

ET på BMW:s E36-fälgar varierar mellan 41-47mm, beroende på vilken modell/bredd det är.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.