|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag är ute efter nya aluminium-fälgar till min BMW. Jag vill helst ha BMW-originalfälgar för det är ju coolt med loggan på fälgen. Jag har varit och kollat hos BMW-group här i Göteborg, men fälgarna är otroligt dyra. Jag undrar således om någon vet vart man kan köpa originalfälgar till BMW till ett bättre pris än hos BMW-handlarna. Gärna också i närheten av Göteborg. Man kan göra så, men det är inte rätt!!! | |
ant |
du kan ju få en bmwlogga i centrum av fälgen på de flesta icke orginal fälgar. brukar kosta runt 40 kornor styck. kolla med din närmsta däck/fälg-handlare ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Annars kan du köpa loggan för 25kr/st...... Begagnatannonser är ett hett tips! Mvh |
|
|
OJ, det tänkte jag ju inte på... Hehe. Men försöker man få tag i fälgar utan enmblem överhuvudtaget då? Eller tar man bort det fälgens emblem och sätter på BMW-emblemet istället? Man kan göra så, men det är inte rätt!!! |
|
|
Man plockar bort det gammla emblemet bara det sitter med klister så det är bara att trycka ifrån baksidan av fälgen... Gött att åka BMW |
|
|
Om du är ute efter billiga kopior på BMW orginal fälgar, även andra snygga fälgar de flesta kopior på dyra fälgar så tycker jag att du ska kola på Länk Jag har ett par fälgar som de säljer och är otroligt nöjd! /Johan Länk |
|
|
Länk Mycke billiga och snygga fälgar här..... Gött att åka BMW |
|
|
Okej, nu får ni hjälpa mig med en annan sak. Jag har nämligen fyra Dunlop sommardäck som jag tänkte skulle sitta på dom nya aluminiumfälgarna. Men jag blir helt galen på dom olika dimensionerna. På däcken står det 185/65R15, och om jag har förstått det rätt så ska jag kolla efter fälgar med 6,5*15" som dimension. Eller är jag helt ute och cyklar? Man kan göra så, men det är inte rätt!!! |
|
|
En annan fråga, vad är det för hålcirkel på en E-36a? Och hur många bultar? Man kan göra så, men det är inte rätt!!! |
|
|
Bultmönstrert är 5/120. Men tänk på att få rätt ET värde. En liten fundering: Är BMW:s orginalfälgar mycket dyrare än andra kvalitetsfälgar? Är det inte så att tesen "man får vad man betalar för" även gäller på fälgar? /T.P. Länk |
|
|
Bultcirkeln är 5/120, hålcirkel vet jag inte på rak arm. Men detta är inte allt, du måste ha rätt djup på fälgarna (et-mått/inpressningsdjup) för att de ska passa. Kort och gott kan man säga att du ska leta efter fälgar till Bmw 3-serie/E46/E36/Z3. :) I instruktionsboken står vanliga fälg och däck-kombinationer, f.ö kan du söka på tidigare inlägg i ämnet om du vill veta mer.... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
cdabox |
Köper du större fälger skulle jag gå på fetar dimension, sälj de gamla om du nu inte tänkte använda den fälgen till vinterdäcken. Och varför köpa typ ACE, BBS eller nåt sånt om du skall ha 15" ? Nu är det visserligen upp till dig, men det skulle inte jag göra. |
|
Det känns nästan som att man får dra till en fälghandlare som kan tala om för mig vad som passar. Detta är ju en djungel... ET-mått, det står 88T på däcken. Är detta ET-måtten? Fan vad jag känner mig grön på detta. Man kan göra så, men det är inte rätt!!! |
|
|
Ett litet passus: Tänk på att din körstil kan vara avgörande för vilken kvalite (pris) du bör köpa, fullgasaccelerationer o hårda inbromsningar från hög fart kan få dina fälgar att se som ägg... |
|
|
Svar till cdabox... Men om det står 185/65R15 på däcken jag ska använda så måste väl det vara 15"-fälgar? Eller? Man kan göra så, men det är inte rätt!!! |
|
cdabox |
ja det stämmer, det måste vara 15" om du inte töjer lite =) |
|
Goshawk: 6 eller 6,5 tum breda funkar med den däckbredden. |
|
ant |
Goshawk: De siffror som säger 88T är inte ET. ET är värdet på fälgen, avstånd från nav till mitten av fälgbanan. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
ET måttet har inget med däcken att göra. Utan det är hur långt in eller ut fälgarna sitter på bilen. Även om du hittar fälgar med bultmönster 5/120 så är det inte säkert att de passar pga att de kan ha fel ET. Prova sök funktionen, sök på ET så får du allt förklarat för dig. /T.P. Länk |
|
|
det är stor kvalitets skillnad orginal är mycket bättre än kopior därav att det är lite dyrare. Du får vad du betalar för. |
|
| skilnad är det, men inte så stor storkvalitetsskilnad om man jämför bmw orginal med tex ace ,bbs? bmws märke kostar ju oxå en del. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.