AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.181

Passar GT 40?

samppa
ska börja snart på mitt turbo bygge. Har skaffat ett GT 40 agg nu o undrar om det e aldles för stort för en 2,5 lit motor(325-88).?
Har sökt som attan på forumet men inte hittat nått bra svar på denna fråga....
tacksam för svar.
MVH:samppa

Turbo forever....
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

För stort? Beror på vad du är ute efter för effekt. Med schyssta prylar runtom såsom sprut, tändning och ordentligt byggd bottendel så kan du säkert klämma ur 600kusar med ett GT40 och det anser ju till exempel jag lämpligt;) Borde kunna generera en ganska seg respons så räkna inte med laddtryck under 3500rpm. Men för raktframåka är det perfekt!

/Johan

Länk
samppa
ok......stort....
har tänkt o oringa blocket. nya lager o ringar. svarvar ner kolvar till en komp på 8,0.
Tänkte köra med prospark sprut o tändnig.
+lite smågodis o sånt...
Siktar på en ca 400 HK.. hoppas jag..'
//samppa

Turbo forever....
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Du kan nog sikta högre. Du har ju bra grejer... Iväg till Exkilstuna och få ditt prospark mappat, med de grejer som du har så ska du allt kunna klämma ur över 500hk...

Kolla in ticcos hemsida han har en liknande motor som din fast ett GT42. Skulle inte tro att han är nöjd under 500hk. Länk

/Johan

Länk
johankihl:
bmw-andreas kör ju med en större turbo än GT40 och hans turbo börjar ju ladda redan vid 2800rpm och full rätt så tidigt.... jag har fått hört att med ett GT40 med minsta avgashuset som verkar vara alla som säljs.. så ska man få laddtryck relativt tidigt! och tidigt har jag uppfattat som tidigare än 3500rpm. iaf. =/

//Fredrik

Länk
samppa
ok de blir inga problem o ta sig till E-tuna...(bor i E-tuna).
ja 500HK de skulle sitta fint...=)
ja man hoppas ju att botten delen håller då. ska köra med standard delar men nya sånna.
får se vad sommaren 2004 säger när bygget e klart då.....=)
//samppa

Turbo forever....
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Kan säga att min turbo kommer nog igång tidigt pga av skumma pulser för att de är för vassa kammar.
Men ett GT40 kommer nog igång supertidigt typ 2500-3000
/Andreas

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Kan jag räkna med att mitt kommer i gång vid 5000 då :-/

//Ticco

Länk
Ticco:
Dom kör ju GT42 på en 2l cossie motor, så.. och det verkar ju komma igång rätt så tidigt, så du kommer nog ha rätt så schysst iaf. :)

//Fredrik

//Fredrik

Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ditt är typ likadant 3000-3500

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Kör man någonsin under 3000-3500 :)

//Ticco

Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Märker att jag tänker alltför mycket i 1,8liters banor;) Kommer Garret GT aggregaten igång tidigt pga deras moderna design (teknik). Eller är det så i allmänhet med stora aggregat på sexorna?

/Johan

Länk
GT aggen är grymma i spool up. GFår inte att jämföra med gamla T04:or, vare sig i kapacitet eller respons.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag kanske skulle ha behållt mitt GT40 till min 1,8 då? ;)

/Johan

Länk
Orre Touring
Hur långt räcker ett Td04-16t M20 2,5l
samppa
Så det e bara och köra med GT 40 agget då i en 2,5l m20 motor??
vill ju inte ha ett laddtryck vid 5000 rpm..
Runt 3000 rpm borde de ju börja ladda friskt.
//samppa

Turbo forever....
Jag har kört GT40 på M20B25 och det funkar LÅÅÅÅNGT över förväntan. Kan inte tänka mig en bättre snurra för 400-600 hk bygget.

Johan Kihl: Du skulle def. behållt det.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Äh, det får vänta med sådana aggregat! Ska åka grp A snurra i år och testa lite. Har tyvärr bytt bort Holset aggregatet som du mailde om mot ett sådant! Om du inte kan fixa ett 18t eller 19t? De är jag ännu mer sugen på än grp A faktiskt!;)

/Johan

Länk
samppa
Bäckis: ok tack.. Då är det bara o börja o köra hårt på bygget. ca när fick du laddtryck i maskin? o vad hadde du gjort åt din motor?? effekt? nm?
//samppa

Turbo forever....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.